Dialekt-barn og dialekt-foreldre..

Dollface

Forumet er livet
VIP
Snakker barna deres samme dialekt som dere?

Tobias sier mye rart, men istad måtte jeg le..
Han gikk ut av rommet her jeg sitter og bedyret høyt og tydelig at han skulle ha VANN!
Så kommer han inn igjen etter å ha konferert med darlingen og sier at han skal ha VATTEN.. [:D][:D][:D][:D]

Lurer på hva slags dialekt han ender opp med til slutt.. [8D] En real blanding av østlandsk, sørlandsk og indre telemarksk... [&:][:D]

hehe minsta her tar veldig lett etter besteforeldrene fra tromsø når dem er på besøk.
jeg sier E
men minsta sier Æ

Blir spennende å se hvem marcus tar etter. Faren snakker flytende svensk.

ORIGINAL: christina87

Mi kan ikkje snakka endo, så blir spennande og se når den tid kommer ;)

Hihi...[8D] samme her...[:)]
Blir veldig spennede og se,for jeg og bf har ikke lik dialekt...[:)]

ORIGINAL: Suppadura

Nja, frøkna bryter litt på Østfoldsk....[8|]

Offf.... Men sånn går det!

du har min dypeste medfølelse.. [&o]

Både jeg og bf er nordlendinger men vi bor i nordtrøndelag. Så her er det godt og blandet. Det hender seg at vi ikke forstår hva han sier når han kommer fra barnehagen og trønderpraten er frisk ennda.De har samme problem i bh når han prater nordlenning.

Jeg er født og oppvokst her vi bor, så selv om pappan er fra nord tror jeg at det blir mest østlandsk på dem. Sikkert litt surr ibegynnelsen men...

Lett blanding mellom østlandsk, østfold og finnmarking[;)]

vi snakke moldenser dialekt... men emilie har en blanding mellom den og østlandsk... mest østlandsk egentlig.. hehe... men d har vel nokka me at i sommer så kom ho se skikkelig me språket.. og da va ho en del sammen me søskenbarnet som bor på østlandet, så blei en del som blei tatt etter ho... og når ho begynte på igjen på barnehagen etter ferien, så begynte d ei ny jente i barnehagen, som emilie e en del sammen me og som snakke østlandsk.. men no i d siste så har ho begynt å sagt feks "i" masse meir, så d kjæm se vel[8D]

også har ho faktisk litt, ka ska en kalle d, "gudbrandsdaldialekt" og...[8D][8D] ei som jobbe i barnehagen som prate slik, så tar litt etter ho og på enkelte ord... feks oss istedenfor vi.."skal oss dra nå??" også si ho ein istedefor en... kjæm ikkje på meir no, men e en del slike småord...[8D]

Blir spennende å se med denne hva dialekt den får...
jeg prater sunnmørsk, typen østlendig, datteren min bor i stavanger og prater slik som de, og vi bor nå i Molde... hehe

Her snakker jeg og sambo haugesundsk begge to, pluss at vi bor i Haugesund. Så skal noe til at han kommer til å få en annen dialekt [;)][;)][;)]

je tala hedmarking, og sambo er snakker nynorsk.....merker at allerede har det blitt litt blandingsdialekt på vesla

jeg mente hovedsakelig de som har to ulike dialekter hjemme, eller som bor et sted der de snakker helt annerledes enn hjemme......

Vesla snakker trøndersk med meg og min familie, og østlending med sambo, på skolen og med venner. Hun snakker begge dialektene perfekt og har ingen problemer med å sjonglere helt naturlig.

Barna våre snakker slik de gjør her vi bor. De har ikke samme dialekt som meg og mannen, de har plukka opp dialekten sin i barnehagen.

Eldste vår har flytta sammen med oss tre ganger, så hun har hatt tre forskjellige dialekter.

Søsteren min er fra Haugesund, så hun snakker Haugesundsk...
Men bodd i Stavanger i 10 år ca og fått to barn der med en østlending, nå bør dem i Oslo hvor hun snakker Haugesundsk, pappaen snakker østlandsk, datteren snakker blanding mellom Stavangersk og Østlandsk, og sønnen deres kommer til å snakke østlandsk...

*puh*

Erik snakker samme dialekt som sin far,dvs gausdøl. Jeg bryter litt på den samme dialekta,men snakker mest østlandsk/bokmål.

Haha, så skjønt![:D]

Han snakker jo stavangersk! - men meget pent stavangersk! I steden for eg, så sier han jeg osv.[:D][:)]
De som kommer herfra vil si at han snakker som han kommer fra Egenes.

Back
Topp