Diabetes type 1

M14

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Novemberlykke 2018
Hei. Noen andre her som har diabetes type 1 og har lyst å dele erfaringer?

Jeg er første gangs gravid (14 uker)med DM1. Har fått innvilget kontinuerlig glukose måler iforb med graviditeten, som hjelper meg mye. Har bra hba1c nå, men det krever at man følger med hele tiden. Er kanskje ikke superflink til å spise så sundt. Får bra oppfølging fra poliklinikk og fastlege.

Så kjekt at det er andre også :) Jeg er også gravid, men er ikke lengre enn 5+3. Har også fått meg kontinuerlig glukosemåler(fikk ved sist graviditet) Hadde aldri klart meg uten. Hvor tett oppfølging får du ifht diabetesen?

Jeg har ikke diabetes selv, men samboer har type 1. Vet dere noe om type 1 og arv? Synes det er så mye motstridende info der ute..

Jeg har ikke diabetes selv, men samboer har type 1. Vet dere noe om type 1 og arv? Synes det er så mye motstridende info der ute..
Her har mannen type 1. I følge lege og jordmor er det liten sjans for at dette er arvelig, men at det kan være greit å være litt mer på, når babyen kommer i forhold til forandringer som kan være i forbindelse med diabetes.
Her har både mannen, broren og kusinen hans diabetes. Men ingen av foreldrene.
Har også en halvbror med dia type 1. Så vi kommer til å være ekstra på vakt :P

Her har mannen type 1. I følge lege og jordmor er det liten sjans for at dette er arvelig, men at det kan være greit å være litt mer på, når babyen kommer i forhold til forandringer som kan være i forbindelse med diabetes.
Her har både mannen, broren og kusinen hans diabetes. Men ingen av foreldrene.
Har også en halvbror med dia type 1. Så vi kommer til å være ekstra på vakt :P
Tusen takk for svar [emoji4][emoji106]

Jeg har også dia1. Gravid med nr 2, snart 32 uker. Slitsomme svangerskap ja :p men det går fint så lenge man passer på :-) hos meg er det ingen i familien på verken mamma eller pappa sin familie med dia1, så her er det _ikke_ arvelig belastet. Iallefall ikke enn så lenge!

Det er sjelden at det går direkte til neste generasjon. DM 1 mindre arvelig enn DM 2.
Jeg har fått tilbud om ktr hver 14.dag på diabetes pol, men synes det holder med hver 4.uke. De er veldig greie, jeg kan ringe hvis det er noe ekstra. Ellers følges jeg av fastlege, det er vel også noen ekstra UL senere, men jeg har ikke fått helt oversikt over alt enda. Jeg synes det er et bra tilbud. Styrete sykdom, men krysse fingre for at alt skal gå bra :-) Har lavt stoffskifte også, som også følges på poliklinikken.

Jeg har også dia1. Gravid med nr 2, snart 32 uker. Slitsomme svangerskap ja :p men det går fint så lenge man passer på :-) hos meg er det ingen i familien på verken mamma eller pappa sin familie med dia1, så her er det _ikke_ arvelig belastet. Iallefall ikke enn så lenge!

Hvordan var 1.svangerskapet? Normal fødsel, eller ble du anbefalt keisersnitt? Ble barnet ekstra stort?

:nicethread
Jeg har også diabetes type 1, og er gravid for første gang (straks 16uker).
Har pumpe+sensor som er veldig til hjelp, spes. nå som jeg er gravid.
I begynnelsen av graviditeten var jeg en del plaget med at bl.s stupte på natten, så jeg måtte opp et par ganger og spise/drikke selv om jeg har en pumpe som skrur av insulinlevering ved for lavt bl.s.
Har fått veldig bra oppfølging av dia.sykepleier/lege, og har ved justering av basal på natten fått litt bedre nattesøvn :sleep002
Var på tidlig ultralyd rundt uke 12, hovedsaklig for å se etter misdannelser.
Alt så heldigvis greit ut, så nå venter vi spent på den ordinære ultralyden som er førstkommende torsdag :)

• Liker
Reactions: M14
Hvordan var 1.svangerskapet? Normal fødsel, eller ble du anbefalt keisersnitt? Ble barnet ekstra stort?

Første svangerskapet mitt gikk veldig fint, men hadde mye følinger. Gikk til termin. Vanlig fødsel. Var ikkje stor, veide 3000gr da han kom til verden. Hele svangerskapet var en god opplevelse. Er spent hvordan dette svangerskapet blir.

Første svangerskapet mitt gikk veldig fint, men hadde mye følinger. Gikk til termin. Vanlig fødsel. Var ikkje stor, veide 3000gr da han kom til verden. Hele svangerskapet var en god opplevelse. Er spent hvordan dette svangerskapet blir.

Godt å høre :) Mye følinger her også

Nope.. baby lå alltid litt under i vekst, og var helt normal da han kom ut :-) men jeg har alltid hatt og har fortsatt en veldig godt (strengt) regulert dia. Igangsatt uke 38, fødte på igangsettingsdag 2 - kjapp og intens fødsel men veldig veldig fin :-) ingen komplikasjoner med verken meg eller baby. Men slitsomt i svangerskapet; ja!!! Lønner det seg? Så absolutt!!

Hvor ligger dere andre i blodsukker gjennom svangerskapet? Prøver jo holde innenfor 4-7, og har fin hba1c på 5-tallet. Men skjer ofte at bs svinger opp mot 10, av og til mer. Hvor "flinke" er dere andre?

Hvor ligger dere andre i blodsukker gjennom svangerskapet? Prøver jo holde innenfor 4-7, og har fin hba1c på 5-tallet. Men skjer ofte at bs svinger opp mot 10, av og til mer. Hvor "flinke" er dere andre?

Prøver også å ligge mellom 4-7 til enhver tid. Har ikke målt hba1c denne graviditeten enda, da det er så tidlig. Men ved sist graviditet låg jeg på 5 hele svangerskapet :) Var mye hardt arbeid for å få det til.

Når var dere på første kontroll på sykehuset?

Når var dere på første kontroll på sykehuset?

I høst fikk jeg en kontroll uke 11 med UL, dessverre var det en MA. Ved aktuelle grav. fikk jeg derfor en tidlig sjekk, rundt uke 6 allerede, men hadde det ikke vært for tidligere abort hadde jeg ikke automatisk fått det tidlig.

• Liker
Reactions: M14
Jeg har fått time til første kontroll i uke 13. Synes dette var litt sent da jeg fikk i uke 8 sist graviditet. Men er kanskje normalen å få time rundt uke 12-13 da? Trodde de ville ha oppfølging ifht blodsukkeret tidlig?

Nope.. baby lå alltid litt under i vekst, og var helt normal da han kom ut :-) men jeg har alltid hatt og har fortsatt en veldig godt (strengt) regulert dia. Igangsatt uke 38, fødte på igangsettingsdag 2 - kjapp og intens fødsel men veldig veldig fin :-) ingen komplikasjoner med verken meg eller baby. Men slitsomt i svangerskapet; ja!!! Lønner det seg? Så absolutt!!

Var det noen grunn relatert til diabetes som gjorde at det ble igangsatt før termin? Hvordan ble blodsukker kontrollert under selve fødselen?

Back
Topp