Dersom en hund biter

rodstilk

Forumet er livet
VIP
og det blir anmeldt.. Er det da automatikk i at hunden kreves avlivet?

Nei, det er det ikke.

Lille hunden min har bitt. Venninna mi :-S
Vi sloss og hunden trodde jeg var i fare og ga venninna mi et blåmerke i ræva...

Venninna mi anmeldte det ikke og hunden har aldri bitt siden. Det er 3år siden nå.

Det er vel opp til politiet å avgjøre om hunden skal avlives. Håper virkelig de ser på omfanget av skader, hvorfor hunden bet og type hund.
Har hunden blitt slått til blods og trengt opp i et hjørne så synes jeg det er på sin plass at den får forsvare seg selv...

nei det er det ikke
det bør også taes hensyn til hvorfor hunden beit også,

Du kan vell si at du ønsker at den skal avlives.. 

Var i allefall det bi fikk beskjed om da vi ble angrepet. Og vår hund og sambo ble angrepet/bitt av en annen hund! 

Ikke første gang iallefall. Og politet tar hensyn til hvorfor/hvordan det har skjedd og hvor alvorlig det var.

Broren min ble bitt i hånda helt uprovosert, og da ba eieren på sine knær om at han ikke skulle anmelde det, for hunden hadde bitt to ganger før, og tredje gangen man blir anmeldt må man visst avlive. Vet ikke om det stemmer, men det irriterer meg uansett at hundeeiere som har hunder som biter uten grunn ikke tar konsekvensene av det...

Takk for svar! :)

Ingen automatikk i det nei. Men politiet må vurdere kvar sak, og sjå på omfanget av skader. I tillegg BØR hundeeigare vere bevisste nok til å avlive ein hund som ikkje er trygg, men det er vel naturleg at ein blir litt "blind" for feil hos eigne kjæledyr.

Eg vart bitt som 2-åring, grundig og ettertrykkeleg. Hunden blei avliva på eigar sitt initiativ. Hadde den ikkje blitt det hadde nok foreldra mine prøvd å kreve avliving.

rodstilk skrev:
og det blir anmeldt.. Er det da automatikk i at hunden kreves avlivet?

Nei.. det er ikke det.. og kommer selvsagt ann på hva slags bitt det er.. og årsaken.. det blir også vektlagt

Nei. Kommer ann på hvorfor som mange sier.

Vi hadde en hund da jeg var liten. Fetteren til naboen ble bitt over øyet, de forlangte at vi avlivet den, uten å anmelde. Dette ble gjort.
Dagen etterpå kommer de å beklager seg, sønnen deres hadde dratt hunden i halen, lugget og sparket den. Så det er ikke alltid så lurt å avlive hunden med ei gang, det kan være mange grunner til at en hund biter.

Greit å finne ut hva som virkelig skjedde. Men jeg vil på hånde på hjerte si at om min hund hadde bitt noen UTEN å bli terget eller blitt provosert, så hadde jeg avlivet den på flekken!!

Jeg tror at om en hund biter en gang, KAN den bite igjen. Første gangen var det gjerne ikke så ille, kanskje tom en voksen som ikke tok mye skade av det. Men andre gangen kan det gå skikkelig ille, og kanskje den gangen er det et barn? eller en som ikke klarer og "forsvare seg" på samme måte. Vi har en Labrador Retriver. Det er en ganske stor hund, og det er en hund som hadde kunnet voldt mye skade om han hadde bitt eller gått til angrep på noen. Derfor hadde jeg aldri våget eller tatt sjansen på og "se det ann" eller håpt på at det ikke skjedde igjen hvis han hadde vist tendenser til og bite noen, eller om han hadde bitt noen tidligere.

Selvfølg skal man se på hvorfor hunden bet i første omgang. Men terskelen på hva vi burde "godta" som unnskyldning bør være lav i mine øyne!! :)

Det kommer litt ann på tror jeg..

Hunden til ei venninne av meg beit en tenåring som drev og spilte ball. De sparket stadig ballen bort på hunden, og var veldig brå da de kom å hentet ballen..
Til slutt beit hunden han ene i leggen, og når politiet da kom så spurte de han gutten om han ønsket at hunden skulle avlives.
Venninnen min sa at hun skulle avlive han, så jeg vet ikk hvor mye anmelder hadde blitt vektlagt dersom eier ikke hadde vært enig..

Men så sant det ikke er snakk om misshandling/vold, så synes jeg hunder skal avlives om de biter. Uansett.

Det kommer litt ann på tror jeg..

Hunden til ei venninne av meg beit en tenåring som drev og spilte ball. De sparket stadig ballen bort på hunden, og var veldig brå da de kom å hentet ballen..
Til slutt beit hunden han ene i leggen, og når politiet da kom så spurte de han gutten om han ønsket at hunden skulle avlives.
Venninnen min sa at hun skulle avlive han, så jeg vet ikk hvor mye anmelder hadde blitt vektlagt dersom eier ikke hadde vært enig..

Men så sant det ikke er snakk om misshandling/vold, så synes jeg hunder skal avlives om de biter. Uansett.

Back
Topp