Dette med salami og graviditet.

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet

Klatremus Lillemann skrev:
Jeg finner ikke kokt salami noe sted jeg... Hvilke butikker fører kokt salami?

på ica maxi i åsane, Bergen kjøpte jeg det..

Jeg spiste salami daglig i begge mine svangerskap. Visste egentlig ikke at dette var galt, men har jo forstått dette i dag.
Diskuterte dette også med jordmor og dietiker den gang og hun sa at salami som var laget i Norge var helt trygt pga måten de ble behandlet på, men burde ikke spise fra andre land.

Mikke skrev:
Jeg spiste salami daglig i begge mine svangerskap. Visste egentlig ikke at dette var galt, men har jo forstått dette i dag.
Diskuterte dette også med jordmor og dietiker den gang og hun sa at salami som var laget i Norge var helt trygt pga måten de ble behandlet på, men burde ikke spise fra andre land.

Da er det bra man vet bedre nå. Jeg gikk gravid 2007 og fikk beskjed om å IKKE spise salami av min jordmor. Noen av de er vel mer opplyst enn andre.

Mikke skrev:

Det er ikke galt heller Sjansen for at du  får listeria fra å spise salami er forsvinnende liten, sjansen for at det skal overføres til fosteret etter det er også liten. 

Dette har jeg skrevet her tidligere, og jeg kan legge det ut igjen:
Her er noen fakta:

Toxoplasmose 

er sykdom som skyldes en parasitt. 

Som regel merker man ingenting til sykdommen, eller får lette symptomer som går fort over. 

Her til lands har ca 11% av alle gravide allerede vært smittet med sykdommen, noe som fører til at de er immune mot den. 

0,17% av de gravide som ikke har hatt den vil få den i svangerskapet. 

Gravide som har katter har IKKE større sjanse for å få sykdommen enn de gravide som ikke har katter. 

Katteavføring er som kjent den mest kjente smittebæreren. MEN, katteavføringen er ikke bærer av smitten før etter ca 24 timer, da oocystene som er bærerene har "modnet" og kan overføre sykdommen. 

Vi kan også bli smittet av kjøtt som har cyster med sykdommen, og uvaskede grønnsaker/frukt, samt arbeid med jord/sand (Vi vet alle hvor kattene gjør fra seg ute

Gravide kan gå til legen og få en test som finner ut om en har antistoffer i blodet. Har en det så kan en ikke bli smittet igjen, og en er trygg. 

Faren for toxosmitte er minst i første trimester. Da er også faren for fosterskade størst. 

Dersom en gravid blir smittet, så er faren for smitte til foster ca 23% (Da altså av de 0,17% som blir smittet) 

Tallene fordeler seg som følger: 

I første trimester smittes 13%, mens i tredje trimester smittes 50% av fostrene. 

I Norge vil det fødes ca 15-20 barn årlig som har fått smitten. Av desse vil 2-4 barn ha skade etter smitten, hvorav skaden er alvorlig hos 1-2 barn. Antibiotikabehandling av den gravide vil redusere alvorlighetsgraden av smitten. 

Hvor stor sjanse for skade dette gir oss får dere regne ut selv. Jeg strøk i matte.. 

Smittefaren er MYE større i land med mildere klima enn i Norge. 

Listeria: 

Listeriose er en skjelden sykdom. i perioden 1995-2004 er det årlig meldt mellom 9 og 21 tilfeller årlig. totalt er det meldt om 168 tilfeller i hele perioden. Sannsynligvis er det store mørketall på sykdommen. 

Sykdommen er hyppigst hos barn under 3 år, og voksne over 50. Antall nye tilfeller i I-land (Deriblandt Norge) er under en per 100.000. Den er tre ganger høyere hos personer over 70 år, og 17 ganger høyere hos gravide. Hjernehinnebetennelse forårsaket av Listeria utgjør ca 5% av alle hjernehinnebetennelser hos barn 1-4 uker. 

Små utbrudd har forekommet i Norge. Desse har fått MYE omtale i media. Deriblandt i 1992, da det ble påvist 8 tilfeller i Trondeim, der smittekilden var VARMEBEHANDLET kjøttpålegg. og i 2005, der 3 pasienter ved Ålesund sykehus. Sannsynlig smitte fra kjøttpålegg. 

Det er generelt lite listeria i norske råvarer, men smitten kan oppstå i bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid (herunder kjøttpålegg, både varmebehandlet og spekemat.) 

Det er ukjent hvorfor bakterien som i de fleste tilfeller ikke gir sykdom, også kan føre til livstruende komplikasjoner, også hos friske personer. 

Mer om symptomer kan du lese her: http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/listeriose-14529.html ;

Gravide KAN SMITTE sitt barn uten å selv bli syk. 

Listeriose hos et nyfødt barn kan, dersom smitten har skjedd i livmoren, opptre som fortidlig fødsel med nedsatt allmentilstand og symptomer på multiorgansvikt. Dersom smitten er skjedd i fødselskanalen eller i sykehuset, kommer symptomene etter tre eller flere dager i form av meningitt. Ved infeksjon hos nyfødte er dødeligheten høy. 

Infeksjon i svangerskapet er i de fleste tilfeller en godartet sykdom både for moren og fosteret. Sykdommen kan gå over uten spesifikk terapi, men den kan også føre til alvorlig fosterinfeksjon. 

Samlet dødelighet ved sykdommen er ca 25%.

Greit nok som produsenten skriver, sjansene er små, men etter min mening ikke verdt å ta. Man hører jo om vanlig voksne og barn som får i seg disse bakteriene, så de finnes jo uansett hvordan man vrir og vender på det. Om det er f.eks. er 100 personer som får i seg disse bakteriene i året via norsk kjøtt, så er det fortsatt farlig å være en av disse om man skulle være gravid. Og ikke minst må det da være utrolig leit og trist om man faktisk mister barnet sitt pga. at man har spist to skiver med salami eller annen spekemat. 

Tanntrollet09 skrev:
Greit nok som produsenten skriver, sjansene er små, men etter min mening ikke verdt å ta. Man hører jo om vanlig voksne og barn som får i seg disse bakteriene, så de finnes jo uansett hvordan man vrir og vender på det. Om det er f.eks. er 100 personer som får i seg disse bakteriene i året via norsk kjøtt, så er det fortsatt farlig å være en av disse om man skulle være gravid. Og ikke minst må det da være utrolig leit og trist om man faktisk mister barnet sitt pga. at man har spist to skiver med salami eller annen spekemat. 

Joda, man kan velge å male fanden på veggen. Eller man kan velge å ta en kalkulert mikroskopisk lav risiko. Eller man kan innrømme overfor folk som "ikke visste bedre" at risikoen de tok ikke var særlig stor.

Syns disse trådene svartmaler temaet noe veldig, og gjør at "uvitende" gravide kan slite med dårlig samvittighet og frykt for smitte etter å ha spist et smørbrød med salami.

FancyPants skrev:

Tanntrollet09 skrev:

Joda, man kan velge å male fanden på veggen. Eller man kan velge å ta en kalkulert mikroskopisk lav risiko. Eller man kan innrømme overfor folk som "ikke visste bedre" at risikoen de tok ikke var særlig stor.

Syns disse trådene svartmaler temaet noe veldig, og gjør at "uvitende" gravide kan slite med dårlig samvittighet og frykt for smitte etter å ha spist et smørbrød med salami.

Gjort er gjort og spist er spist. Men ville likevel ikke gått ut å anbefalt folk å spise det. Det er en grunn til at det står at man ikke bør spise det på matportalen. 

Tanntrollet09 skrev:

FancyPants skrev:

Tanntrollet09 skrev:

Gjort er gjort og spist er spist. Men ville likevel ikke gått ut å anbefalt folk å spise det. Det er en grunn til at det står at man ikke bør spise det på matportalen. 

Det jeg skriver er vel ikke en anbefaling? Det er fakta om hva som kan skje og hvor mange som blir smittet, hvor mange som overfører smitten til fosteret hvert år. Det er ikke en "spis salami med god samvittighet"-oppfordring, men faktaopplysning om temaet.

Hva er det med den f****** salamien som er så viktig å få i seg når en er gravid?? Ikke er det noe spesielt næring og ikke spesielt nødvendig, det er en masse med fett og salt

(jeg snakker ikke om de som er villig til å steike den først)

BlackBeauty skrev:
Hva er det med den f****** salamien som er så viktig å få i seg når en er gravid?? Ikke er det noe spesielt næring og ikke spesielt nødvendig, det er en masse med fett og salt

(jeg snakker ikke om de som er villig til å steike den først)

enig! Blir til tider provosert!

Se her ja, jeg viste jo at dette tema er ett ganske så "hot" tema her på babyverden. Men håpet mye av dette var ferdig diskutert
Jeg kommer ikke til å spise fersk salami dette svangerskapet, jeg har tenkt til å holde meg unna. Denne gangen vet jeg at man ikke skal spise slik mat, det viste jeg ikke forrige gang. Det var ingen som informerte meg om dette, selv når jeg spurte overlegen på rikshospitale. Jeg tror dette kom av at de var glad jeg bare fikk i meg noe mat. Jeg spiste salami hverdag i hele svangerskapet, dette hjalp på kvalmen min, og gjorde vel at jeg klarte å holde meg unna sykehusinnleggelse.
Men denne gangen vet jeg bedre, og holder meg unna. Selv om det gikk bra i forrige svangerskap:)
Er det en liten sjans og man vet dette bør man klare å holde seg unna:)

Back
Topp