Det å bli spurt om man vil ha kvittering

Har aldri stått meg... selv spør jeg alltid de som ikke vil ha pose om de vil ha kvittering, mens jeg setter kvitteringen i posa om kunden vil ha pose uten å spørre... Det jeg tenker om kvitteringa, er at den er grei å ha om det skal være noe feil med varen eller som et bevis på man har kjøpt varen om man skulle bli stoppet noen plasser..

Aldri hørt noe om at noen føler det på den måten der faktisk 

AnaBanana skrev:
Jeg tenker ikke at de bak kassen har noen motiver for å spørre.. 

Helt enig. De spør vel 1000 stykker om det hver dag, og de er nok ikke så paranoide at de sitter og er redd for at alle kunder er ute etter å finne feil hos dem..

Det er vel mest i det siste (på matbutikker og sånt) at de har begynt å spørre om vi vil ha kvittering. Før fikk man den jo automatisk, men nå skal det vel spares papir pga miljøet?

Ellers hos oss kommer det kvittering ut automatisk og det er ikke bestandig de vil ha kvittering da de rett og slett ikke har bruk for den.

Ellers kan man jo ha summert opp selv i hodet også blir det ett annet beløp når man skal betale, så da kan det jo være greit å se etter hva man har regnet feil selv, om noe er feil slått inn, en vare er glemt o.l. Er vel ikke noe frekt med det?

Synest det er flott å bli spurt om vi vil ha kviteringa. Noko eg derimot ikkje er så glad i er når vi automatisk får plastposar (som må betalast for), der er det somme som bør bli flinkare å spørre først. Eg har som regel minst 2handlenett/vesker med meg, med formål om å få med varene heim i. Det gjelder både matvarebutikkar, klesbutikkar og andre butikkar.

(likar vel ikkje å vere "vandrande reklame";P)

Jeg sjekker som regel kvitteringen. Er så ofte varer er feilpriset i kassa i forhold til ute i butikken så det vil jeg sjekke. Når det gjelder andre ting enn mat så må man jo ha kvittering hvis man skal bytte eller bruke garantien. Jeg har også hørt om folk som har vært så sylfrekke at de tar kvitteringen for andres varer og kommer og krever varen fra dem. For de har jo kvitteringen og retten på sin side...

Sweet Chili83 skrev:

blessa skrev:

Dramadama skrev:
Dette er de typiske svarene jeg har fått når jeg har spurt kundene:
-Ja takk
-Nei, får jo ikke noe igjen på den allikevel. Høhø!
-Ja, kjerringa vil visst ha den
-Ja, jeg må jo sjekke at du har gjort det riktig (Med et smil og et blunk)
-Nei, jeg stoler på deg ;)
-Ja takk, jeg bare lurer på prisen på kjøttdeigen

Jeg også. I tillegg til:
- Nei, den skal du få av meg/Den skal du få arkivere
- Bare kast den du (før jeg rekker å spørre)

Jeg har fått : Nei hva skal jeg nå med den ??? Jeg ble jo litt svar skyldig da

Har også fått disse, og Ja takk, det begynner å bli manko på dopapir, så kjekt å ha til nødstilfelle.

Jeg begynte jo å flire, for kunden var dønn seriøs. Og de andre kundene så litt sjokkerte ut, mildt sagt.

Jeg jobber i butikk selv nå og har jobba i ett par andre butikker tidligere, har alltid fått beskjed om at man alltid skal spørre om kunden vil ha kvittering... De fleste vil ikke ha den, men mange vil også ha den i tilfelle det er noe galt med varen eller de må bytte noe (jobber i interiørbutikk nå, men har jobba i matbutikk før, og var samme når jeg jobba der). Det har ingenting med å kontrollere at den bak kassa gjør jobben sin, men er en garanti på at varen er i orden. Er også noen som handler for firmaer eller har regnskaper og slikt de trenger kvitteringer til. Noen vil også sjekke om man har slått inn riktig f.eks. hvis det blir dyrere enn de tror, noen ganger kan man ha gjort feil (er da bare menneske, alle kan gjøre feil) eller det kan være at de har handla litt mer enn de trodde ;)

Tanketrollet skrev:
Jeg har aldri tenkt på det på den måten før..!
Jeg sier nei takk, fordi jeg ikke trenger den :)

På butikken her la de alltid kvitteringen med varene uten å spørre, men nå etter å spare miljøet tiltak er i gang så spørr de for å ikke sløse papir :-)

Jeg har også lært at vi enten skal spørre eller legge kvitteringen med varene. Vi kan vel ikke kjøpe inn nye kvitteringsskrivere på jobben vår (slike man velger om man vil skrive ut kvitt. eller ikke), ettersom noen tydeligvis ikke tør å takke ja til kvitteringen når man blir spurt.

Når det er sagt, så husker jeg aldri hvem som takker ja eller nei til kvittering heller. Det samme med hvem som har handlet hva. Det sier vel litt om hvor lite jeg bryr meg om hva folk handler, eller om hvem som tar imot kvitteringen eller ikke. Er jo ikke noen baktanke bak det. Tror nok folk ville blitt mer forbanna dersom de ikke hadde blitt spurt om kvitteringen, dersom de egentlig ønsket den.

på noen butikker så sto det jo skilt ved kassa for noen år siden "at de ville spare miljøet, derfor printet de ikke ut kvitteringer automatisk, derfor så kom personalet til å spørre om kunden ville ha den"
så jeg har liksom alltid trodd det jeg da, så jeg svarer ja takk eller nei takk når jeg får spørsmålet, helt uten en forklaring på hvorfor jeg vil ha det slik ;-)

På matbutikker tar jeg kun med meg lappen hvis jeg syns jeg har handlet for "mer enn mulig". Aldri ellers; den blir uansett bare kastet når jeg kommer ut allikevel..

Men i klesbutikker, elektronikk, og sånne butikker, tar jeg den alltid med meg, hvertfall til jeg kommer hjem og får prøvd ting..

hollys skrev:
På butikken her la de alltid kvitteringen med varene uten å spørre, men nå etter å spare miljøet tiltak er i gang så spørr de for å ikke sløse papir :-)

Ser endel av butikkene her og har startet med det, veldig bra!
Men ser ut som noen kasser spyr ut kvittering uansett om man skal ha den eller ikke, så da hjelper det jo lite..

Back
Topp