Det med amming..

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Nå har jeg grått av og på i tre dager.. har måttet kaste inn håndkleet,da min lille gutt fikk gulsott og gikk ned en del i vekt, uten at jeg klarte å amme ham. Han klarer ikke å få grep på puppen,og vi har måttet begynne med flaske :( Jeg føler meg som verdens verste mor,og uansett hvor mye jeg prøver,klarer jeg ikke å la vær og tenke at dette er min feil og nærmest verdens undergang:( Jeg vil det beste for min lille skatt,men jeg klarer ikke...

For at lille skal ha det bra, må du ha det bra ❤️ Bedre med en lykkelig mor, med en frisk flaskebaby, enn en ulykkelig mor med en sulten ammebaby!! Heia deg, du har født et friskt barn, og er allerede en superhelt!!

Nå har jeg grått av og på i tre dager.. har måttet kaste inn håndkleet,da min lille gutt fikk gulsott og gikk ned en del i vekt, uten at jeg klarte å amme ham. Han klarer ikke å få grep på puppen,og vi har måttet begynne med flaske :( Jeg føler meg som verdens verste mor,og uansett hvor mye jeg prøver,klarer jeg ikke å la vær og tenke at dette er min feil og nærmest verdens undergang:( Jeg vil det beste for min lille skatt,men jeg klarer ikke...

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Sånn hadde jeg det med min første. Var et stort nederlag å gå over på flaske. Men mat er mat, går det ikke så er det ingen krise, viktigste er at barnet får mat og legger på seg. det høres jo litt bakvendt ut at du skal føle deg som en dårlig mor, når babyen tydeligvis ikle får nok mat av deg, det er jo nettopp valget med å gi flaske som gjør deg til en bra mor, du tar et vanskelig valg som gagner barnet ditt, og muligens setter en liten støkk i stoltheten din.
Gi det noen dager så skal du se at samvittigheten letter.

Ikke tenk slik! Som min jordmor sier, det er mange måter å være en god mor på-ikke kun gjennom amming. Jeg har hatt to flaskebarn som har klart seg supert! Heier på deg!

Det er akkurat det du gjør; ditt beste for din lille.
Er bedre å gi flaske, slik at han ikke går enda mer ned.
Dere har enda god tid på å øve når han kommer seg litt, om du ønsker og har ork til å pumpe imellomtiden.

Det er ingen skam å gi flaske! Sender deg en super god klem ❤️ mislykket er du ikke!

Jeg fikk ikke til å gi datteren min bryst. Hun var liten og ville ikke gape. Jeg pumpet meg istedenfor sånn at hun fikk morsmelk. Det fungerte fint for oss til tross for at det er litt mye arbeid. Eventuelt går det an å delpumpe. Eller bare mme :) Mat er mat :)

Føler litt det samme som deg. Han fester seg bra men jeg har ikke nok melk, og jeg pumper og pumper men likevel har jeg bare 20ml melk. Så vi gir MME, og begynner å vende meg til tanken på at vi får et flaskebarn men han er frisk og det er det beste ❤️

Du er en god mamma uansett ❤️

Har du prøvd brystskjold? Vi har måttet bruke det siden starten, fordi hun ikke ville ta grep uten. Det blir jo som å gi en flasketut. Jeg ammer med det hele tiden, på kvelden har vi nå startet å gi litt mme i tillegg, fordi hun griner så fælt på natta. Det har vist seg å fungere hittil :)

Jeg er i akkurat samme sko som deg. Og kjenner fortsatt på nederlaget, men jeg ble så sliten av å prøve å amme med skjold for så å pumpe for å holde i gang produksjonen, for så å gi det som ble pumpa fra flaske. Så nå pumper jeg et par ganger om dagen hvis jeg orker og gir det jeg får ut pluss mme. Følelsen av at det er min skyld kommer ikke så ofte lenger. Men vit at du ikke er alene, og du er ingen dårlig mor om du gir mme. Du er flink! og det er helt normalt å føle det sånn.

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Sånn hadde jeg det med min første. Var et stort nederlag å gå over på flaske. Men mat er mat, går det ikke så er det ingen krise, viktigste er at barnet får mat og legger på seg. det høres jo litt bakvendt ut at du skal føle deg som en dårlig mor, når babyen tydeligvis ikle får nok mat av deg, det er jo nettopp valget med å gi flaske som gjør deg til en bra mor, du tar et vanskelig valg som gagner barnet ditt, og muligens setter en liten støkk i stoltheten din.
Gi det noen dager så skal du se at samvittigheten letter.

Enig!

Men så må jeg samtidig legge til at ikke tro at du nødvendigvis ikke klarer det neste gang heller.
For nr 2 ammet jeg i 13 mnd
Nr 3 i 2 år og 6 dager
Nr 4 i 17 mnd :)
Så selv om det kan gå dårlig første gang så er du ikke dømt til å mislykkes 2.gang også selv om det gikk sånn nå...
Jeg fikk en bedre helsesøster, og ikke så mye ammepress som bare gjorde vondt verre. Når jeg fikk nr 2 18 mnd etter 1.baby. Det utgjorde en verden av forskjell, for meg.
Jeg klarte å slappe bedre av, og når ting var litt tøft i starten sa helsesøster de rette tingene 2. gang i stede, for å stresse meg. Når jeg allerede følte meg mislykket.
Det blir skikkelige barn av flaskebarn også. Og ingen som ikke har våre i en sånn vanskelig situasjon aner hvor knalltøft det er. Og måtte kaste inn håndkle, og gi opp.

Jeg pumpet og ga MM siste gang når 1.var 3 mnd gammel. Da var jeg helt gåen. Fysisk, og psykisk. Det gjorde ikke svangerskapsdepresjonen min noe bra med alt Ammepresset :o Det ble heller en lettelse, og stoppe.

Enig!

Men så må jeg samtidig legge til at ikke tro at du nødvendigvis ikke klarer det neste gang heller.
For nr 2 ammet jeg i 13 mnd
Nr 3 i 2 år og 6 dager
Nr 4 i 17 mnd :)
Så selv om det kan gå dårlig første gang så er du ikke dømt til å mislykkes 2.gang også selv om det gikk sånn nå...
Jeg fikk en bedre helsesøster, og ikke så mye ammepress som bare gjorde vondt verre. Når jeg fikk nr 2 18 mnd etter 1.baby. Det utgjorde en verden av forskjell, for meg.
Jeg klarte å slappe bedre av, og når ting var litt tøft i starten sa helsesøster de rette tingene 2. gang i stede, for å stresse meg. Når jeg allerede følte meg mislykket.
Det blir skikkelige barn av flaskebarn også. Og ingen som ikke har våre i en sånn vanskelig situasjon aner hvor knalltøft det er. Og måtte kaste inn håndkle, og gi opp.

Jeg pumpet og ga MM siste gang når 1.var 3 mnd gammel. Da var jeg helt gåen. Fysisk, og psykisk. Det gjorde ikke svangerskapsdepresjonen min noe bra med alt Ammepresset :eek: Det ble heller en lettelse, og stoppe.

Enig i det, jeg har vært veldig bevisst på at jeg ønsket å amme denne gangen og var derfor tidlig ute med ønske om tett oppfølging fra barselpoliklinikken. Nå er lillebror 7 dager og endelig begynt å gå opp i vekt, jeg jobber hardt for å få det til denne gangen, og er som du sier litt mer avslappet og realistisk til det hele. Har veldig lyst til å få til å amme, men vet også at om det ikke går denne gangen så blir ikke nederlaget like stort.
Gud det er deilig å være 2- barnsmor:happy:
Er så mye enklere når man har erfaring:cool:

Back
Topp