Dette med salami og graviditet.

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Kan man ha salami på pizza? Kan man spise salami når den er stekt?Tenkte jeg skulle være flink i dette svangerskapet. Å holde meg unna det man skal, men i virkeligheten er dette vannskelig da omverden ikke vet du er gravid å serverer pizza med salami. 

Det går fint, pizzaen er stekt og bakterier og parasitter dør ved varmebehandlingen

hissigproppen skrev:
Det går fint, pizzaen er stekt og bakterier og parasitter dør ved varmebehandlingen

Så da er det trygt. Det er godt å høre. Blir så usikker, og synes matportalen er ganske vannskelig å finne ut slikt på. Godt vi har babyverden

søteste skrev:

hissigproppen skrev:

Så da er det trygt. Det er godt å høre. Blir så usikker, og synes matportalen er ganske vannskelig å finne ut slikt på. Godt vi har babyverden

Du har funnet kostholdsrådene for gravide?

Ja, har funnet ut mye, og fant dette med spekemat.
Og så har jeg selvfølgelig vært her inne å lest på babyverden da.Men synes siden er litt uoversiktelig. Men det er sikkert bare jeg som suste gjennom for fort. Fikk ikke med meg hva som er trygt. Så jeg ble så usikker når jeg så pizzaen med salami:)

Listeria dør ikke ved frysing, men ved varmebehandling dør den så salami på pizza skal være trygt.

3xS skrev:
Listeria dør ikke ved frysing, men ved varmebehandling dør den så salami på pizza skal være trygt.

Ifølge jordmora mi er salami kokt så det advarte hun ikke imot...

Salami og all spekemat kan spises så lenge det er varmebehandlet :)

Det har kommet kokt salami på markedet, men det er langt fra all salami som er kokt så da syns jeg du skal informere jordmora di slik at ho ikke feilinformerer andre gravide også

Kristin72 skrev:

3xS skrev:

Jeg gomler serranoskinke på pizza.. nam nam!! :) gleder meg sånn til vanlig spekemat igjen...

Jeg hadde spekemat på pizza i går, for jeg MÅTTE ha spekemat, og da var det måten;-)

3xS skrev:
Det har kommet kokt salami på markedet, men det er langt fra all salami som er kokt så da syns jeg du skal informere jordmora di slik at ho ikke feilinformerer andre gravide også

Kristin72 skrev:

3xS skrev:

Du er god, 3xS :)

Jeg ville ikke trodd på jm som sier noe annet enn matportalen.no.

Fader! Er salami også forbudt!???? 

Jordmor sa da jeg gikk gravid i 2009 at jeg fint kunne spise salami.. Men det er altså ikke lov... Føkk, jeg liker jo sååå godt salami... :'(

Skrev og spurte Gilde/Nortura. jeg tolker svaret som at det er sikkert å spis alami. Les svaret jeg fikk: Hei Ida - takk for mail. Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekke andre prosesstrinn som sikrer mattryggheten. Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvs lite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst av bakterier er svært dårlige. Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst av bakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hører spekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være en risiko. En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasitten Toxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salami inneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing og alt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikke spekepølse en smittekilde for denne parasitten. Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide. For øvrig er det endel nyttig info å hente påMatportalen.no  som har "Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverre er ikke spekepølser spesielt omtalt der. Med vennlig hilsen Lisbeth Nortura Forbrukersenter

vil anbefale dere grillstads kokt salami!

Spekemat står beskrevet på matportalen jo, og er frarådet...

Les svaret og gjør som dere vil. jeg tolker det som salami er ok. produsenten burde vite.

idamamma09+12 skrev:
Les svaret og gjør som dere vil. jeg tolker det som salami er ok. produsenten burde vite.

I følge jordmora mi så er det tryggeste å kun ta imot råd fra helsedirektoratet. Følger det rådet da eg ikke vil risikere noe.

idamamma09+12 skrev:

Så fordi produsenten sier det er trygt, så spiller det ingen rolle med rådene gitt av mattilsynet, helsedirektoratet ++? Hadde ikke risikert noe som helst, hadde fulgt rådene gitt av myndighetene... Produsenten har også opplysningsplikt, og dette svaret hadde jeg ikke tatt for god fisk og det hadde jeg klaget på. Jeg skrev selv mail til Gilde ang. det samme da jeg var gravid, de henviste til matportalen og skrev som sant var, at de frarådet alle gravide å spise spekemat. 

Og en annen ting når det gjelder å spørre produsenten, jeg forstår jo at de trenger å selge produktene sine i markedet. Blir omtrent som å skrive mail til Emmaljunga å spørre om de synes du skal kjøpe en Simo-vogn. 

Back
Topp