DESPERAT!!

Ungmamma90

Glad i forumet
Jeg sitter hjemme dag etter dag og kjeder meg innmari noen ganger, ettersom meg og samboeren min bor litt ute på landet ogvi bare har en bil er det som regel han som har den til jobb. så hvis jeg skal komme meg noe sted må jeg vente til han kommer hjem:P

Her om dagen stod jeg å kikket på yttergangen og tenkte med meg selv at her kunne det trengt et strøk med maling og litt friske farger[:)] men ettersom det er mye gasser osv man skal unngå når man er grevid lurte jeg på om det er noen her som vet hva slags maling jeg kan bruke?????

Jeg trenger virkelig hjelp med å finne ut av det, for hver gang jeg går inn i den gangen finner jeg flere å flere flekker og steder som kunne trengt et strøk maling og jeg er i ferd med å bli gal jeg må få gjort noe og samtdig er det er fint tidsfordriv[:D]

Er det noen her som har noe peilig er jeg evig takknemelig for alle svar og forslag dere kan komme med!![:D][:D]

det er jo en maling nå som de reklamerer for på tv..
Er det jotun sens eller noe sånt den heter[:D][:D]

har du ikke sett på den reklamen om maling fra jotun sense?[:)] hehe.. den er uten farlig gasser sier de, tror vi kan bruke den. i reklamen bruker de jo en gravid dukke (som har vært utro med trygve fra kontoret) hehe..

sens uten skadelig avdamping.. d e den fra tv'n [;)] men den e litt dyrar enn vanlig maling.

Hør med malingsbutikken kanskje? Jeg tenkte jeg også skulle male litt etterhvert, men tenkte kanskje jeg skulle bruke maske som ekstra sikkerhet...

Ja har tenkt litt på den jotun sens malingen [:)] den barbie dukka hadde jo ikke noe problem med å bruke den malingen, kan jo høre med de i butikken[:D]

Syns den reklamen er utrolig bra[:D]

Takk for hjelpen jenter[:D][:D]

Vi kjøpte Becker Elegant maling, de sa i malebutikken at gravide kunne bruke den, og den var vist både billigere og bedre å male med..
Jeg postet jo en tråd i stad angående maling, for jeg å er usikker på om vi kan male eller hvordan det er..Tenkte å høre med jordmor i morra :)

Maske hjelper vist ikke å bruke da huden også tar til seg de avgassene..
Vi har såå mye som skulle vært malt, og jeg vil jo egentlig hjelpe til litt [:)]

Ja hadde jeg bare sett den du la ut tidligere[:D][:D]

men den sens er jo dyr så det er fint å høre om noe som er billigere å bedre[:)]

Lady sin vannbaserte oljemaling er kjempe god[;)]

Jeg har malt barnerommet i dag med Sense. Veldig fornøyd[:)] Malte på smartpanel, det funka hvertfall. Du kan visst spise den malingen, sa hun i butikken[;)]

Jeg malte den ene veggen i stua med Sens maling. Kostet litt mer men er veldig fornøyd med den, luktet nesten ingenting av den og den dekket godt så jeg trengte bare to strøk. 

ORIGINAL: Ungmamma90

Ja hadde jeg bare sett den du la ut tidligere[:D][:D]

men den sens er jo dyr så det er fint å høre om noe som er billigere å bedre[:)]

Den Becker malingen har vist vært best i test sånn male-messig, men klarer ikke finne noe angående gravid og den malingen uten det som står på sida til de. Der står det at det er en viss type av den de anbefaler gravide å bruke..:)

Legen sa til meg at så lenge jeg brukte vannbasert var det ok, men jeg vet ikke jeg, skal uansett høre i morra med JM..

Har forresten sett sense på tilbud et eller anna sted også [;)]

Hei har nettopp malt en hel leilighet..jeg spurte de og, hvordan det var med maling å graviditet..jotun sense osv...å de sa at når man tilsatte jotun sense som er en hviit base maling, farge for vil jo ikke ha hvit...så var ikke den noe mer sunn en annen maling så lenge du bruker vannbasert og ikke oljemaling er det ikke noe fare!!Dette var i flugger butikk som egentlig nesten bare firmaer og malere bruker!!!Så vi har brukt vanlig maling...[:D]

Vi har malt nesten hele huset med Sense. Og det var bare helt fantastisk! Man kan sove i det samme rommet med en gang. Lukter ingen ting [:)]
Ville ikke brukt den på badet feks. For den er ikke veldig god å vaske på, men lett å jobbe med og tørker rekordfort. Eneste er at den ikke er særlig blank, men de fleste maler vel silkematt.
Skulle jeg malt nå under svangerskapet hadde jeg ikke brukt noe annet enn den.

sens skal være bra for gravide, jeg jobber på byggmakker å får malingeb til sammepris(den er litt dyrere) jeg har malt kjellleren nå, men med vannmaling, dette var ikke farlig føre sens kom.. mye finere resultat en med sens

som de andre skriver, den som er på reklamen uten giftige gasser,. jeg malte stua selv når jeg gikk med første mann med lady vannmaling. gik helt fint,  og det skal sies at det var sommer og hadde dører åpne da pluss munnbind faktisk hehe..

ORIGINAL: maric

har du ikke sett på den reklamen om maling fra jotun sense?[:)] hehe.. den er uten farlig gasser sier de, tror vi kan bruke den. i reklamen bruker de jo en gravid dukke (som har vært utro med trygve fra kontoret) hehe..

Sign[:D]

ORIGINAL: bambii86

sens skal være bra for gravide, jeg jobber på byggmakker å får malingeb til sammepris(den er litt dyrere) jeg har malt kjellleren nå, men med vannmaling, dette var ikke farlig føre sens kom.. mye finere resultat en med sens

HIHI det var kjekt å ha en her inne som har litt greie på sånn[:D][:D] Da tror jeg kanskje jeg skal gjøre slik du har gjort[:)] Du har nok litt peil på det du ettersom du er gravid og jobber i malings avdelingen på byggmakker[:D][:D]

Vi malte med vanlig vannbasert maling etter å ha forhørt oss både på Byggmakker og Flügger farvehandel.
Fant også en artikkel med masse fakta om maling på Viivilla.no.
Jeg ville ha annen glans enn den som sense- og greenroommalingen finnes i, så da tok vi sjansen! :)

Her er litt fra artikkelen som jeg nevnte:

Innhold i maling
Maling av alle typer inneholder tre komponenter:

BINDEMIDDEL, som er det klebestoffet som fester malinga til underlaget. De mest brukte bindemidlene er akrylplast og alkyd.

LØSNINGSMIDLER fortynner malinga og gjør den flytende. Løsemidlet fordamper, i takt med at malinga tørker. I malinger med akryl som bindemiddel er løsemidlet vann. I malinger der bindemidlet er alkyd, er løsemidlet vanligvis terpentin.

Siste nødvendige ingrediens er PIGMENT, som gir malinga kulør. Jo mer pigment/fargestoff, dess bedre dekker malinga. Derfor er det ikke alltid en god idé å kjøpe lavprismalinger, da de inneholder mindre pigment og krever flere lag før de dekker.

Glasgrad
Malingas glansgrad viser om malinga tørker med matt eller blank overflate. Glansgraden er oppdelt etter en skala med tall fra 0 til 100, hvor 0 er helmatt og 100 er super høyglans. Mest brukt er skalaen mellom glans 3 og glans 90.

Malinger med lavt glans-tall er ikke særlig slitesterke, men minimerer synligheten av små ujevnheter, og typisk brukes glans 3 og 5 til tak og vegger, der det ikke er stor slitasje. Malinger med større glanstall er hardere og derfor mer rengjøringsvennlige. Til gjengjeld dekker de som regel ikke like godt. Glansgraden er alltid trykt på emballasjens merkelapp.

YL-merking
YL står for yrkeshygiensik luftbehov og forteller hvor mange kubikkemeter luft som skal til for å fortynne dampene fra 1 liter maling, lakk eller beis til under normen for helseskadelig innhold. YL-kodene forteller dermed, enkelt sagt, om mengden løsemidler og – og hvor mye ventilasjon som behøves. YL-gruppe 00, 0 og 1 har YL-tall på henholdsvis 0-30, 30-100 og 100-400 m3. For YL-gruppe 00 og 0 er anbefalingen å unngå innånding av sprøytetåke. For YL-gruppe 1 gjelder at hvis effektiv ventilasjon ikke er mulig, må det brukes åndedrettsvern.
YL-gruppe 2, 3, 4 og 5 krever ytterligere tiltak. Unngå dem hvis du kan. Tallene for nødvendig luftmengde for å forttynne løsemidlene er store, fra 400 til over 3200 kubikkemeter. Andre farer merkes med symboler.

Back
Topp