Det beste og verste med junibaby

Man blør ikke voldsomt så lenge, men renselsen varte i 8 uker for meg denne gangen. Og jeg sleit med bekkenet lenge etter fødsel også, ga seg ikke før jeg fikk tilbake mensen (og kom tilbake så fort jeg ble gravid). Klippet fra fødsel tok også 8 uker før det var smertefritt. Var nesten bare hjemme de første 4 ukene, men det er nok bare meg og min ukomfortabelhet da. Dessuten var det februar, kaldt og mørkt.
Takk for svar, og takk for at du deler :Heartred
Da blir fort noe av det verste at man ikke kan bade og at man kanskje føler seg litt ukomfortabel i varmen ja!
Håper noe av det beste blir at det faktisk er fint vær og at det forhåpentligvis er deilig å komme seg ut om man kan og orker uten alt for mye klær og utstyr :)

Det som skjer med kroppen etter man er ferdig med graviditet har jeg verken tenkt på eller snakket med noen om. Kan noen av dere som vet fortelle litt om dette? Altså, skal man blø i åtte uker, ikke få bade (pga infeksjonsfare?!), og renselse - hva er det? Hilsen skikkelig nybegynner her :smiley-ashamed004:laughing002
Det er nok veldig individuelt hvor lang tid det tar, men i snitt tror jeg man sier 6 uker. Det er egentlig bare at det er et sår i livmoren etter morkaken løsner og det tar litt tid før det gror og livmoren trekker seg sammen. Derfor ikke bade pga infeksjonsfare antar jeg.

Tror det varte ca 6 uker hos meg sist, men jeg var helt fin etter fødsel ellers, kjente ingenting til klippet eller sying og hadde ikke vondt i hofter eller bekken så fort epiduralen gikk ut. Det største problemet mitt var veldig vond øvre rygg antakeligvis pga dårlig ammestilling/ mye sitting og soving og amming om natten med refluxbaby, men dette kjente jeg kun til etter noen timers soving på natt :dontknow

Jo, og så kan man jo selvsagt ikke hoste, hoppe eller nyse for hardt en god stund etter fødsel :wtf:

Det er nok veldig individuelt hvor lang tid det tar, men i snitt tror jeg man sier 6 uker. Det er egentlig bare at det er et sår i livmoren etter morkaken løsner og det tar litt tid før det gror og livmoren trekker seg sammen. Derfor ikke bade pga infeksjonsfare antar jeg.

Tror det varte ca 6 uker hos meg sist, men jeg var helt fin etter fødsel ellers, kjente ingenting til klippet eller sying og hadde ikke vondt i hofter eller bekken så fort epiduralen gikk ut. Det største problemet mitt var veldig vond øvre rygg antakeligvis pga dårlig ammestilling/ mye sitting og soving og amming om natten med refluxbaby, men dette kjente jeg kun til etter noen timers soving på natt :dontknow

Jo, og så kan man jo selvsagt ikke hoste, hoppe eller nyse for hardt en god stund etter fødsel :wtf:
Sistnevnte hadde ikke jeg problemer med.

Det som skjer med kroppen etter man er ferdig med graviditet har jeg verken tenkt på eller snakket med noen om. Kan noen av dere som vet fortelle litt om dette? Altså, skal man blø i åtte uker, ikke få bade (pga infeksjonsfare?!), og renselse - hva er det? Hilsen skikkelig nybegynner her :smiley-ashamed004:laughing002
Veldig individuelt :) Jeg forventet "det værste", men det ble ikke så ille - ble egentlig positivt overraska. Husker ikke så mye fra sykehusdagene, blødde sikkert en del da, men de påfølgende dagene/ukene opplevde jeg renselsen som en lett mens og spotting. Litt av og på i ca 6 uker. Hadde et klipp og et 2. grads rift som enkelte ganger kunne gjøre vondt i noen stillinger, men var stort sett bare å justere seg litt. Husker den enorme lettelsen når jeg kom hjem og kunne sitte som jeg ville i sofaen uten den store tunge magen i veien :hilarious:

Man trenger absolutt ikke å blø i 8 uker, men man skal ikke bade (eller bruke tampong) de første 6 ukene etter fødsel (eller til man har sluttet helt å blø hvis man fortsatt blør etter 6 uker) pga infeksjonsfare. Renselsen, eller blødningen man får etter fødsel, kan komme og gå litt. Jeg feks blør tungt i 1-2 dager også roer det seg til som en vanlig mens, og deretter over til spotting. Rundt 10 dager etter fødselen har man noe man kaller skorpeløsning, som er at skorpen fra der morkaken satt løsner og kommer ut som en økt blødning, kan være med koagler. Denne skal avta i mengde ganske kjapt etter min erfaring, gjerne i løpet av en dag eller to. Så blør jeg av og på frem til 7-8 uker etter fødsel. Renselsen kan lukte litt og man anbefales vel å ikke bruke såpe nedentil, om ikke det har endret seg siden sist.
Det var det jeg husket fra februar :laughing002

Ja, men jeg har likevel troen på et smidig og rolig opphold på føden. Fødte i slutten av desember andre gang, da det egentlig er minst fødsler. Det hadde aldri vært så travelt før :smiley-ashamed004 jordmor hadde akkurat fått ut ungen å sa; beklager jeg må løpe!! Og har født i slutten av juni; da var det så avslappet og rolig stemning der oppe. Så jeg ser så langt på juni utelukkende positivt både mtp fødsel og årstid :happy:
Aah jeg har også født i desember og det var skikkelig travelt. Faktisk tror jeg det har vært mye fødsler alle gangene jeg har født, 4 forskjellige mnd og 3 forskjellige årstider, så forventer det samme nå. Faktisk tror jeg det blir verst denne gangen siden fødeavd er under oppussing når jeg skal føde så alt er skvist inn på gyn og barsel, ergo mindre plass til folk :nailbiting::hilarious:

Aah jeg har også født i desember og det var skikkelig travelt. Faktisk tror jeg det har vært mye fødsler alle gangene jeg har født, 4 forskjellige mnd og 3 forskjellige årstider, så forventer det samme nå. Faktisk tror jeg det blir verst denne gangen siden fødeavd er under oppussing når jeg skal føde så alt er skvist inn på gyn og barsel, ergo mindre plass til folk :nailbiting::hilarious:
Det trenger heldigvis ikke være sånn, selv om jeg ser hva du frykter:Heartred. Har jobbet på føden tidligere, og noen dager var så rolig at jeg tørket støv av lister og liknende, og neste dag kom det 5 på rappen :smiley-ashamed004 så det er nesten umulig å forutse hvordan det vil bli denne gangen. Får håpe på det beste:shy:

Renselsen er helt ok. Men den skorpeløsningen noen nevnte her var jeg ikke forberedt på. Jeg hadde født tvillinger og hadde jo dobbel sårflate i livmoren, men etter ca 6 uker "fødte" jeg altså den største "kjøttkaka" av en blodklump på do, og jeg holdt på å svime av... ikke for å skremme (det var jo ikke vondt eller farlig, bare ekkelt), men jeg skulle ønske noen hadde sagt noe om det til meg...

Renselsen er helt ok. Men den skorpeløsningen noen nevnte her var jeg ikke forberedt på. Jeg hadde født tvillinger og hadde jo dobbel sårflate i livmoren, men etter ca 6 uker "fødte" jeg altså den største "kjøttkaka" av en blodklump på do, og jeg holdt på å svime av... ikke for å skremme (det var jo ikke vondt eller farlig, bare ekkelt), men jeg skulle ønske noen hadde sagt noe om det til meg...
Så synd ikke sykehuset ditt informerte om det før avreise. Vi hadde en sånn "avreisesamtale" hvor de blant annet nevnte dette.

Så synd ikke sykehuset ditt informerte om det før avreise. Vi hadde en sånn "avreisesamtale" hvor de blant annet nevnte dette.
Wow! Utrolig ulik praksis… Jeg fikk null info om noe. Ikke var ammingen på plass når de sendte meg hjem heller, med et barn som hadde mistet 9% av kroppsvekten sin :sad015 Skulle ønske dette var standard!

Takk for info! Jeg hadde ikke peiling på at det hverken var noe som het renselse eller skorpeløsning.. Greit å være litt mer informert om det som skal skje :joyful:

Tusen takk for skikkelig gode svar alle sammen! Og takk for at dere deler :Heartred Veldig fint å vite litt om hva som skjer etter fødsel, og høre litt ulike erfaringer. Heldig jeg som får være i en så fin forumgruppe med så mange som deler av sine erfaringer :happy::Heartred

Tusen takk for skikkelig gode svar alle sammen! Og takk for at dere deler :Heartred Veldig fint å vite litt om hva som skjer etter fødsel, og høre litt ulike erfaringer. Heldig jeg som får være i en så fin forumgruppe med så mange som deler av sine erfaringer :happy::Heartred
Veldig greit å være litt forberedt. Det var ikke jeg, så ble litt overrasket over smertene etter å ha blitt klipt. Fikk infeksjon i såret, men ble avvist av både legevakt og føden da jeg ringte med smerter. Hadde heldigvis en jordmor i kommunen som tok en ekstra samtale og sjekk av meg etter 4 uker, og fikk meg til å ta en ny tur til fastlegen. Mitt eneste tips er å stå på for å få hjelp dersom du sliter etter fødsel. Jeg hadde mye smerter lenge, og skulle ønske jeg hadde bedt/mast om hjelp enda en gang litt tidligere.

Fikk også høre av jordmor i kommunen at føden har noe slags ansvar for å ta deg inn opptil 2 uker etter fødsel (men at det praktiseres ulikt av ansatte). Vet ikke om dette er vanlig praksis overalt, men jeg ble hvertfall avvist til tross for at det skal gjelde her

Veldig greit å være litt forberedt. Det var ikke jeg, så ble litt overrasket over smertene etter å ha blitt klipt. Fikk infeksjon i såret, men ble avvist av både legevakt og føden da jeg ringte med smerter. Hadde heldigvis en jordmor i kommunen som tok en ekstra samtale og sjekk av meg etter 4 uker, og fikk meg til å ta en ny tur til fastlegen. Mitt eneste tips er å stå på for å få hjelp dersom du sliter etter fødsel. Jeg hadde mye smerter lenge, og skulle ønske jeg hadde bedt/mast om hjelp enda en gang litt tidligere.

Fikk også høre av jordmor i kommunen at føden har noe slags ansvar for å ta deg inn opptil 2 uker etter fødsel (men at det praktiseres ulikt av ansatte). Vet ikke om dette er vanlig praksis overalt, men jeg ble hvertfall avvist til tross for at det skal gjelde her
Hærlighet det høres helt forferdelig ut, både med infeksjon - og enda verre blir det jo når man ikke blir tatt på alovr. Skikkelig kjipt å høre. Skal huske på det du skriver og virkelig mase om hjelp om det trengs.

Vi venter en sen junibaby om alt går etter planen. Utrolig gøy å lese de positive/negative sidene ved det. Jeg jobber turnus og har egt ferie like etter fødsel, vet noen om jeg tar igjen ferien eller blir det bare en del av permisjonen?

Vi venter en sen junibaby om alt går etter planen. Utrolig gøy å lese de positive/negative sidene ved det. Jeg jobber turnus og har egt ferie like etter fødsel, vet noen om jeg tar igjen ferien eller blir det bare en del av permisjonen?
Du skal ikke ta ferie og permisjon samtidig, men du kan bruke ferien underveis til å forlenge permisjonen din. De første 6 ukene etter fødsel må du være i permisjon, men etter det gjør du som du vil. Bruker du ferie, velger du et opphold den perioden når du setter opp permisjonen i nav. Evt tar du ferien når du er ferdig med permisjon :)

Back
Topp