Det overrasker meg..

Jeg har skrevet mange ganger, at jeg sikker på de aller fleste Har en bil de kan få plass til et bskovervendt sete i, eller har muligheten til å bytte. Jeg nekter å tro at for 60% av de med 2-åringer har enten bilsyke barn eller ikke mulighet til å ha barnet bakover. Her er folk som har barna bakover i vw polo, naboen har 3-åringen bakover i en knøttliten gammel corolla. Hvor vanskelig er det egentlig om man virkelig vil?!

Men du skriver jo litt om deg selv, for i det ene innlegget er du dømmende overfor alle, så plutselig må alle skifte bil, men så er det greit om de er bilsyke for det gjelder jo ikke ekstremtilfeller, så er det ikke greit lenger osv.

Men det er jo det jeg vil frem til, at man kan ikke dømme ALLE som har barna fremovervendt, når de -virkelig- ikke har muligheten til annet.

Jeg protesterer IKKE mot dem som vet bedre og ikke gidder (jeg har selv noen som driter i det her jeg bor, og jeg kjenner harmen vokse i meg hver gang de kjører forbi i fine biler til 700-800 000kr med småbarn fremovervendt) og det skulle absolutt vært bedre måter å få dette inn i det hverdagslige regimet på, på lik linje med at å bruke bilsele faller naturlig for de fleste idag.

Men når jeg vet at det finnes dem der ute som sitter med dårlig samvittighet og kvaler over å ikke kunne ha barna sine sikret på beste måte og ikke vet hvordan de skal få det til, så får jeg skikkelig vondt inni meg. De vil få barna sine til barnehagen på tryggest mulig måte, de vil komme seg på jobb og tjene så de har tak over hodet og en bil å kjøre i tross alt så barnet slipper å stå ute i all slags vind og vær og bli sliten til og fra barnehagen med venting i buss og så mange inntrykk på veien.

Men så kommer noen og får det til å høres ut som om de ikke fortjener å få barn fordi de sitter i en fastlåst situasjon, enten fordi de har dårlig råd eller har barn som blir veldig syke.

Ja, jeg er for at det skal informeres, det skal absolutt forbedres og latskap og giddesløshet er INGEN unnskyldning, og jeg skjønner at det er hovedsakelig myntet på dem. Men så slutt å høres så fordømmende ut og rett opp og ned overfor absolutt alle under kammen.

Det er bare det som er poenget mitt her.

Har ikke lest alt av innlegg nå for det ble mange gitt! Men er vel i bunn å grunn enig med HI. Mine sitter forovervendt å det har dem gjort siden de var 3,5 år. Det var først da vi begynte å kjøre bil daglig. Men etter et par skumle episoder med oppkast som ble så Voldsomt at jeg frykta kvelning så ble de snudd. Isofix har vi aldri brydd oss om. Siden vi hele tiden setter setene i bilene til besteforeldre hat vi blitt veldig rutinerte med å feste setene skikkelig.

Men du skriver jo litt om deg selv, for i det ene innlegget er du dømmende overfor alle, så plutselig må alle skifte bil, men så er det greit om de er bilsyke for det gjelder jo ikke ekstremtilfeller, så er det ikke greit lenger osv.

Men det er jo det jeg vil frem til, at man kan ikke dømme ALLE som har barna fremovervendt, når de -virkelig- ikke har muligheten til annet.

Jeg protesterer IKKE mot dem som vet bedre og ikke gidder (jeg har selv noen som driter i det her jeg bor, og jeg kjenner harmen vokse i meg hver gang de kjører forbi i fine biler til 700-800 000kr med småbarn fremovervendt) og det skulle absolutt vært bedre måter å få dette inn i det hverdagslige regimet på, på lik linje med at å bruke bilsele faller naturlig for de fleste idag.

Men når jeg vet at det finnes dem der ute som sitter med dårlig samvittighet og kvaler over å ikke kunne ha barna sine sikret på beste måte og ikke vet hvordan de skal få det til, så får jeg skikkelig vondt inni meg. De vil få barna sine til barnehagen på tryggest mulig måte, de vil komme seg på jobb og tjene så de har tak over hodet og en bil å kjøre i tross alt så barnet slipper å stå ute i all slags vind og vær og bli sliten til og fra barnehagen med venting i buss og så mange inntrykk på veien.

Men så kommer noen og får det til å høres ut som om de ikke fortjener å få barn fordi de sitter i en fastlåst situasjon, enten fordi de har dårlig råd eller har barn som blir veldig syke.

Ja, jeg er for at det skal informeres, det skal absolutt forbedres og latskap og giddesløshet er INGEN unnskyldning, og jeg skjønner at det er hovedsakelig myntet på dem. Men så slutt å høres så fordømmende ut og rett opp og ned overfor absolutt alle under kammen.

Jeg tenker at det er bedre å støte de få unntakene du nevner her, hvis budskapet når inn til flere av de uvitende/vil ikke vite/gidder ikke bry seg-foreldrene! 60% av norske toåringer er IKkE ekstremt bilsyke, det tør jeg vedde høyrehånda mi på! Om det er 5% som er det, så får de bli støtt av dette, men kanskje resten faktisk innser at deKAN gjøre noe med det! ( for de aller fleste KAN, hvis de VIL)

Jeg tenker at det er bedre å støte de få unntakene du nevner her, hvis budskapet når inn til flere av de uvitende/vil ikke vite/gidder ikke bry seg-foreldrene! 60% av norske toåringer er IKkE ekstremt bilsyke, det tør jeg vedde høyrehånda mi på! Om det er 5% som er det, så får de bli støtt av dette, men kanskje resten faktisk innser at deKAN gjøre noe med det! ( for de aller fleste KAN, hvis de VIL)

Eller hva med å presisere hvor viktig det er og heller legge til at man har forståelse for at det finnes noen veldig få som ikke har noe valg og at de ikke nødvendigvis er dårlige foreldre fordi om??

Blir helt matt altså. Man snakker om å være åpen og tålmodig og hjelpsom, og ha forståelse for andre i vanskelige situasjoner. Men med en gang man kan sette seg på en høy hest fordi man gjør det som er riktig, så skal man ha lov til å tråkke på dem som gjerne vil gjøre det riktig men ikke kan.

For all del, dere må trampe og sparke dem som ikke GIDDER og som gir en god F, de fortjener å få høre det og de trenger å få vite hvor viktig det er. Men ikke kom å si at det er GREIT å sparke dem som ligger nede og gjerne sparker seg selv i tillegg!!

Eller hva med å presisere hvor viktig det er og heller legge til at man har forståelse for at det finnes noen veldig få som ikke har noe valg og at de ikke nødvendigvis er dårlige foreldre fordi om??

Blir helt matt altså. Man snakker om å være åpen og tålmodig og hjelpsom, og ha forståelse for andre i vanskelige situasjoner. Men med en gang man kan sette seg på en høy hest fordi man gjør det som er riktig, så skal man ha lov til å tråkke på dem som gjerne vil gjøre det riktig men ikke kan.

For all del, dere må trampe og sparke dem som ikke GIDDER og som gir en god F, de fortjener å få høre det og de trenger å få vite hvor viktig det er. Men ikke kom å si at det er GREIT å sparke dem som ligger nede og gjerne sparker seg selv i tillegg!!
Det er jo nevnt flere ganger her at det dette IKKE gjelder de som faktisk har prøvd alt og som ikke har noe valg. Det gjelder de som bruker dårlig plass og bilsyke som unnskyldninger!

Så om man har dårlig råd eller har har barn som spyr mye, så burde man egentlig ikke ha barn da.
Gud forby at man attpåtil ikke har råd til å kjøpe seg noe nært sentrum. Slik som jeg, det ville tatt meg tre timer å gå til sentrum, men tar meg 10 minutter med bil.

Misforstå meg helt rett nå, jeg mener i aller høyeste grad at sikring av barn i bil er utrolig viktig å tenke på.
Men det virker som om flere ikke synes man kan ha barn med mindre man har råd til sånn og sånn bil eller man har anledning til å bo i gangavstand til alt eller man kan bruke flere timer av hverdagen til å gå.

Ideelt sett bør man ikke få barn før man har råd til å gi barnet en sikker oppvekst nei. På generell basis mener jeg at man bør ta hensyn til denne type ting før man får barn. Dette gjelder jo flere ting enn sikring av barnet i bil også forsåvidt.

Ideelt sett bør man ikke få barn før man har råd til å gi barnet en sikker oppvekst nei. På generell basis mener jeg at man bør ta hensyn til denne type ting før man får barn. Dette gjelder jo flere ting enn sikring av barnet i bil også forsåvidt.

Hadde verden vært ideel hadde vi heller ikke hatt sykdommer, fattigdom, voldtekt, barnemishandling, krig osv osv osv.

Dette er det tåpeligste svaret jeg har lest i hele denne tråden.

Tro det eller ei, livet tar ikke hensyn. Man må gjøre så godt man kan med det man har når situasjonen er der.

Jeg prøver også!!

Jeg har blitt spurt på kontroller med alle barna om vi har sikret kontakter, trapper, passe på kaffe osv... MEN ALDRI har de spurt hvordan ungene er sikret i bilen!

Jeg har gitt de info om sider osv som er greie.

De skulle jo hatt oversikt over bilseter som er bra, og at det er viktig med prøving osv., men nei.............
På helsestasjonen her har jeg fått info om at barnet bør sitte lengst mulig bakovervendt. Det henger også plakat der fra trygg trafikk med en rygg og stempelet "denne siden frem" :)

Synes du dårlig råd virkelig er en grunn til å ikke sikre barna sine?
Synes du det hadde vært greit at jeg kjøpte en bil uten bilbelter bak og plassert mitt barn på snart tre bak i sete uten belte? Dette er snakk om små barn, der foreldre tar valg som kan gjøre at barna blir alvorlig skadet eller dø.
Jeg tråkker ikke forsiktig da, for nei det er ikke 60% av to åringene som blir bilsyke, det er kanskje 2-5%. Norske foreldre er sløve med bilsikkerhet, men samtidig så klager foreldre på klatrestativ og trær tenk om de skader seg.. Logisk?

Så ideelt sett bør man vente med å få barn til man er 35 da. For jeg regner med t du da syns alle bør ha en skikkelig utdannelse, eie bopel, biler, ha gast jobb osv.

Det dummeste svaret jeg har lest i denne tråden.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde verden vært ideel hadde vi heller ikke hatt sykdommer, fattigdom, voldtekt, barnemishandling, krig osv osv osv.

Dette er det tåpeligste svaret jeg har lest i hele denne tråden.

Tro det eller ei, livet tar ikke hensyn. Man må gjøre så godt man kan med det man har når situasjonen er der.

Nja, det er vel enklere å bruke kondom i de periodene i livet der et barn økonomisk sett passer dårlig enn å få stoppet alle kriger. Jeg synes det er rart at du syns det er tåpelig, da barn er en ting de fleste i den vestlige verden faktisk kan planlegge. I tillegg har vi, spesielt i Norge, et godt sikkerhetsnett for de ulike situasjonene man uforskyldt kan havne i.

Jeg synes ikke det er tåpelig å si at man, før man velger å få barn, bør tenke gjennom om man faktisk har mulighet til det. Selvfølgelig er jeg enig med deg i at livet skjer, og at man tilpasser seg det man har - men jo mer gjennomtenkt ting er, jo større er sjansene for at det går bra.

Ps: husk at selv om det er deg jeg diskuterer med nå, så mener jeg dette på generell basis.

Så ideelt sett bør man vente med å få barn til man er 35 da. For jeg regner med t du da syns alle bør ha en skikkelig utdannelse, eie bopel, biler, ha gast jobb osv.

Det dummeste svaret jeg har lest i denne tråden.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde alt det der når jeg var 25 jeg.. Man bør jo ha råd til å sikre barna sine, jeg synes ikke dårlig råd er god grunn til å la barna sitte usikkert i bilen.

Nja, det er vel enklere å bruke kondom i de periodene i livet der et barn økonomisk sett passer dårlig enn å få stoppet alle kriger. Jeg synes det er rart at du syns det er tåpelig, da barn er en ting de fleste i den vestlige verden faktisk kan planlegge. I tillegg har vi, spesielt i Norge, et godt sikkerhetsnett for de ulike situasjonene man uforskyldt kan havne i.

Jeg synes ikke det er tåpelig å si at man, før man velger å få barn, bør tenke gjennom om man faktisk har mulighet til det. Selvfølgelig er jeg enig med deg i at livet skjer, og at man tilpasser seg det man har - men jo mer gjennomtenkt ting er, jo større er sjansene for at det går bra.

Ps: husk at selv om det er deg jeg diskuterer med nå, så mener jeg dette på generell basis.

Det er faktisk ikke så vasnkelig å bli gravid selv om man bruker prevensjon heller. Storesøsteren min er resultat av et kondom som sprakk, og jeg ble unnfanget mens mamma var på p-pillen. Begge gangene hadde de dårlig råd men tok ansvaret for oss. De var bare 17 og 19 da storesøsteren min ble født!
Så vet du, det er ikke noe å bare planlegge. De fleste tenker at det er noe de skal planlegge, ellers hadde det vel ikke blitt kalt "uhell".

Dersom man planlegger barn er det noe helt annet. Klart man bør tenke gjennom det. Men det dømmes også dem som sitter i uplanlagt situasjon her.

Jeg hadde alt det der når jeg var 25 jeg.. Man bør jo ha råd til å sikre barna sine, jeg synes ikke dårlig råd er god grunn til å la barna sitte usikkert i bilen.

Dette er jeg enig i.

Det er faktisk ikke så vasnkelig å bli gravid selv om man bruker prevensjon heller. Storesøsteren min er resultat av et kondom som sprakk, og jeg ble unnfanget mens mamma var på p-pillen. Begge gangene hadde de dårlig råd men tok ansvaret for oss. De var bare 17 og 19 da storesøsteren min ble født!
Så vet du, det er ikke noe å bare planlegge. De fleste tenker at det er noe de skal planlegge, ellers hadde det vel ikke blitt kalt "uhell".

Dersom man planlegger barn er det noe helt annet. Klart man bør tenke gjennom det. Men det dømmes også dem som sitter i uplanlagt situasjon her.

En del av det å ta ansvaret for et barn er vel nettopp det å feks sikre de godt nok i bilen?

HELT ENIG! Jeg var 19 da jeg ble mor for første gang. Jeg hadde jobb, bil, hus og mann. Jeg var lærling så tjente ikke så mye at det var noe å skryte over, men jammen kjøpte jeg ikke det som var det beste for barnet mitt alikevel. Har man dårlig råd, så får man spare, jobbe litt ekstra. Guttungen blir 4 i år og sitter fremdeles bakover. Ja, han klager, men det er faktisk ikke han som bestemmer... ;) :)

En del av det å ta ansvaret for et barn er vel nettopp det å feks sikre de godt nok i bilen?

En del av ansvaret er å gjøre så godt man kan med det man har.
Om det er bilsikring i Norge eller mat i Afrika. Tro det eller ei men det finnes både fattige og lavtlønnede og uføre i Norge med trått økonomi.

En del av ansvaret er å gjøre så godt man kan med det man har.
Om det er bilsikring i Norge eller mat i Afrika. Tro det eller ei men det finnes både fattige og lavtlønnede og uføre i Norge med trått økonomi.

Tror foreldre som har mistet sine barn er uenig med deg om dette.
Sikkerheten til barna bør komme aller først. Jeg vet at jeg hadde aldri tilgitt meg selv om mitt barn døde fordi jeg ikke sikret mitt barn godt nok.
Jeg forstår ikke hvordan noen kan forsvare at små barn sitter fremmovervendt på grunnlag av økonomi. Det er ingen god grunn!

Da er vi nesten enige da, i bunn og grunn. Jeg burde vel ha presisert i HI at det ikke gjaldt de FÅ som har ekstremt bilsyke barn. Og at dårlig økonomi i de ALLER fleste tilfeller ikke er god nok grunn, men kaaaanskje i et par ekstremtilfeller det også. Men så ble det skrevet i litt hui og hast da ;)

Du leser virkelig det du vil. Jeg skrev at JEG hadde gjort det, og at KANSKJE andre også kan klare det. Jeg har presentert alle mulige løsninger, så alle kan lese de og vurdere selv om det kan være aktuelt for dem.
Årsakene du tar høyde for er ofte veldig dårlige. Folk kommer med mye rare og veldig dårlige unnskyldninger. En person i denne tråden har kommet med en veldig god grunn til å måtte snu barna. EN person!

Påbudt og lovlig trenger ikke å være bra! Til og med Biltema og europris selger bilstoler. Ville du kjøpt de selv om de er lovlige å selge og oppfyller minimunskravene?

Pute fremover er dessuten langt fra sikkert. Triller bilen rundt, kan barnet kastes ut av. Kombiseter burde være forbudt.

Om du sikter til ekstrem bilsyke er vi da mer enn en som person som har skrevet her i tråden at vi har snudd pga det.

Back
Topp