Dersom man kjøper bruktbil hos forhandler..

Du bør faktisk prute. :)

Jeg har jobbet hos forhandler, og når de priser bilene legger de gjerne på 10-20.000 ekstra, nettopp fordi de forventer at du skal prute. Så hvis du kjøper bruktbil uten å prate kan du tape en del penger. :)
Ok..
Da kommer spørsmål nummer to til deg..
Den bilen vi har sett på står oppført med "ny pris".
Som regel betyr det at de ikke har fått solgt den, og har satt ned prisen.
Betyr det at det blir vanskeligere å prute på den?

Ok..
Da kommer spørsmål nummer to til deg..
Den bilen vi har sett på står oppført med "ny pris".
Som regel betyr det at de ikke har fått solgt den, og har satt ned prisen.
Betyr det at det blir vanskeligere å prute på den?

Spørs litt om den blir solgt på kommisjon eller ikke (at den selges for en privatperson, eller om forhandleren har kjøpt den). Er det kommisjon kan det bli vanskelig å prute fordi eieren av bilen er lovet så og så mye penger. Da kan også eieren ta bilen tilbake om den ikke blir solgt. Men har forhandleren kjøpt bilen må de bli kvitt den uansett, derav nedsatt pris om den ikke blir solgt på første forsøk.
Jeg ville uansett gjort et forsøk på å prute, gjerne sjekke hva prisen ligger på på samme type bil på finn feks (hvis du ikke allerede har gjort det). Og så gå utifra det når det kommer til prisen. Forhandlere vil alltid selge dyrere enn privatpersoner pga div. "goder" du får med på kjøpet, men det er grenser for hvor mye de kan overprise.

Også viktig å huske at forhandlere er opplært til å prøve å lure deg til sin egen fortjeneste, men i de aller fleste tilfeller vil de få solgt det de har og hvis du da står på ditt gir de som regel etter (merk. Min erfaring, kan jo selvfølgelig ikke love noe :p).

Bilen har mest sannsynlig vært overpriset i utgangspunktet, og nedsatt pris kan da være den "egentlige" prisen.

Vi satte som regel prisen opp ca. 20.000 i første omgang, og satte den ned 10.000 hvis den ikke ble solgt, da hadde vi fortsatt litt å gå på. Så jeg ville fortsatt prøvd å prute selv om den er nedsatt. :)

Back
Topp