Detaljer pleace :)

Klesklypa

Gift med forumet
Mi vakre jente skal begynne i barnehagen i morra.. iiiiiiiiiiik!
eg veit at mange av dokkes har begynt alerede, og de fleste av dokke skriver jo at det gikk overaskende bra :)

men kan eg få litt detaljer??
kordan gjorde dokke det når dokke skulle gå??

kor sto du, kor var barnet? sa du bare hadet og gikk ut døra?? eller var det masse klemming og grining??

hun ble kanskje holdt av en av de ansatte, eller lekte med noe. hun såg nok at jeg gikk og sa hadet, men brydde seg ikke. og det har hun ikke gjort siden ;) og så pleier vi å vinke i vinduet, men tror ikke vi gjorde det de første dagene, men når hun begynte på ordentlig :)  lykke tiiil! store barna våre!

Min begynner på onsdag, så er spent på hvordan det går. Følger med på denne tråden :)

Kan jo forsåvidt føye til mine erfaringer med eldstemann, selv om det er 8 år siden nå...

Han har alltid vært utadvendt, så alledere første dag løp han inn til de andre barna for å leke, og glemte meg helt. Da var han 13 mndr. Han hadde knapt tid til å vinke farvel.

Haha, jeg sendte far på tilvenning og unngikk hele problemet;) Ifølge både far og de ansatte gikk dette knirefritt.

Menneh.. når jeg leverer i barnehagen pleier jeg å følge han inn og se til at han kommer igang med noe. Så tar en av de ansatte seg av han, da tar de han enten på armen eller de setter seg ved siden av (avhengig av hva han holder på med og hvilket humør han er i), og jeg vinker og sier "ha det" - legger gjerne til "ha en fin dag vennen min, nå går mamma på jobb". Når han da vinker skynder jeg meg å gå.

Jeg gir ikke noe kos og klem når jeg leverer han, for da benytter han anledningen til å huke tak i meg, og så blir hele situasjonen mye vanskeligere. Jeg gir han heller en kjempekos når jeg henter han, da slipper han alt han har i hendene og kommer løpene mot meg med en gang han ser meg:) Goingen!

Lykke til med bhg-start! Det kommer til å gå fiiiint!

Gullet var 11 mnd når han begynte. Gikk kjempefint!!

Han satt på fanget mitt i sånn ca 1 minutt før han løp bort til lekekroken og var der hele tiden, hehe!! Han kikket bort av og til og vinket, men ikke noe mer enn det altså. :)

Vi skulle være der 3 timer sammen første dagen. Etter 1 time overså han meg fullstendig. Han enset meg ikke engang, hehe!! Så styreren sa faktisk at dersom jeg ville ta meg en tur ut så kunne jeg det og komme tilbake om noen timer. 
Så jeg dro på shopping jeg! Hahahah! Og det hadde gått så utrolig bra!! Han hadde kost seg kjempemasse!

Jeg kom tilbake når de satt og spiste. Når han så meg løp han bort til meg, dro meg i hånden og dyttet meg ned på en stol på kjøkkenet, hehe!! Så satt han seg ned igjen på stolen sin for å spise ferdig :) 

Dagen etter var jeg der i 30 minutt før jeg dro og da var han der i 4 timer alene. Var absolutt ikke noe problem. Han koste seg kjempemasse! Og soveluren hans var heller ikke noe problem å gjennomføre i barnehagen :)

Tilvenning gikk kjempefint her også. Litt sånn som Trone skriver om bare at vår lillegutt ikke kunne gå enda. Hehe... Han krabbet fornøyd rundt og plukket opp leker her og der. Forelska seg helt i en plast-stekespade som ingen andre fikk lov til å røre. Hehe... Vi fikk beskjed om å bare tusle rolig avgårde fordi guttungen lekte så fint med de andre at han trengte ikke oss for tilvenningen. Han pratet med alle de voksne på avdelingen og gikk fra fang til fang rimelig kjapt uten at det plaga han noe. Han var bare blid og fornøyd så lenge han fikk oppmerksomhet han. 

Her har vi helt fra starten av bare sørga for å få øyekontakt med han når vi vinker og sier hade og så går vi med en gang uten å snu oss for å se hva som skjer. Man må ikke nøle for da blir barnet usikkert også. Har man sagt hade så må man bare gå. Grunnen til at vi søker øyekontakt med han er at han skal forstå at nå sier vi hade sånn at ikke han bare plutselig oppdager at vi bare ble borte. Han ser at vi går og kan gråte litt noen ganger, men det går kjempefort over og de i barnehagen er så flinke til å sysselsette han så han glemmer det 2 minutter etter at vi har gått.

Ved henting kommer han løpende og roper på pappa. Han er ordentlig pappadalt så han løper rett forbi meg de gangene jeg er med og henter. Hehe... Jeg ble litt fornærma på pappa'n et par ganger fordi han bare brøt seg forbi meg og løfta gutten før jeg rakk å gjøre noe. Men jeg ser jo nå at det hadde ikke blitt noen forskjell uansett fordi guttungen går rett til pappa selv om han gjemmer seg bak meg eller går for å hente tingene til gutten. Så sånn er det... jeg koser meg med at han kommer for å gi meg kos på morgenen. 

Crazybaby begynte for snart to uker siden. Dag 1 var vi der to timer. Dag 2 gikk vi etter halvannen time fordi det gikk så greit, altså, han var der på egenhånd, og retunerte når han skulle prøve og sove. Det gikk imidlertidig ikke så greit, siden han skrek sine triste tårer. Uvant og nytt, men han lukket øynene tilslutt. De neste dagene gikk det problemfritt og uten et pip - akkurat slik som ellers. Dag 3 var han alene der i 4 timer.

Det har stort sett gått kjempefint. Han kan tute litt når jeg sier hadet, men idet jeg går ut døren, hører jeg at han roer seg. Han får en suss på kinnet og litt kjærleik, jeg sier hadet og vinker mens han er hos en av personalet. Kortest mulig, slik at han skjønner det, og ikke blir usikker. De senser fort hva vi føler også.

Håper det går bra med mini-klypa de første dagene og tiden fremover.

Kva må ein ha med første dagane?!

Mat?
Drikke?
Utekle?
Innesko?

kortid tok dåke med alt utstyret som dei skal ha der? (Bleier, byttekle, huene osv)

har dåke merka ALLE klea til barna dåka, eller kun det som skal hende i barnehagen?

HJEEEEELP!! :P

sorciere_ skrev:
Kva må ein ha med første dagane?!

Mat?
Drikke?
Utekle?
Innesko?

kortid tok dåke med alt utstyret som dei skal ha der? (Bleier, byttekle, huene osv)

har dåke merka ALLE klea til barna dåka, eller kun det som skal hende i barnehagen?

HJEEEEELP!! :P

Har du fått noke info fra barnehagen da?
eg skulle vere der fra halv ti til halv tolv, og de spiste halv tolv, så derfor tok eg ikkje med mat. men hadde med ei drikke flaske.
Eg tok med regnkle og støvler som skulle ligge i barnehagen, og byttekler som eg la i hylla hennes. Men det hadde nok ikkje hasta å ha det med i går.
Idag tok eg med bleiene og en fleece dress eg tenkte skulle ligge der.. litt om gangen, så eg slapp å komme med en diger bag liksom :) hadde vert litt pinlig!

og innesko hadde eg med og tok på med en gang eg kom, men ho var vist den eineste som hadde det :)

eg har merka rubbel og bit av kler og sko ja.. sjølv om ho gjerne ikkje kommer til å ha det i barnehagen.. eg veit nemlig aldrig kas kreasjoner min gode mann finner på å ta på ho når det er han som har ho om morningen :)

lykke til!

Back
Topp