dette med permisjonspenger

lillefoxen

Glad i forumet
klarer liksom ikke helt få fingeren min rundt dette med permisjonspenger altså.
jeg ha jo akkurat flyttet så har ikke jobb. (skulle jo ha jobb, men de jeg fikk jobb hos ble tilbakeholden etter jeg fortalte jeg var gravid, så her sitter jeg da).

det er jo sånn at du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd. og det er jo forsåvidt greit nok.
men er det de 10 siste mnd fra termin eller fra permisjon start?
og ferie, er den iberegnet i opptjenings perioden? er jo lovbestemt vi har rett på 4-5 uker ferie iløpet av ett år om man har jobbet seg opp pernger året før. og isåafall så har jeg jobbet d jeg trenger for å få permisjons penger, men d forutsetter jo at ferien er godkjennt.

snakka med en på nav, men etter å ha tenkt litt etter samtalen sitter jeg jo igjen like dum som før jeg snakket med de da.
for han rådet meg nemlig til å begynne på dagpenger. og sa jeg fikk like mye i dagpenger som jeg fikk når jeg jobbet.
etter å ha vært på dagpengekurs ser jeg jo at det IKKE stemmer.
for 62,4% av d jeg hadde i lønn før.
det er jo 5000 kr mindre i mnd.
så da vet jeg jo ikke om det akkurat lønner seg. iallefall ikke om jeg er ferdig med opptjeningen min.

hmmm, håper noen forsto noe av dette og kan hjelpe meg :-)

-det jeg lurer på mest er iallefal når man regner opptjeningen fra? 10 mndr før termin eller permisjonsstart?
-er ferien medberegnet i opptjeningsperioden? fikk jo feriepenger liksom.

har jobbet februar, men ikke nok tror jeg :-(

men så noen skrev man kan starte permisjonen 12 uker før termin, da jeg da også starte den f.eks. 7 uker før og klare opptjeningen perfekt ?

vanskelige spørsmål. men takkk for svar :-D

om du melder deg som arbeids-søker og søker dagpenger, så bare øker det "årslønnen".
og det er ikke så lenge du "rekker" å ha dagpenger, før enn du skal ut i permisjon uansett.

og med "variabel" lønn, så vil det bli regnet ut fra gjennomsnittet av de "beste mnd" (husker ikke antallet mnd)

og ferie perioden regnes som arbeidstid.

uansett, så skal du ikke tape noe i.f.t permisjonspenger, om du starter med dagpenger, du bare får litt å rutte med i mellom tiden.[:)]

har hørt mange her inne har sakt det er de beste mnd som teller.

det sa han på nav at bare gjalt om du hadde jobb med provisjon o.l.

om jeg f.eks. fikk en jobb som 30%stilling ett sted så fikk jeg faktisk bare det i permisjonspenger.

altså, man får det siste man tjente før man går ut i perm, som i mitt tilfelle kan bli dagpenger. da tar ikke jeg dagpenger, for d taper jeg 5000 kr etter skat på.

ja der står d jo man får d man har som inntekt når man går ut i perm, sånn som kan på nav sa til meg.

og dagpenger er jo inntekt siden du er en reell arbeidssøker.

jeg får litt mer enn 12000 i gamle jobben etter skatt og 7000 etter skatt av nav om jeg velger dagpenger.
da taper jeg jo 5000 kr mnd på å ta dagpenger.

eneste gangen nav tar individuelle beregninge er om du har provisjons lønn, og er ikke alltid da heller at de er så snille.

men noen som sier man kan gå ut 12 uker før i perm, så da tror jeg heller jeg gjør d, så får jeg begynne på dagpenger når permen er over heller. tjener mer på d. er jo snart 12 uker til min termin liksom.

eller er jeg HELT på bærtur nå?

ORIGINAL: lillefoxen

ja der står d jo man får d man har som inntekt når man går ut i perm, sånn som kan på nav sa til meg.

og dagpenger er jo inntekt siden du er en reell arbeidssøker.

jeg får litt mer enn 12000 i gamle jobben etter skatt og 7000 etter skatt av nav om jeg velger dagpenger.
da taper jeg jo 5000 kr mnd på å ta dagpenger.

eneste gangen nav tar individuelle beregninge er om du har provisjons lønn, og er ikke alltid da heller at de er så snille.

men noen som sier man kan gå ut 12 uker før i perm, så da tror jeg heller jeg gjør d, så får jeg begynne på dagpenger når permen er over heller. tjener mer på d. er jo snart 12 uker til min termin liksom.

eller er jeg HELT på bærtur nå?

ta deg et par turer til på NAV du, og prøv å snakk med andre personer, og still akkurat de samme spm..
sjelden man får like svar på nav.. hver ansatt på nav, tolker reglene ulikt, og ikke alle er like gode til å forstå spm. heller, og dermed svarer på noe annet enn det du faktisk spør om..

lykke til.

ja tenkte å kontakte de om avtale ett møte om dette spørsmålet. da må de jo sende en medarbeider som faktisk kan dette temaet. så vil jeg ha det skriftlig. sånn at jeg har mitt på det tørre.

storelillemeg84: når jeg var på møte om dagpenger, sa de max to uker. men det kommer via post da. så d kan jo kanskje forsinke det litt? men du burde få vite d nå.

maiie: så du har vært på møte om d og da sa de de tok de 6 beste ukene? jeg kan ringe sentralbodet å avtale møte om de vil vi skal gjøre det sånn. så lenge jeg får svar. hehe. hvor lenge ventet du fra du ringte til du satt i møte me de?

hmmm ja da skal jeg inn på nav i morgen å snakke med de altså. for d mente ikke han tullingen jeg snakket med på telefonen. grrr. hehe.

angående meldekort så trodde jeg at jeg var i gang med det. men så så jeg i dag på minside på nav at jeg står oppført som ikke arbeidssøker, da blei jeg sint assa. så må snakke med de i morgen. jaja.

tusen takk for svar, du har vært kjempe snill og kjempe hjelpsom :-)

da var jeg på nav idag da :-)

har registrert meg på nav, men har ksjedd en feil, slik at jeg har stått oppført som ikke arbeidssøkende frem til i dag [:@]
derfor får jeg sikkert ikke penger for de to andre ukene jeg har vært arbeidsledig. enda jeg var på nav kontoret 2 september. jaja.

så spurte jeg om å få møte med de angående foreldre penger, da sa han d var han jeg måtte snakke med så fikk svar der å da.
selv om de ikke var såååå veldig klare.

han sa de tok ett gjennomsnitt fra de tre siste årene og noe greier der.
men at han ikke visste helt hvordan de regnet det ut. men jeg MÅTTE ta dagpenger, han var faktisk sur for jeg ikke hadde ordnet d før.
men jeg sa jo at jeg hadde vært sykemeldt og på ferie så jeg hadde ikke fått noe mer penger. han var rar.

føler meg ikke sååå veldig mye klokere, skjønner ikke hvorfor jeg måtte snakke med han når han ikke visste åssen de regnet ut dette med dagpenger. jaja.

får håpe der gjør d samme på nav her som hos deg maiie :-) ellers er d urettferdig og jeg blir sint [:@] hehe.

stemmer når du sier d. mener å ha hørt noe om inntektskutt og barn :-)

ja enkelte er kjempe flinke på nav, har sendt noen mail selv.

Back
Topp