Har en liten på litt over seks uker, han har siden 3 ukers alder ish skreket mer og mer.
Han sover kun når vi går med han i bæresele i et visst tempo, sover greit på natten med mye amming.
Mistenkt overproduksjon hos meg, og prøvd å redusere mengden melk jeg har. Ser ikke ut til at det hjelper da han har skreket i hele kveld.
Kuttet melk i dag tidlig å håper dette hjelper. Jeg er desperat etter å sove, når han ammer så får jeg ikke sove da jeg må holde puppen for at han ikke drukner i pupp.
Vi har prøvd elektrisk vippestol, vippestol, vogn, alle mulige posisjoner mens vi bysser, uttallige spillelister av dusjelyd, billyd, white noise, klassisk musikk, "vanlig" musikk.
Jeg har og kuttet kunstig søting og koffein.
Jeg er rådvill og desperat.
Det er alltid en årsak, så metoden for å fikse det vil være avhengig av hva som er årsaken. Foreslår først noen ting som kan være årsaken, deretter noen forslag til tiltak.
Mulig årsak:
- Gråtetopp. Vår første fulgte helt mønsteret for gråtetopp. Toppen er vanlig rundt seks uker. Vår første hadde den ved fem. Gråt eskalerende mye frem til fem uker. Så var det brått «over». Det har sikkert en årsak. Jeg kjenner ikke til den.
- Vondt i magen. Kan være luft forårsaket av overproduksjon, dårlig sugetak, ditt kosthold.
- Refluks. Stille eller ei. Refluks-sykdom kan gi halsbrann/ubehag med sure oppstøt.
- Smerter i muskler eller sener. Nakke, skuldre, rygg f.eks.
- Overstimulert
- Overtrøtt
Du har testa mye. Kan supplere med det som vi har god erfaring med;
- Synge. Syng masse barnesanger for å roe ned.
- Bysse/bæresele/sjal og ta masse knebøy eller utfall
- Endre kosthold. Min sterkeste anbefaling er å kutte ut all UP mat. Din tarmflora går over til babyen gjennom morsmelka. Boka Hva og når skal vi spise (finnes også på lydbok) er fantastisk god til å forklare hva som gir god tarmflora. (Mine beste tips her er å spise seg skikkelig mett på egg, avokado, h-melk, meierismør på brød, feite meieriprodukter i middagen osv. så unngår jeg søtsug fordi jeg er mett. Masse grønnsaker. Utelukkende råvarer og minimalt prosessert mat)
- Endre kosthold alternativ to; kutt ut gitte matgrupper en periode på 3-4 uker. F.eks. soya eller melkeprotein
- Lei en moonboon på finn.no for å teste
- Svøp
- Kjør bil
- Sørg for at babyen sover mest mulig. Unngå mye styring på dagtid. La sove jevnlige lurer. Våken 30-60 min er fort mer enn nok i den alderen.
- Hjelp med døgnrytmen. Gå tidlig ut i dagslys. Ha 16-19 grader maks på soverommet.
- Lag gode leggerutiner. Gi tannbørste for å bli kjent med denne, skift bleie, ta på pysj, les en bok - gjerne samme hver kveld, syng de samme sangene hver legging, forsøk gjerne å svøpe. Gjør det samme hver kveld. I starten er det kanskje i 22-tiden babyen har «leggetid» fordi hen ber om mindre pupp og kanskje sover mer sammenhengende da. Seinere vil klokka bli tidligere og tidligere. Vi har god erfaring med kø. 18/19.00 fra ca. 3 mnd alder. Sistemann her har forholdt seg til 18.00 nesten hele livet, men har hengt sovende på puppen hele kvelden.
- Forsøk å amme mens du går. Fantastisk hjelpemiddel mot kaving ved brystet
- Gå til en kiropraktor og undersøk om babyen har noen låsninger.
- Sørg for at babyen får rape skikkelig etter alle måltider på dagtid, og ev på natt om dere uansett sitter oppe, står eller går.
- Bytt på hvem som prøver å roe babyen så du får en pause.
- Liggende amming er knall når man får det til. Det tar tid for babyen å lære seg å die skikkelig. De blir gradvis bedre. Ved tre mnd alder er de gjerne en del mer drevne.
- Bruk av ferie/permisjon/sykemelding eller annet for å få partner hjem en periode. F.eks. så du kan sove 1-3 timer ekstra på morran og hen kan stå opp med babyen. Er du trøtt og stressa for at babyen skriker og du ikke får sove, vil stresset kunne påvirke babyen til å bli urolig. Du utskiller en egen lukt når du er stressa og hormoner passerer også gjennom melk til babyen.
Har ikke noen rask løsning for deg, men håper det er noe på denne listen som kan fungere eller bedre situasjonen. Alle punktene er ikke for alle. Velg noe som resonnerer hos deg.
Masse lykke til!!