Det overrasker meg..

Ja, de gjør ofte det fordi setene får poeng for mange ting, så legges de sammen! Og da får isofix oftere bedre pga at beltemonterte seter gjør det dårlig på kriterier som: montering, risiko for feilsikring, og at de krever mye plass.... Så når de scorer dårlig der, gjør at SUMMEN også blir dårligere!
Så konklusjonen er da at isofixsetene scorer bedre og er bedre enn beltemonterte stoler :-)

Jo jeg vet det, men det hjelper ikke en 2 åring om den mageputa er der, nakken vil uansett få alt for store skader i en forovervendt kræsj!! Derfor hjelper det ingenting sammenlignet med bakovervendt.
Dette gjelder jo også vanlige beltestoler der trykket vil fordeles, men en 2 åring i en beltestol i forovervendt kræsj vil få store nakkeskader.

Det ser man godt på filmene fra Trygg Trafikk.
Film fra Cybex Pallas, et sete med pute foran.
Se på nakken, og dette ser ut til å være et stort barn, så det skremmer med at 2 åringer sitter i slike seter. Selv om det er bedre enn forovervend i 5 punkt seler.

https://www.youtube.com/watch?v=e9U4zhROS1w
Sidestilles med bakovervendt?
Se her, sete med magepute.

https://www.youtube.com/watch?v=e9U4zhROS1w

Her er bakovervend, i dette tilfelle en BeSafe Izi KID, på siden står en Cybex Solution om jeg ikke tar feil.

https://www.youtube.com/watch?v=qw70RL6EhYo
Jeg VET det er med PUTE, men se filmer på youtube, så ser du hva som skjer med nakken!!!
Kanskje du skal lese innleggene mine før du "eksploderer" med store bokstaver. Har aldri sagt at ungen min skal sitte forovervendt med fempunktsseler - det var du som skrev fempunktsseler og hvorfor gjør du det når det er snakk om sirona? Og for det andre så har jeg ikke tenkt å sette en toåring framovervendt - hvorfor du snakker om hva som skjer med toåringer skjønner jeg ikke.

Jeg har hørt at pute er bedre en trepunktsele og tenkte at det kanskje er bedre å snu dette setet istedet for å gå over til beltestol når den tid kommer. Dvs ca 4 år.

Last edited:
Så konklusjonen er da at isofixsetene scorer bedre og er bedre enn beltemonterte stoler :-)

Jeg vet ikke hvordan det er for deg, men her er hvordan sete gjør det i kollisjon som er viktigst for oss og det er de karakterene vi ser på. Ett sete som monteres med belte vil alltid få dårligere skår i den tyske testen, nettopp fordi de legger stor vekt på montering.
Derimot så klarer jeg å lese bruksanvisning, spørre om hjelp om jeg er i tvil så mitt sete er like sikkert, eller sikrere enn ett sete med isofix.
Det er virkelig ikke vannskelig å feste noen av disse setene og ingen unnskyldning for å snu barna tidlig pga liten plass.

Jeg vet ikke hvordan det er for deg, men her er hvordan sete gjør det i kollisjon som er viktigst for oss og det er de karakterene vi ser på. Ett sete som monteres med belte vil alltid få dårligere skår i den tyske testen, nettopp fordi de legger stor vekt på montering.
Derimot så klarer jeg å lese bruksanvisning, spørre om hjelp om jeg er i tvil så mitt sete er like sikkert, eller sikrere enn ett sete med isofix.
Det er virkelig ikke vannskelig å feste noen av disse setene og ingen unnskyldning for å snu barna tidlig pga liten plass.
Har aldri sagt noe om å snu barna tidlig.

Har aldri sagt noe om å snu barna tidlig.

Det er det som diskuteres i denne tråden!
Ts skriver hvorfor må man på død og liv ha isofix? For det første er det dyre seter, de tar plass og de går kun til 18 kilo, det betyr at man snur barna fortidlig!
Da er det mye bedre å kjøpe stoler som festes med belter, rene bakovervendte stoler, tar liten plass i bilen og går til 25 kilo.
Da vil barna sitte lengere bakovervendt.
Du påstår samtidig at isofix er sikrere enn beltemonterte stoler og lurer på hvordan ts kan påstå noe annet...
Nå har du fått svar av samtlige om akkurat dette..

Kanskje du skal lese innleggene mine før du "eksploderer" med store bokstaver. Har aldri sagt at ungen min skal sitte forovervendt med fempunktsseler - det var du som skrev fempunktsseler og hvorfor gjør du det når det er snakk om sirona? Og for det andre så har jeg ikke tenkt å sette en toåring framovervendt - hvorfor du snakker om hva som skjer med toåringer skjønner jeg ikke.

Jeg har hørt at pute er bedre en trepunktsele og tenkte at det kanskje er bedre å snu dette setet istedet for å gå over til beltestol når den tid kommer. Dvs ca 4 år.

Men når det kommer ut at det er like godt som bakovervendt så er det faktisk MANGE som har kjøpt dette setet til små barn :( Og her inne er det mange som leser, så håper bare å nå ut til flere at det IKKE er like godt forovervendt som bakovervendt uansett pute eller ei....

Du skrev jo at det var like godt som bakovervendt, så da trodde jeg at du hadde tenkt å benytte deg av det tidligere enn 4 år, da misforsto jeg deg.

uansett vil jo barna falle ut av slike seter om bilen skulle rulle, så jeg har heller tro på beltestoler.

Ser det diskuteres en kollisjon front mot front da er bakovervendt sikrest. Men hva er sikrest om man blir påkjørt bakfra???

Du er opptatt av sikkerhet, men forstår ikke hvorfor folk vil ha isofix?

Edit - og i tillegg mener du det er greit å plassere ungen i passasjersetet foran...

Jeg syns denne tråden bare er helt uforståelig og ser egentlig ikke hva du vil frem til... Folk har forskjellige biler og velger bilstol ut i fra str på bil. So what? Skjønner ikke at det er noe å irritere seg over så lenge man velger en bilstol som passer til bilen og scorer bra på tester.
Isofix-seter er ofte dyrere, større og varer kortere (18 kg). Beltemonterte seter er like sikre om man monterer de riktig (og det bør man ikke være i tvil om man klarer, da får man dra til en butikk som selger seter og få dem til å montere det).

Bakovervendt i framsetet er sikrere enn framovervendt i baksetet.

Hva jeg vil frem til?
At flest mulig har barna sine bakovervendt lengst mulig (minst til de er 4 år).
At folk skal se at man har muligheter, om man har stor bil, liten bil, lange barn, tunge barn, dårlig økonomi osv.

Er det virkelig så galt at jeg bryr meg om andres barn...?

Jeg bare spurte fordi det virker som om du synes at "det bare er å bytte bil". Det er slik det oppfattes det du skriver.
Er ikke ute etter detaljene i din privatøkonomi, bare prøver å få frem at dersom man står og ikke får lån, så kan man ikke gjøre noe med det :)
Det er nok ikke "bare" å bytte bil for alle, man kanskje for noen? Jeg har selv solgt bil med tap, og kjøpt en billigere (men med bedre plass), så da kan kanskje andre også klare det?

Toyoto Corolla (ikke stasjonsvogn). Jenta mi satt trangt, hun er lang. Da satt jeg bak og framsetet var så langt framover som mulig, brukte Britax. Hadde vi ikke endelig fått mulighet til å kjøpe egen bil så hadde vi ikke hatt valget om å snu henne før hun ble 3 år. Nå har vi stasjonsvogn, og mulighet til å la henne sitte bakovervendt en god stund lenger. For oss snudde situasjonen seg i tide, vi hadde ikke kunnet sitte slik mye lenger. Og da satt vi foreldre veldig trangt i tillegg.
Det kommer an på lengden på barnet.
Jeg tenker som så at man først og fremst må prøve å nå fram til de som planlegger bilkjøp (som har barn eller tenker på å få barn), de som skal kjøpe bilstol, de uinformerte og de som mener at bakovervendt er hysteri. Det er rett og slett ikke rettferdig å si at alle kan kjøpe ny bil eller ny stol, det er urealistisk å tro at alle har de samme mulighetene og forutsetningene.

For ikke å snakke om at de aktuelle bilene faktisk må være til salgs til den prisen man har råd til. Vi lette etter bil lenge, den bilen jeg ville ha kom aldri til salgs i vår prisklasse.
Ja, det er veldig viktig å prøve å nå ut til dem som planlegger å få barn. Utrolig nok klarte jeg å få med meg BÅDE hvilke biler det var god plass i, OG hvilke seter som var store og små, og med god og dårlig plass i, FØR vi fikk barn :p Klarer jeg det, klarer andre det også.

Og å kjøpe nytt sete er selvfølgelig mye lettere enn å kjøpe ny bil. Man har gjerne et sete fra før som kan selges, seter kan kjøpes på avbetaling, kanskje kan man få hjelp fra besteforeldre, tanter, onkler eller andre som bryr seg om barnet, eller man kan droppe en frisørtime, noen kafe-besøk e.l. Det finnes nok muligheter om man vil :)

Og bare for å ha sagt dette også; At man har/kjøper stasjonsvogn, er IKKE ensbetydig med god plass!

Eks. på stv. med "dårlig" plass:
BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4, Volvo V50.

Eks. på stv. med god plass:
Volvo V70, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Mercedes E-klasse.

Best av alt; store flerbruksbiler. Der får man inn det man vil, stort sett:
Ford S-max, VW Touran, Peugeot 5008, Citroen Grand C4 Picasso.

Men fortvil ikke om du har en liten stv. Det finnes seter som tar mindre plass en andre, så det kan likevel gå :)

Det er nok ikke "bare" å bytte bil for alle, man kanskje for noen? Jeg har selv solgt bil med tap, og kjøpt en billigere (men med bedre plass), så da kan kanskje andre også klare det?

Ja, det er veldig viktig å prøve å nå ut til dem som planlegger å få barn. Utrolig nok klarte jeg å få med meg BÅDE hvilke biler det var god plass i, OG hvilke seter som var store og små, og med god og dårlig plass i, FØR vi fikk barn :p Klarer jeg det, klarer andre det også.

Og å kjøpe nytt sete er selvfølgelig mye lettere enn å kjøpe ny bil. Man har gjerne et sete fra før som kan selges, seter kan kjøpes på avbetaling, kanskje kan man få hjelp fra besteforeldre, tanter, onkler eller andre som bryr seg om barnet, eller man kan droppe en frisørtime, noen kafe-besøk e.l. Det finnes nok muligheter om man vil :)

Skrev et langt innlegg her, men poster det ikke. "klarer jeg det klarer andre det også" er temmelig nedlatende for de som faktisk sitter i suppa. Over og ut for min del, jeg vil heller velge å fokusere på å endre det jeg kan endre på.

Skrev et langt innlegg her, men poster det ikke. "klarer jeg det klarer andre det også" er temmelig nedlatende for de som faktisk sitter i suppa. Over og ut for min del, jeg vil heller velge å fokusere på å endre det jeg kan endre på.
Jo jeg mener ALLE faktisk kan google, spørre på nettet, spørre i bilforettninger, spørre i babybutikker, spørre venner og famile, for å orientere seg om biler og barneseter. Er ikke ment nedlatende.

Vi har Volvo V50. Og hadde førstemann bakovervendt til hun var over 4 år . Med riktig innstilling klarer man det meste. Jeg liker best å kjøre, så mannen som er 194 cm, måtte ofte sitte foran bilsetet. Og det gikk helt greit.
Nå har vi jo fått en ny baby og jaggu meg beholdt bilen. Håper minsten kan sitte bakovervendt til han er 5 år.

De første mnd vesla satt i beltestol turte jeg nesten ikke kjøre, syns hun virket uten sikkerhet:p

Vi har Volvo V50. Og hadde førstemann bakovervendt til hun var over 4 år . Med riktig innstilling klarer man det meste. Jeg liker best å kjøre, så mannen som er 194 cm, måtte ofte sitte foran bilsetet. Og det gikk helt greit.
Nå har vi jo fått en ny baby og jaggu meg beholdt bilen. Håper minsten kan sitte bakovervendt til han er 5 år.

De første mnd vesla satt i beltestol turte jeg nesten ikke kjøre, syns hun virket uten sikkerhet:p
Godt å høre at det går an :)

Husker det var grusomt selv da vi snudde vår femåring :o
Vi brukte bakovervendt og beltestol litt om hverandre den tiden, måtte virkelig jobbe med meg selv for å takle å bruke fremmovervendt :p Hihi

Back
Topp