det var da voldsomt!

primula

Flørter med forumet
for noen reaksjoner jeg fikk på slutten igår... ble helt sjokkert når jeg leste disse idag. det er greit å bli provosert og forbannet, men noen svar var skikkelig usaklige. det er tydeligvis et veldig følsomt tema for noen herinne, dette med røyking i svangerskap.. nå er det jo en gang slik at det er farlig med røyk for barnet. ingen kan komme å si noe annet enn det.

barnet risikerer å fødes prematurt, ha lav fødselsvekt, risikoen for hjerneskade ved fødsel øker, barnet kan ha dårlig pustefrekvens etter fødsel pga morkaken har nedsatt funksjon, immunforsvaret både som baby og senere i livet kan bli nedsatt og barnet er mye mer utsatt for allergier og eksem hvis moren røyker.

hvis ikke disse tingene er grunn nok til å stumpe røyken i 9 måneder, ja da vet ikke jeg. det er en helt annen diskusjon om hvor vanskelig eller ikke det er å slutte. for jeg vet det er det. har heller ikke påstått at alle kan slutte på dagen. men jeg kunne aldri utsatt mitt barn for dissse farene, derfor valgte jeg å slutte røyke. det var langt fra enkelt, og jeg slet mange måneder.

det er mange ting her i livet som er farlige, noen sa det er farlig å leve. ja, det er det. jeg kan dø rett utforbi dørren min når jeg skal hente posten. men det er ting jeg ikke har makt over. røyken kan jeg selv avgjøre når jeg skal stumpe. at fyllekjøreren kommer akkurat når jeg krysser gaten kan jeg ikke gjøre noe med.

Er også helt enig med solsikke76 [:)]
Har røykt selv, men slutta når jeg fann ut at jeg var gravid. Jeg kunne aldri i livet ha utsatt babyen min for noe sånnt. Samma hvor vanskelig det var å slutte...!

Jeg er enig med seg, solsikke76! De som reagerer negativt gjør det antakelig fordi de innerst inne har dårlig samvittighet, og hater å innrømme at det er galt å røyke under svangerskapet og ikke har viljestyrke nok til å slutte.

Heia solsikke76, jeg skrev et innlegg som het å dømme... håper du kan lese det.
Jeg sier ikke at du ikke har rett, men heller det at jeg vet du har rett, men det gjør utrolig vondt å vite at en er sååå svak.
Dine ord er etter min mening rett, men kanskje feil fremstillt i forhold til hva det får røykere til å føle når de leser det.

...bla bla bla, mye babbel, men men håper du forstår og tar deg tid til å lese mitt innlegg

ehh..hæ?har det vert diskusjoner? hvor er innlegget du har fått reaksjoner på?????

hahahahahahahaha...eg ler så godt!!!!!!![:D]
jaja,,ein kan ver verdens sunnaste og gjer alle de rette tinga..dø skal vi uansett,det er det einaste som er sikkert etter at vi er født!!!!![:D]
ah,det var friskt å lese..gjorde mitt tungsinn litt lettare idag!!!![:)]
hahahahahahahahahahaha..................................å steike det er godt å få lett litt!!!!

vil berre tilføye til debatten: at eg har verken røykt eller spiste usunt heile svangerskapet.
Eg trimma kvar dag,utsatte meg ikkje for passiv røyking.
Åt variert sunt kosthold med mye fisk og grønt, frukt 5-6 ganger til dagen..likevel så var morkaka mi dårelg!!!!! Naturen ordner seg selv den uansett kva vi gjer eller ikkje gjer!!!

Heia Teba...må bare si at jeg liker holdningen din!

Jeg røyka ikke under svangerskapet, klart å slutte på flekken. Men kanskje de som skriver at de røyker her inne trenger litt hjelp til å slutte?? Det er ikke like enklet for alle, vi er ulike. Sier ikke at jeg er for røyking i svangerskapet, her helt i mot, men syns litt synd på dem som ikke klarer å slutte, de har det sikkert ikke godt... Hvorfor ikke gi dem tips og råd hvordan de kan slutte? De skriver jo ikke innlegg for å få kjeft her da, er jo sikkert for å lette på hjertet litt...

ORIGINAL: LindaB

Jeg er enig med seg, solsikke76! De som reagerer negativt gjør det antakelig fordi de innerst inne har dårlig samvittighet, og hater å innrømme at det er galt å røyke under svangerskapet og ikke har viljestyrke nok til å slutte.

Har aldri lagt skjul på at jeg røyka under svangerskapet.
Ja, jeg hadde dårlig samvittighet!
Ja, jeg vet at det ikke er bra å røyke!
Ja, jeg manglet nok litt viljestyrke!
Jeg innrømmer alt dette, men gjør dette meg til et dårlig menneske, en grusom mor.... ???
Vær glad dere som ikke har begynt å røyke eller klarte å slutte, men jeg synes det er trasig når enkelte skal "rakke ned" på oss som ikke har klart det.

Skjønner bare ikke hvorfor du gidder å ta opp røyking når du ikke har noen problemer mht det selv? Så klager du på at du får reaksjoner!! Du må jo ikke skrive innlegg da hvis dette sjokkerer deg så masse.

Pass på deg selv du - opplysningene dine er på ingen måte revolusjonerende [;)]

-signerer den snuppepia -

Og du, hvordan har du fått til de stilige bevegelses bildene?

Har aldri lagt skjul på at jeg røyka under svangerskapet.
Ja, jeg hadde dårlig samvittighet!
Ja, jeg vet at det ikke er bra å røyke!
Ja, jeg manglet nok litt viljestyrke!
Jeg innrømmer alt dette, men gjør dette meg til et dårlig menneske, en grusom mor.... ???
Vær glad dere som ikke har begynt å røyke eller klarte å slutte, men jeg synes det er trasig når enkelte skal "rakke ned" på oss som ikke har klart det.

Helt enig! Bra sagt!!

å ka då?ha eg sagt noke gale???????[:o]

over til en litt annen vri.

hva med når barnet er født?det har jeg tenkt på,å håper jeg er kvitt røyken for godt!

en ting er at man går jo så klart ut å røyker med barn i hus.men jeg merker så godt ¨nå når jeg ikke røyker hvor mye friskere alt er.å hvor mye andre røykere stinker[:D]

jeg syns barn fortjener et røykfritt hjem like mye som et røykfritt liv i magen![:)]

enig med deg solsikke...
Sluttet selv å røyke når jeg var 12 uker på vei..
da slo samvittigheta for fullt inn og jeg klarte ikke mer...[:D]heldigvis[:D]

Back
Topp