Det beste og verste med junibaby

snøengelen

Betatt av forumet
Sommerspirene 2025
Hadde vært gøy å høre hva dere tenker er best og verst med å få baby i juni :joyful:

For min del tenker jeg at det er digg å slippe å være høygravid på glattisen i vinter.

Det negative for min del er å være i første trimester i julebordsesongen (siden jeg ikke forteller det til noen før uke 12). Må finne på mange unnskyldninger fremover :happy090
 
Veldig positivt å slippe å kle på en nyfødt baby lagevis med klær, og behagelig trillevær! Og at mannen og storesøster har lang sommerferie, så vi får mye tid sammen i starten :Heartred

Høygravid i varmen er kanskje ikke sååå positivt :hilarious:
 
Veldig positivt med (forhåpentligvis) mye fint trillevær i starten! Og jeg tenker det kan være bra å ha mye lys og sol på dagen i den nyfødt perioden :Heartpink

Jeg gruer meg litt til å være høygravid i mai og juni. Håper ikke det blir mange varme netter :laughing002
 
Fordeler: slipper å være høygravid på vinterens glatte føre og i den varmeste tiden på sommeren (mest sannsynlig)
Føde før fellesferie og før masse sommervikarer på fødeavdelinger.
Barnet får forhåpentlig feiret bursdag før alle går på sommerferie.
Født midt på året, så er verken «minst» eller «eldst».

Ulemper: avhengig av perm.løsning kan man ende opp med en periode ulønnet til bhg-start. Finner ikke så mye mer negativt :smiley-ashamed004
 
Fordeler: slipper å være høygravid på vinterens glatte føre og i den varmeste tiden på sommeren (mest sannsynlig)
Føde før fellesferie og før masse sommervikarer på fødeavdelinger.
Barnet får forhåpentlig feiret bursdag før alle går på sommerferie.
Født midt på året, så er verken «minst» eller «eldst».

Ulemper: avhengig av perm.løsning kan man ende opp med en periode ulønnet til bhg-start. Finner ikke så mye mer negativt :smiley-ashamed004
Sier meg veldig enig i her!
Men samtidig er juni en populær føde-mnd, så det er mye trafikk på føden. Og evnt. kø for de som må settes i gang.
 
Last edited:
Fint å kunne kamuflere en voksende mage i store strikkagensere og høstjakker når det enda er for tidlig å fortelle ;)
Positivt å kunne se egne føtter på glattisen i vinter! laughing6 Og man slipper å kjøpe de dyreste plaggene som vinterjakke i større størrelser/mammaklær.
Fint å bare stjele samboers t-skjorter nærme termin :cool:
Fint for barnet sine fremtidige bursdager mtp fellesferie.

Slitsomt å være eeenda mer trøtt enn normalt i mørketiden som kommer.
Kjedelig å gå glipp av mye av julematen - men, helt ok å slippe de ekstra kiloene også :p
 
Fint å kunne kamuflere en voksende mage i store strikkagensere og høstjakker når det enda er for tidlig å fortelle ;)
Positivt å kunne se egne føtter på glattisen i vinter! laughing6 Og man slipper å kjøpe de dyreste plaggene som vinterjakke i større størrelser/mammaklær.
Fint å bare stjele samboers t-skjorter nærme termin :cool:
Fint for barnet sine fremtidige bursdager mtp fellesferie.

Slitsomt å være eeenda mer trøtt enn normalt i mørketiden som kommer.
Kjedelig å gå glipp av mye av julematen - men, helt ok å slippe de ekstra kiloene også :p
Hva slags julemat går man glipp av? Jeg vet ikke hva dere pleier å spise da, men ribbe, medisterkaker, pølser, pinnekjøtt og kalkun er greit å spise :)
 
Jeg har født både på vinter og sommer tidligere.

Positivt med juni:
- deilig å slippe å kle på baby så mye.
- Man har det som regel bedre psykisk på sommeren som gjør babyboblen lettere.
- perfekt tid ift barnehage, da kan de begynne august året etter og være 1 år og 2 mnd, veldig fin alder for start!
- det er lettere å være sosial på sommeren
- enklere å kle seg som høygravid

Negativt:
- varmt de siste mnd å gå gravid
- varmt med hetetokter etter fødsel
- det er skoleferie med engang så om man har fler barn får man ikke roen alene med den nyfødte på dagtid.
- du får ikke badet hele sommeren pga infeksjonsfare.
 
Sier meg veldig enig i her!
Men samtidig er juni en populær føde-mnd, så det er mye trafikk på føden. Og evnt. kø for de som må settes i gang.
Ja, men jeg har likevel troen på et smidig og rolig opphold på føden. Fødte i slutten av desember andre gang, da det egentlig er minst fødsler. Det hadde aldri vært så travelt før :smiley-ashamed004 jordmor hadde akkurat fått ut ungen å sa; beklager jeg må løpe!! Og har født i slutten av juni; da var det så avslappet og rolig stemning der oppe. Så jeg ser så langt på juni utelukkende positivt både mtp fødsel og årstid :happy:
 
Så artig tråd! Jeg er enig med mange her. Jeg har født i august tidligere, så synes det er veldig godt å skulle slippe å være gravid siste halvdel av juni (forhåpentligvis) og juli/aug.

Jeg syns det er litt krevende at bhg stenger i 3 uker, ca 3 uker etter min termin. Veldig spent på hvordan vi skal klare å underholde en på nesten 2 år med masse energi samtidig som vi har en nyfødt :hilarious: men vi satser på finvær hele sommeren sånn at vi kan være mye ute! (Og kanskje noen besteforeldre som har lyst til å stille opp:laughing002)

Det er for øvrig helt topp at mannen kan ha to uker omsorgspermisjon og så gå rett i ferie sånn at vi kan være sammen i mange uker:Heartpink
 
Hva slags julemat går man glipp av? Jeg vet ikke hva dere pleier å spise da, men ribbe, medisterkaker, pølser, pinnekjøtt og kalkun er greit å spise :)
Regner med at det dreier seg om ting som røkelaks og all spekematen :)
Tenker faktisk på begge deler :)
Sist gang for min del slet jeg både med kvalme og halsbrann rundt juletider, så den fete maten var veldig provoserende på begge deler
Krysser selvfølgelig fingrene for bedre lykke denne gangen!
 
Back
Topp