Det er fint med en storesøster når..

almara

Forumet er livet
VIP

..man er livredd for farmor.
Litt for lenge siden vi var i Spania, visst.. Luna var livredd farmor og søkte beskyttelse hos Alma. Flere som opplever at deres treåringer har blitt mer og mer opptatt av andres ve og vel?
Alma har nå begynt å tale Lunas sak i flere sammenhenger, a la denne samtalen:
"mamma, Luna skriker"
"ja, jeg hører det, hvorfor tror du hun skriker, da?"
"jeg tror hun vil være hos mammaen sin"
"hvordan tror du det føles ikke å være hos mammaen sin når man vil det, da?"
"ikke bra"
"Synes du jeg skal gå og hente henne?"
"Ja."
(sammenhengen er at Luna er hos pappaen og ellers har det bra, altså:)
 
Så herlig hun er! =) 
Spent på hvordan Teodor blir når babyen kommer. 
Han er foreløpig veldig opptatt av sinnsstemningen til andre. Veldig vàr på om vi er sinte, lei oss, slitne, glade, osv. Snakker mye om det og tolker oss hele tiden. 
"Er du glad nå, mamma? Få se at du smiler!", kan han ofte si om jeg har vært litt sliten, lei og utålmodig!
 
He, he! Skjønn han også! Og så får du muligheten til å regulere deg om du skulle være litt irritert eller sur:)
Alma snakker faktisk veldig lite om humøret mitt (eller pappaens, for den saks skyld) Hun pleier aldri å spørre om jeg er sint eller sur eller lignende. Jeg pleier ofte å si det selv om jeg merker humøret er dårlig. Min utfordring er når jeg blir stressa, når vi har dårlig tid eller lignende. Da blir jeg fort irritert og lar det dessverre gå ut over Alma noen ganger. Må jobbe litt med meg selv nå, for er alene med begge hele uka, og torsdag og fredag er det planleggingsdager i bhg. Men perfekt med det fine været, vi kommer nok til å være mye ute og kose oss. Egentlig veldig bra at jeg måtte be om et par dagers ferie! 
 
Så herlig :) Hun setter seg virkelig inn i hennes situasjon og unner henne mammaen....

Gleder meg til å se forholdet Amelia og Eveline får sammen også :) Amelia er allerede veldig opptatt av henne, koser og prater med henne mange ganger om dagen. Men det blir noe annet når Eveline tåler litt mer og de kan leke sammen :)
 


*trinemor* skrev:
Så herlig :) Hun setter seg virkelig inn i hennes situasjon og unner henne mammaen....

Gleder meg til å se forholdet Amelia og Eveline får sammen også :) Amelia er allerede veldig opptatt av henne, koser og prater med henne mange ganger om dagen. Men det blir noe annet når Eveline tåler litt mer og de kan leke sammen :)


Ja, ikke alltid, selvsagt- når det kræsjer med hennes egne behov, vil hun helst ha mammaen for seg selv:) Men hun er ofte veldig hensynsfull. En utfordring er det når hun vil være litt alene og Luna absolutt vil være inne på rommet hennes, og leke med hennes ting. Da kan hun bli litt irritert.
Ja, det er herlig når de kan leke sammen og er bevisste på hverandre. Luna roper jo nå "Abba!" stadig vekk når hun vil ha Almas oppmerksomhet. Det finnes nesten ikke noe herligere enn å se og høre på det! Og når Luna beveger seg bort til Alma og gir henne en god kos som blir gjengjeldt:)
Så skjønn Amelia er som prater så mye med søstera si. Det må være en ideell alder å bli storesøster.For Alma var det som jeg har skrevet om tidligere, også litt tøft da Luna ble født. Men det har gått seg utrolig bra til! 
 
Naaw, så søte de er.  Skjønne Alma er så omsorgsfull. Det er mye trygghet i storesøsken.

Felix er veldig opptatt av hvordan andre barn har det, men mindre og mindre opptatt av lillesøsters ve og vel. Det kan ha sammenheng med at hun er blitt temmelig sjalu av seg, og ikke vil dele på mamma... Han er fremdeles villig til å hjelpe henne med alt jeg ikke vil hjelpe henne med da, som å stikke av, åpne alle barnesikringer, rane kjøkkenskapene, eller som i dag, løfte henne opp når hun vil se over verandakanten her i andre etasje.emoticon
 
He, he. Kan jo ikke annet enn å smile. Det blir sikkert sånn her også etter hvert. Har enda ikke sett at Alma hjelper Luna til sånt, men det kommer nok. Når de blir større, blir de nok et bra "team":) 
Interessant at Anna er sjalu. Jeg begynner å se det hos Luna også. Nå er det ikke bare Alma som vil dytte Luna ned fra fanget mitt, men Luna som vil dytte bort Alma... Og hun blir mer og mer bestemt, og mer og mer "rampete". Ikke sjelden Alma skriker til fordi Luna lugger henne.. 

Det morsomste akkurat nå, synes jeg er hvordan Luna roper på Alma. "Abba!" det er ingen tvil lenger. Jeg føler det litt som om jeg ser på en romantisk film, jeg blir helt satt ut av det. Et så lite menneske som allerede er så glad i søstera si! 
 
Hehe, det er sannsynligvis flaks for Felix at han har kort hår. :P Anna tåler ikke at Felix sitter på fanget mitt, eller vil kose med meg. Jeg prøver ofte å lyve til ham for å dekke over hvorfor hun raser, men ofte merker han jo at hun er sint og vil dytte ham vekk likevel. Mener å huske at han var omtrent på samme alder da han ville ha meg for seg selv, husker at han ble helt fra seg en gang jeg bare rettet på en sløyfe på søskenbarnet, ingen skulle røre meg. Dessverre husker jeg ikke når det gikk over. Lenge før han ble 2 år og storebror i alle fall.

Denne samtalen har vi hatt nesten hver dag i snart et år: "Felix, du vet at du ikke skal hjelpe henne med det. Hun har ikke lov, det er farlig for henne." "Men mamma, Anna ville det likevel hun". Aner ikke hvordan jeg skal nå inn. 
 


Sukkertopp skrev:
Hehe, det er sannsynligvis flaks for Felix at han har kort hår. :P Anna tåler ikke at Felix sitter på fanget mitt, eller vil kose med meg. Jeg prøver ofte å lyve til ham for å dekke over hvorfor hun raser, men ofte merker han jo at hun er sint og vil dytte ham vekk likevel. Mener å huske at han var omtrent på samme alder da han ville ha meg for seg selv, husker at han ble helt fra seg en gang jeg bare rettet på en sløyfe på søskenbarnet, ingen skulle røre meg. Dessverre husker jeg ikke når det gikk over. Lenge før han ble 2 år og storebror i alle fall.

Denne samtalen har vi hatt nesten hver dag i snart et år: "Felix, du vet at du ikke skal hjelpe henne med det. Hun har ikke lov, det er farlig for henne." "Men mamma, Anna ville det likevel hun". Aner ikke hvordan jeg skal nå inn. 


Sikkert flaks med kort hår, ja:)
Så skjønn han er, tar hennes parti.. det er jo litt det samme som Alma gjør, bare på en annen måte. "Farlig" blir vel for abstrakt for han, tenker jeg, han ser hennes perspektiv der og da, og skjønner henne sikkert godt!
Barn er herlige. Kan ikke annet enn å smile av Anna som raser heller. 
 
Barn er herlige ja. :) Egentlig er jeg litt imponert over at 3-åringer er så flinke til å se babyers behov. Av og til møter jeg voksne som ikke klarer det halvparten så bra.
 
Back
Topp