Det heter ikke

lebepomade/lypsyl sier jeg.
skriver det så og si aldri. (bortsett fra nå da)

Den korrekte skrivemåten er faktisk leppepomade ja.[:)] Finner ikke orden leppomade i ordboken. 

ORIGINAL: Grasenka

ORIGINAL: Lena Levegg

Hahaha! Går dere rundt og sier leppepomade og lepomade?
Hørt om lypsyl?[:D]

Lypsyl er det værste du kan ha på leppene dine!!!! Så kom deg unna, bruk noe uten parafin, den er
ekstremt vanedannede.. [:D]  Derfor sier jeg ikke lypsyl, men læbepomade, som det het før ihvertfall.. nå henger ikke
med lenger på hvordan ting KAN skrives [8D]

Jeg bruker rosebud, men jeg sier lypsyl om alt jeg har på leppene utenom lipgloss o.l.

Du gjør det ja.. hahaha, maaange som gjør det, og da må jeg rette på de!!!! [:-]

Folk gir Lypsyl mye gratis reklame pga det!!! Ikke bra, siden det er et jukseprodukt [X(]

Sier som regel Lypsyl til alt jeg,samme hva slags merke og form det har[8D]

ORIGINAL: Fru Lotten

ORIGINAL: Rimpro

ORIGINAL: IdaK

ORIGINAL: BølleBella

Jeg har lært at det heter leppepomade, men sier lepomade. Lepomade ser egentlig helt idiotisk ut [8D]

Enig. Det er jo en pomade som man bruker på leppene, altså en leppepomade. Jeg tror nok Sicily har rett, folkens. [;)]

er ikke da "leppe" overdreven i ordet?
om pomade betyr noe man bruker på leppene, trenger den jo ikke hete leppepomade
man kan vel bruke pomade andre steder også!?

Jo, det var det jeg mente. Altså at leppepomade er en pomade for leppene, men at man like gjerne kunne hatt håndpomade eller noe. [:)]

Har aldri hørt lepomade før, her sier vi lebepomade! [:D]

ORIGINAL: Testomania

Jeg er også opplært til at det skrives leppepomade- men jeg sier lepomade[:D]

Me too. Er tydeligvis av den "eldre" garden [:D] Godt mulig det har forandret seg siden jeg var yngre...

P u r e l a n[:D]

da slipper jeg å si lyspyl, lepomade, leppepomade osv..

ORIGINAL: Testomania

Jeg er også opplært til at det skrives leppepomade- men jeg sier lepomade[:D]

jeg og
eller eventuellt lypsyl

eller når jeg tenker meg om sier jeg vell heller lebepomade

Enig med Sicily.[;)]

Hvilken fanesak da gitt[8|]

ORIGINAL: H i l l a

Hvilken fanesak da gitt[8|]

Tenkte jeg også[8|][8|]

Når man todde noen ikke kunne henge seg opp i dummere ting.... så kommer dette[:-]

Jeg skriver lebepomade jeg, og var igrunn sikker på at det var sånn det skrives.

Vell... I følge både vitus, boots og apotek1 så heter det leppepomade- så jeg vil nå påstå at Sicily har rett[;)]

Hvorfor skal jeg si lypsyl når jeg aldri bruker lypsyl?
For meg så er det et merke.. Litt som at jeg ikke kaller volvo for opel, og vg er vg og ikke dagbladet osv[;)][:D]

Måtte faktisk inn på Bokmålsordboka på Språkrådets sider og sjekke, og det HETER leppepomade.
Selv sier jeg "lepomade", men vet nå en gang for alle at det ikke SKRIVES slik - uansett hva Aftenposten måtte påstå. [;)]

Sier sugesmøring jeg...

ORIGINAL: Regan

Sier sugesmøring jeg...

glidekrem for kjeften liksom....[8D][8D][8D]

Jeg sier lebepomade jeg..

Men jeg tror også at leppepomade er det rette navnet.

I Norske ordbøker står det også leppepomade eller pomade, så Sicily har nok rett!

Back
Topp