Dette må jeg bare vite!!!!

det lurer eg å på, bare at eg lurer på vossafår??? spiser egentlig ikkje noe ant pålegg eg....

Nei, det går under spekemat og man skal ikke spise det! Dessverre! Med mindre du varmebehandler det - type ostesmørbrød for eksempel! :)

nei dessverre ikke.  Rått kjøtt skal ikke spises, og fårepølse går som spekemat

tror nesten ikkje eg kommer til å overleve eg da, ka skal eg ha på skiva no???

Kjedelig altså,fårepølse er jo bare så godt... Men er jo lurt å holde seg unna ting som ikke er bra!!! men godt med ostesmørbrød som var nevnt her da,går jo ann å spise litt av det hvertfall;) Håper du finner noe annet godt på skiva di!!!

Jeg gråter faktisk mer over fenalår til jul :(

Salami, vossafår og fårepølse er nei-mat! Men som tidligere nevnt, hvis du varmebehandler det i steikeovnen, så dreper du farlige bakterier.

Det finnes veldig mange andre trygge pålegg som du kan ha på skiven!
For eksempel makrell i tomat, kaviar, gulost, brunost, syltetøy, leverpostei, kalkunpålegg/skinke/hamburgerrygg (nyåpnet med god dato), kokt egg, eggerøre, reker, ulike påleggssalater osv osv

Noe av nød-maten min på jobb for eksempel er å kjøpe polarbrød, men det liker jeg KUN med trønderfår på! Så ikke noe mer polarbrød og heller ikke trønderfår på noen måneder :-/ Men det tåler jeg fint :-)

Ostesmørbrød går fint da, men det er jo ikke den samme opplevelsen akkurat... :-P

Er selv periodeavhengig av bagels med snøfrisk, spekeskinke og avocado eller kokt egg med laks og ikke minst fetaost...og fenalår..osv.osv  men har nå innsett at jeg får være avholden fra dette fram til reka kommer ut.. sukk.. men hva gjør man ikke for at rekebarnet skal holde seg frisk og rask "inni der"?! Ha,ha, da får man heller skeie ut med noe annet.. hva med en skive med nugatti nå og da i stedet?! eller leverpostei med rødbeter og majones... eller ostesmørbrød med ananas og skinke?
ha,ha, magen romler som fy her.. :P

cc skrev:
Er selv periodeavhengig av bagels med snøfrisk, spekeskinke og avocado eller kokt egg med laks og ikke minst fetaost...og fenalår..osv.osv  men har nå innsett at jeg får være avholden fra dette fram til reka kommer ut.. sukk.. men hva gjør man ikke for at rekebarnet skal holde seg frisk og rask "inni der"?! Ha,ha, da får man heller skeie ut med noe annet.. hva med en skive med nugatti nå og da i stedet?! eller leverpostei med rødbeter og majones... eller ostesmørbrød med ananas og skinke?
ha,ha, magen romler som fy her.. :P

Snøfrisk kan du spise, laks kan du spise og fetaost kan du spise så lenge den er av pasteurisert melk. :-) (og selvfølgelig kokt egg og avokado, men jeg mistenker lykken i å ligge i kombinasjonene her?)

Husker sist svangerskap da eg gomla salami og roastbeef helt til eg var 9 uker på vei eller noe . Det var FØR eg var inne på babyverden og helsedirektoratet og såg det var nei-nei mat.

Legen  min og jordmora mi var ikkje oppdatert iallefall..

Men når man VET at man kan abortere pga spekemat( SELV om Gilde salami skal være temmelig trygt)..så finne eg meg heller noe annet i kjøleskapet..eller steke salamien i panna før eg spise den. koster ikkje mange minutter, og man slipper å engste seg / angre resten av livet at fosteret døde pga listeria eller samonella.

Julifrøet skrev:
Jeg gråter faktisk mer over fenalår til jul :(

signerer denne!

Hva skal jeg gjøre med en jul uten fenalår???? Får vann i munnen bare jeg tenker på det :p Hjeeelp! :(

Jeg er avhengig av vossafår på nistematen min på jobb, så jeg er så ulykkelig nå! Hehe. Hva i ALLE dager skal jeg ha på skiva, liksom?! Jaja.. ikke SÅ lenge til juli :P 

MEN! Enda verre! Fenalår i jula! *griiiiiiin*
Har allerede takka nei til å smake på et som mamma og pappa hadde liggende fremme. Sukk!

mrs.lykkelig skrev:
Jeg spiser fårepølse jeg. Har aldri hørt om noe skade skjedd pg.a fårepølse:)
Er kjempekvalm og dårlig for tiden og siden fårepølse er noe av det eneste jeg får i meg, så det synes jeg nå er helt ok :)

Det er en betydelig risiko å ta synes jeg, med tanke på anbefalingene fra helsemyndighetene. De fraråder jo rått kjøtt omtrent på samme linje som alkohol...

Og selv om man aldri har hørt om noen som har abortert på grunn av fårepølse så er det likevel ikke uten grunnlag at helsemyndighetene har denne anbefalingen.

Mange sier at de spiste da fårepølse og mye annet i gamle dager og folk ble da født da også! Men antall aborter er det ingen som sier noe om. Graviditet ble ikke snakket om før ungen var ute omtrent. Spontanabort var tabu. Og ikke minst så var barnedødeligheten høy! Så når vi vet det vi vet i dag, hvem er vi da til å kimse av helsemyndighetenes anbefalinger?

Back
Topp