Diabetikere her?

dino2pia

Flørter med forumet
Hei, noen med diabetes her? Jeg har diabetes 1 og er 4+3. Hadde vært kjekt med en tråd for oss:)
 
Ikke diabetiker, men har hyperinsulenemi :)
Det vil si at jeg har en overproduksjon av insulin og ofte får lavt blodsukker. Rett å slett det motsatte av diabetes:laughing002
Men kosthold og målinger er mye av det samme. Så om det er greit, vil jeg gjerne være en del av tråden :)
 
Jeg har ikke diabetes, men har hadd svangerskapsdiabetes med 1 av mine to barn. Skal til lege og ta glukosebelastningstest på tirsdag, må si jeg er litt spent på om jeg får det denne gangen også.
 
Jeg har fått påvist insulinkrevende svangerskapsdiabetes denne uken :( har sett det i flere uker at målingene har vært høye, men ikke så enkelt å få time hos fastlegen. Timer på sykehuset 2.hver uke
 
Ikke diabetiker, men har hyperinsulenemi :)
Det vil si at jeg har en overproduksjon av insulin og ofte får lavt blodsukker. Rett å slett det motsatte av diabetes:laughing002
Men kosthold og målinger er mye av det samme. Så om det er greit, vil jeg gjerne være en del av tråden :)
Oi, kan du gi litt til meg da
 
Jeg har fått påvist insulinkrevende svangerskapsdiabetes denne uken :( har sett det i flere uker at målingene har vært høye, men ikke så enkelt å få time hos fastlegen. Timer på sykehuset 2.hver uke
Det var kjipt, ikke noe gøy, har hatt veldig høye verdier idag, reist nesten 1 døgn fra usa til norge, regner med det er all flygingen å maten osv. Håper det ikke har tatt skade, må komme meg til dia lege å få orden på dette, har to barn fra før, tenåringer, hadde ikke diabetes da. Så dette er nytt
 
Det var kjipt, ikke noe gøy, har hatt veldig høye verdier idag, reist nesten 1 døgn fra usa til norge, regner med det er all flygingen å maten osv. Håper det ikke har tatt skade, må komme meg til dia lege å få orden på dette, har to barn fra før, tenåringer, hadde ikke diabetes da. Så dette er nytt
Ja, tror vanlig dia og sv.dia følges opp ganske likt :) så greit å komme seg til dia lege ja. Du får nok litt ekstra ultralyder og annen oppfølging. Jeg følges opp av endokrinologi og kvinneklinikken
 
Ja, tror vanlig dia og sv.dia følges opp ganske likt :) så greit å komme seg til dia lege ja. Du får nok litt ekstra ultralyder og annen oppfølging. Jeg følges opp av endokrinologi og kvinneklinikken
Er i en litt vanskelig situasjon her da barnefar er amerikaner. Han vil jo at jeg skal føde der, noe jeg vil også, så han vil gifte seg med meg neste gang. Men må nå være her en stund. Hmm, så er litt sånn "har ikke peiling på hva jeg skal gjøre". Tror jeg bare starter rolig nå med å kontakte dia legen imorgen eller noe å så ta d der, er jo ny i dette også, å blodsukkere har ikke vært særlig fint pga usa heller, ikke så mye sunn mat over der uten å bli blakk. Er ufør så har jo inntekt uansett. Mye å tenke over framover. Tenker jeg bare tar det rolig fram til 10 uker å se om alt er bra da.
 
Er i en litt vanskelig situasjon her da barnefar er amerikaner. Han vil jo at jeg skal føde der, noe jeg vil også, så han vil gifte seg med meg neste gang. Men må nå være her en stund. Hmm, så er litt sånn "har ikke peiling på hva jeg skal gjøre". Tror jeg bare starter rolig nå med å kontakte dia legen imorgen eller noe å så ta d der, er jo ny i dette også, å blodsukkere har ikke vært særlig fint pga usa heller, ikke så mye sunn mat over der uten å bli blakk. Er ufør så har jo inntekt uansett. Mye å tenke over framover. Tenker jeg bare tar det rolig fram til 10 uker å se om alt er bra da.
Ja, bare start et sted du ♥️ skjønner det er mange avgjørelser for deg/dere ❤️
 
Jeg merker blodsukkere er helt merkelig, en dag så trenge rjeg ikke så mye å det ligger lavt å fint, annen dag så er det høyt å når jeg tar det bed så går det for langt ned... hjelpes
 
Er det noe grunn til at du sjekket så tidlig? Mtp at glukosebelastningsprøven ikke blir tatt før i ca uke 24 ☺️
Ja, hadde insulinkrevende sv.diabetes i forrige svangerskap, derfor begynte jeg å måle selv i uke 5, fant fort ut at målingene betydde diabetes. Fastlegekontoret hadde ikke noen ledig time før i uke 6, så henviste han meg til sykehuset. Trenger ikke glukosetest
 
Ja, hadde insulinkrevende sv.diabetes i forrige svangerskap, derfor begynte jeg å måle selv i uke 5, fant fort ut at målingene betydde diabetes. Fastlegekontoret hadde ikke noen ledig time før i uke 6, så henviste han meg til sykehuset. Trenger ikke glukosetest
Skjønner! Jeg hadde også Insulinkrevende sv. DIA sist gang, håper virkelig jeg slipper denne gangen. Men burde kanskje kontrollert litt allerede jeg også da, har jo apparatet og alt her hjemme ennå ☺️
 
Skjønner! Jeg hadde også Insulinkrevende sv. DIA sist gang, håper virkelig jeg slipper denne gangen. Men burde kanskje kontrollert litt allerede jeg også da, har jo apparatet og alt her hjemme ennå ☺️
Ja, det er veldig lurt :) håper også du slipper denne gangen. Var det etter måltid eller fastende som var forhøyet sist?
 
Hei, noen med diabetes her? Jeg har diabetes 1 og er 4+3. Hadde vært kjekt med en tråd for oss:)
Sniker!
Har vært type 1 diabetiker i over 30 år og født to barn (desember 2020 og januar 2023).
Som andre skriver vil du følges ekstra godt opp hos både diabeteslege og/eller -sykepleier. I tillegg får man en del ekstra ultralyder (+/- uke 24, 28, 32 og 36) i tillegg til tidlig og ordinær ultralyd i henholdsvis uke +/- 12 og 18.
Diabetikere blir også som regel anbefalt igangsettelse i uke 38/39 ettersom blodsukkeret blir betraktelig vanskeligere å regulere etter denne tid. Det er ofte også noe vanligere med sykemelding/svangerskapspenger i graviditeten dersom man jobber ettersom stress og/eller problemer med blodsukker fører med seg ytterligere stressfaktorer under graviditeten.

Det finnes selvfølgelig unntak, men det vanligste er at behovet for insulin faller rundt uke 7. Ettersom du kommer lengre på vei vil behovet gradvis øke. Så snart fødsel er overstått vil insulinbehovet gå drastisk ned igjen. Etterhvert vil behovet for insulin gradvis øke igjen, men er nok greit å snakke om dette med fagfolk ;)

Masse lykke til og dersom du ønsker å høre mine erfaringer rundt diabetes og og mine graviditeter er det bare å spørre :greet025

Har ingen erfaring med hvordan diabetikere følges opp under graviditet og/eller fødsel i USA.
 
Back
Topp