Diabetikere her?

Ja, det er veldig lurt :) håper også du slipper denne gangen. Var det etter måltid eller fastende som var forhøyet sist?
Ja, virkelig ☺️ det var fastende som var for høyt. Steg på natt uten inntak av noe, så da var det ikke mye jeg kunne gjør enn å starte med Insulin.
Når var det du fikk høye målinger? ☀️
 
Ja, virkelig ☺️ det var fastende som var for høyt. Steg på natt uten inntak av noe, så da var det ikke mye jeg kunne gjør enn å starte med Insulin.
Når var det du fikk høye målinger? ☀️
Fastende forrige gang. Ser ut til at det stiger før måltid denne gangen også. Men hittill kun insulatard langtidsvirkende insulin på kvelden
 
Sniker!
Har vært type 1 diabetiker i over 30 år og født to barn (desember 2020 og januar 2023).
Som andre skriver vil du følges ekstra godt opp hos både diabeteslege og/eller -sykepleier. I tillegg får man en del ekstra ultralyder (+/- uke 24, 28, 32 og 36) i tillegg til tidlig og ordinær ultralyd i henholdsvis uke +/- 12 og 18.
Diabetikere blir også som regel anbefalt igangsettelse i uke 38/39 ettersom blodsukkeret blir betraktelig vanskeligere å regulere etter denne tid. Det er ofte også noe vanligere med sykemelding/svangerskapspenger i graviditeten dersom man jobber ettersom stress og/eller problemer med blodsukker fører med seg ytterligere stressfaktorer under graviditeten.

Det finnes selvfølgelig unntak, men det vanligste er at behovet for insulin faller rundt uke 7. Ettersom du kommer lengre på vei vil behovet gradvis øke. Så snart fødsel er overstått vil insulinbehovet gå drastisk ned igjen. Etterhvert vil behovet for insulin gradvis øke igjen, men er nok greit å snakke om dette med fagfolk ;)

Masse lykke til og dersom du ønsker å høre mine erfaringer rundt diabetes og og mine graviditeter er det bare å spørre :greet025

Har ingen erfaring med hvordan diabetikere følges opp under graviditet og/eller fødsel i USA.
Dette var fint å lese for meg!

Jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes sist og har målt siden rundt 5+ denne gangen, fikk flere høye målinger først (typ 9 av å spise ei brødskive), men så har det nå siden rundt 7+ falt endel, og det fastende blodsukkeret mitt er brått under grensa også.

Jeg har time på sykehuset på mandag foR å prøve å starte oppfølginga der alt, og håper jeg kan få litt kostholdsveiledning i det minste. Men jeg er så absolutt forberedt på å starte med insulin etterhvert.

Er 9+0 nå, så er helt i grenseland for om jeg hører hjemme i februar gruppa, men kjekt med en diabetes-tråd :)
 
Er det noe grunn til at du sjekket så tidlig? Mtp at glukosebelastningsprøven ikke blir tatt før i ca uke 24 ☺️
Jeg ble selv litt overasket over at de ville sette meg opp til glukosebelastningstest nå til uka, da er jeg 7+noen dager. Fikk og beskjed i sist sv.skap at de ikke sjekket før ca uke 24, men det er kommet nye retningslinjer på dette sa hun på labben. Derfor tester de gjerne tidlig i svangerskapet nå.
 
Jeg ble selv litt overasket over at de ville sette meg opp til glukosebelastningstest nå til uka, da er jeg 7+noen dager. Fikk og beskjed i sist sv.skap at de ikke sjekket før ca uke 24, men det er kommet nye retningslinjer på dette sa hun på labben. Derfor tester de gjerne tidlig i svangerskapet nå.
Jeg fikk beskjed at det ikke er nødvendig med glukosebelastningstest, kunne du ikke bare måle hjemme noen dager?
 
Jeg var på medisinsk poliklinikk i dag, fikk diabetesdagbok, henvisning til ernæringsfysiolog og beskjed om at vi har lav terskel for å starte på insulin denne gangen siden jeg gikk på det sist. Time igjen til uka, og må være god å måle etter samtlige måltider nå.

Jeg blir forresten å nekte om noen prøver å få meg til å ta glukosebelastning igjen, fikk 12,5 etter 2 timer sist og var kjempedårlig. går ikke gjennom det en gang til.
 
Jeg fikk beskjed at det ikke er nødvendig med glukosebelastningstest, kunne du ikke bare måle hjemme noen dager?
Det ble ikke nevnt som et alternativ heller.. hun sa bare at hun setter meg opp til belastningstest med en gang :wtf: Redd jeg kommer til og levere den drikken iretur i morgen, er så kvalm om dagen og blir ekstra kvalm når jeg inntar søtt!:dead:
 
Det ble ikke nevnt som et alternativ heller.. hun sa bare at hun setter meg opp til belastningstest med en gang :wtf: Redd jeg kommer til og levere den drikken iretur i morgen, er så kvalm om dagen og blir ekstra kvalm når jeg inntar søtt!:dead:
Om du skulle kaste opp på den, så be om å heller måle hjemme i ei uke eller to. Kan være du blir bedt om å gjøre det senere i svangerskapet også om det går bra, siden det vanligvis utvikler seg til å bli heftigere underveis.
 
Jeg skal starte på insulin i morgen jeg! Started med insulatard (langtidsvirkende) på morgenen bare, så får vi se hvor ofte jeg setter etterhvert. Bare uke 9 nå, men men.
 
Back
Topp