Dette kan umulig være bra

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
Bestilte time hos legen i stad, hun skal være på ferie i en mnd nå, så jeg fikk ikke time før uti august. Rettere sagt fredag 13 august [8D]

Ja ja...13 uker på vei da, kjekt det [8D]

ORIGINAL: *MaCa*

Jooo da...Gååår så bra...

Du kan jo gå til jordmor da...Eller????

Tenker du å bestille time på helsestasjonen hos jordmor...har et inntrykk av at de tar inn pasientene sine senere enn fastlegen gjør? Eller?

ORIGINAL: *Sperminator*

Tenker du å bestille time på helsestasjonen hos jordmor...har et inntrykk av at de tar inn pasientene sine senere enn fastlegen gjør? Eller?

Gikk for første gang til jordmor når jeg var rett rundt 12 uker...Fikk høre hjertelyden og greier allerede...[8D] Men hadde da vært hos legen par uker før tror jeg det var...*må løpe og sjekke papirene etterpå*

Vet ikke om jeg skal..Synes jeg ikke fikk så mye ut av timen...Sååå aner ikke, men kjekt å kunne ta noen av kontrollene her hjemme...Legen min ligger til i Oslo og ikke akkurat billig med parkering...Spes når man ikke vet hvor lenge man blir[:-]

Fredag 13. august 2004 døde mormoren min av kreft[:(] Så det er ikke en god dag for meg. Men, det er den seff for deg[:D]

ORIGINAL: Rappo

Fredag 13. august 2004 døde mormoren min av kreft[:(] Så det er ikke en god dag for meg. Men, det er den seff for deg[:D]

Off, stakker [&o] Ikke noe kjekt, den kreften altså. Usympatisk sykdom, som kan ramme alle aldre dessverre. Håper hun hviler i fred!

Håper dagen blir litt bedre for meg ja [:)]

ORIGINAL: *Sperminator*

Gikk for første gang til jordmor når jeg var rett rundt 12 uker...Fikk høre hjertelyden og greier allerede...[8D] Men hadde da vært hos legen par uker før tror jeg det var...*må løpe og sjekke papirene etterpå*

Vet ikke om jeg skal..Synes jeg ikke fikk så mye ut av timen...Sååå aner ikke, men kjekt å kunne ta noen av kontrollene her hjemme...Legen min ligger til i Oslo og ikke akkurat billig med parkering...Spes når man ikke vet hvor lenge man blir[:-]

Kan jo prøve å ringe henne og høre når man får time...legen min ligger i stavanger. Må ta tog og buss og alt slags mulig dritt for å komme meg fram. Stress! Og koster penger det og..[:-]

Ring til hun jeg snakka om du[:)]

ORIGINAL: Rappo

Ring til hun jeg snakka om du[:)]

å ja...hu e jo jordmor...har hu ein nettside kanskje? Duhu [8D] Me sooooo sloooow sometimes [8D]

Ei uke senere enn vanlig, mellom 8 og 12 er vanlig for første kontroll, ikke kris, men kjedelig.

(Jeg opplevde motsatt, regna med å få mellom 10 og 12, fikk før 9)

ORIGINAL: *Stella*

Ei uke senere enn vanlig, mellom 8 og 12 er vanlig for første kontroll, ikke kris, men kjedelig.

(Jeg opplevde motsatt, regna med å få mellom 10 og 12, fikk før 9)

Syns bare det er greit å bli ferdig med det hele [:)] Haha hørtes ut som jeg virkelig brydde meg om kontrollene nå [8D]

Motsatt av meg, da - regna med å få time nærmere uke 12, men fikk i uke 9. Kjedelig det óg.

En av fordelene med kontroll i uke 13, er at de kanskje kan høre hjertelyden med doppleren da [:D] jeg fikk høre den i uke 12 sist gang. Kjempemorsomt!!!

ORIGINAL: ~Roskva~

Motsatt av meg, da - regna med å få time nærmere uke 12, men fikk i uke 9. Kjedelig det óg.

En av fordelene med kontroll i uke 13, er at de kanskje kan høre hjertelyden med doppleren da [:D] jeg fikk høre den i uke 12 sist gang. Kjempemorsomt!!!

Jepp, legen min har tidlig ferie, så hun er tilbake allerede 12. juli. Det er litt vel tidlig, sa jeg, jeg skal bare ha en svangerskapskontroll, og er bare 4-5 uker på vei nå, så om 3 uker er litt fort... da fikk jeg 21.7. Hadde forventa ei uke eller to senere ja.

Fikk høre hjertelyden hos jm 12 uker på vei sist. Slikt er kjekt

Jepp, legen min har tidlig ferie, så hun er tilbake allerede 12. juli. Det er litt vel tidlig, sa jeg, jeg skal bare ha en svangerskapskontroll, og er bare 4-5 uker på vei nå, så om 3 uker er litt fort... da fikk jeg 21.7. Hadde forventa ei uke eller to senere ja.

Fikk høre hjertelyden hos jm 12 uker på vei sist. Slikt er kjekt

Skal kjøpe doppler selv så [:D] Men enig med deg, er ikke kjekt å få for tidlig, og ikke kjekt å få for seint...en plass midt på treet hadde vært digg..! Kan man få helsekort hos jordmor også? Eller?

Kan nok få helsekort der også ja, men det skal jo tas en del blodprøver og sånn på første kontroll, det er det slett ikke alle jordmødre som tar.

Jeg skal ikke ha doppler i alle fall, men det er ikke en diskusjon jeg skal legge opp til nå :)

Kan nok få helsekort der også ja, men det skal jo tas en del blodprøver og sånn på første kontroll, det er det slett ikke alle jordmødre som tar.

Jeg skal ikke ha doppler i alle fall, men det er ikke en diskusjon jeg skal legge opp til nå :)

Fordi en har en tendens til å ta sorgene på forskudd om man ikke finner hjertelyde? Hehe, liker diskusjoner jeg, eller dvs saklige diskusjoner. I dette tilfellet vil jeg bare høre hva du har å si [;)]

Storgene på forskudd/stresse mødre som ikke finner den.
Relativt sterke ul-bølger styrt av ufaglærte hender, potensielt stressende/ugunstig for babyen. Mye UL er vist å kunne virke på hjernen, ikke noe farlig (økt tendens til venstrehendt) men kan det påvirke noe, hva mer vet vi ikke? Jeg velger en forsiktig tilnærming, UL bare ved behov, og utført av de som kan det (ikke retter det mot hodet, f.eks)
Og dessuten, ikke minst, falsk trygghet, dersom en føler seg utrygg grunnet mangel på liv, men finner en hjertelyd, og derved ikke går videre til helsepersonell... vi er ikke utdannet til å høre godt nok om den kanskje er stresset eller for sen, eller for ustabil (eller potensielt om vi fant vår egen som var høy fordi vi var stresset...)

Jeg går til legen/jm om jeg føler det er grunn til å sjekke om der er liv, utover å kjenne etter bevegelser. Det er mitt ståpunkt.Sånn kort sammenfattet, siden du  spurte. (Kan utdypes ved behov ved en senere anledning)

Storgene på forskudd/stresse mødre som ikke finner den.
Relativt sterke ul-bølger styrt av ufaglærte hender, potensielt stressende/ugunstig for babyen. Mye UL er vist å kunne virke på hjernen, ikke noe farlig (økt tendens til venstrehendt) men kan det påvirke noe, hva mer vet vi ikke? Jeg velger en forsiktig tilnærming, UL bare ved behov, og utført av de som kan det (ikke retter det mot hodet, f.eks)
Og dessuten, ikke minst, falsk trygghet, dersom en føler seg utrygg grunnet mangel på liv, men finner en hjertelyd, og derved ikke går videre til helsepersonell... vi er ikke utdannet til å høre godt nok om den kanskje er stresset eller for sen, eller for ustabil (eller potensielt om vi fant vår egen som var høy fordi vi var stresset...)

Jeg går til legen/jm om jeg føler det er grunn til å sjekke om der er liv, utover å kjenne etter bevegelser. Det er mitt ståpunkt.Sånn kort sammenfattet, siden du  spurte. (Kan utdypes ved behov ved en senere anledning)

Det var faktisk gode argumenter. Men nå mener jo jordmødre at det ikke er dokumentert at ul er skadelig for fosteret?! Var inne på en nettside til noen som driver privat praksis, 5 spesialutdannede jordmødre, og de skrev det på sin webside. Kan jo ikke skrive sånt, hvis det ikke stemmer?

Men er helt enig faktisk. Var litt i tvil om jeg skulle kjøpe det eller ikke! Men er nok en falsk trygghet, men om jeg hadde kommet i den situasjonen og ikke kjent spark, men funnet hjertelyd hadde jeg nok latt fornuften ta overhånd, og ringt sykehuset/jordmor...

Men er jo ikke alle som tenker slik! [:-]

kommer nok til å føde 13.februar også, som er på fredag.. [8D] okei, søndag da.

Back
Topp