Dersom du hadde blitt gravid for første gang igjen

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Jeg fikk ofte høre at "det er så greit den første tiden, for da sover babyen hele tiden".. Vel, ikke min baby:wacky: Vær også forberedt på at du ikke nødvendigvis kjenner så mye på følelsen av å "nyte permisjonstiden" i starten. Det var mye mindre slitsomt å være på jobb:joyful: MEN... Å være mamma på fulltid er likevel en god følelse, til tross for at trøtthet har fått en ny definisjon for meg:p Skjønner nå at jeg egentlig aldri har vært trøtt tidligere:wideyed:

Til fødsel; Jeg ville lest boken "en god fødsel" og så hadde jeg stort utbytte av å trene i vann og å bli med på et fødselsforberedende kurs i vann med to jordmødre. Å forberede seg til fødsel med tanke på pust og avslapping hjalp meg veldig i fødslene mine.❤️ Har du vonde etterrier så spør om smertestillende og kanskje et isbind om det er ømt og sårt nedentil. Svir det når du tisser så ta med en vannflaske eller plastkopp på do og hell vann når du tisser så lindrer det mye. Ikke vær overraska om du er sår i rumpa av alle steder. Nettingtruser er ikke sexy, men det er veldig behagelig. Kjøp inn store bind og ha de hjemme så kan du bruke de om vannet går og etter fødsel.

Amming; Ammingen kan være veldig kos, men kommer ikke nødvendigvis helt av seg selv. Ulike utfordringer med amming er vanlig og det kan innebære mye jobb. Jeg ville gått på ammekurs under svangerskapet, lært meg å håndmelke og å legge til barnet slik at det får mye bryst i munnen. Om man er godt forberedt så slipper en kanskje å føle seg så usikker. Bruk også de som jobber på barsel og spør og be om hjelp. Det finnes Ammehjelp og ammeklinikk utenom som nok er dyktigst på Ammehjelp og ikke vær redd for å ta kontakt med de. De har også mye god informasjon på sine nettsider. Men om det ikke går og beslutningen blir flaske og erstatning så er du en kjempegod mamma likevel. Ta det fra en med erfaring; det er lett å føle seg mislykket med alt ammefokuset men barna klarer seg like godt og blir like glade i mammaen sin likevel. Om du ender opp med flaske varierer det nok hvilken type en velger. Jeg har god erfaring med Dr. Brown men der finnes mange. Husk også at der er mange ulike sorter erstatning og ditt barn kan ha gråtetokter med en sort og være fredelig med en annen. Minifom kan hjelpe med å få opp raper og ut luft av barnet og er reseptfritt på apoteket.

Barseltiden; Vi er nok ulike i hvordan vi har det etter fødsel og i barseltiden. Noen ønsker mye besøk andre ingenting. Med amming, å komme seg etter fødsel, hormonelle endringer og å være en følelsesmessig berg og dalbane med søvnmangel så er det helt lov å si at man ikke ønsker eller orker besøk før man føler seg klar for det. Det viktigste i den tiden er deg og barnet og da får man mye igjen for å gjøre det som føles rett for en selv. Kanskje er det rette for deg å gå på kjøpesenter første uka eller å ligge på sofaen og bare amme og spise, hvem vet.
Forvent også at dagene blir uforutsigbare og at babyen nok ikke vil ha rutiner på en god stund.
Barn er så forskjellige og derfor er det ikke noen bruksanvisning men om ditt barn ikke "følger boka" så kast boka og gjør det som funker for dere.
Bæretøy kan fungere godt for mange men prøv de gjerne ut først i butikk eller hos kjente.
Babynest har vært veldig kjekt å ha for mine to.
Vaskehjelp er verdt hver ei krone og gir etterlengtet pusterom.
Du finner nok dine måter å roe barnet eller få det til å sovne; pupp, flaske, byssing (og kanskje vil ditt barn bysses kun på EN bestemt måte), synge, kjøkkenvifta, trille tur, biltur, kjøre vognen frem og tilbake over brostein eller en list på gulvet...
Det er stor sannsynlighet for at du syns at ditt barn er mye penere enn alle andre sine. Det gjorde ihvertfall jeg
Om du ikke vet hvorfor du gråter, ler eller begge deler samtidig så vit at det er helt normalt.
Gjør ting som gir deg positiv energi, om det er å gå tur, være med på babysvømming, barseltreff, sove, strikke, gå på babykino eller annet. Men om du er sliten så trenger du ikke være med på absolutt alt heller.
Babyen utvikler seg utrolig raskt fra uke til uke og hele tiden er det en ny og fantastisk ting som skjer. Det første smilet, den første pludringen, så mange ting skal oppleves for første gang.
Du kommer til å bli veldig opptatt av mating, raping, gulp, bæsjing og soving. Om der er en ny krig i verden så bekymrer det nok deg ikke like mye som at det er flere dager siden forrige bæsjebleie. Eller at der er veldig mange på en dag.
Noen dager er fantastiske og andre kan være grusomt utfordrende men de små skattene er uansett veldig verdt det og de vokser så raskt og gir utrolig mye igjen. Noen dager er man voldsomt forelska i den lille men oppi gråtetokter eller søvnmangel tror jeg flere har lurt på om de har bytterett selv om en selvfølgelig ikke ville ha bytta de bort for alt i verden.
Ditt beste er godt nok og ingen er bedre mamma for ditt barn enn deg

Lest meg mer opp på overproduksjon av melk og lite(men fortsatt)stramt tungebånd, slik at jeg ikke trengte å gå i 14mnd med blødende sår på brystvortene, samt en baby med ekstremt dårlig mage som bæsjer 20 ganger døgnet rundt fram til halvannen året som resultat av all den tynne melka.
Og at det finnes masse bedre bæretøy enn en gammel Babybjørn slik at jeg kunne bært mere uten å drepe ryggen min :P

Stol på og lytt til mammafølelsen!
Ikke bry deg om hva alle andre mener!
Du vet best av alle når det gjelder ditt eget barn!

Og: Det går bra! Det gjør alltid det [emoji5]

Prøv å nyte kvart spark og romstering i magen, sjølv om det vekker deg midt på natta .
Innstill deg på overtid, masse overtid !
Ikkje få sjokk når du nesten ikkje klarer sitte etter fødsel.
Ja denne babyen er faktisk din, og det tar tid å bli kjent, mammafølelsen kjem. Kjøp inn morsmelkerstatning om du reiser heim frå sykehuset på ein lørdag eller søndag.
Ikkje stress med ammingen for einkvar pris ! Det er veldig kos med flaskebaby[emoji4]
Det er ikkje vits å ha 10 kjoler i str 56 og 62 fordi du kommer kun til å bruke body og strømpebukser til den vetle.

Ta det rolig og ikke stress. Ikke stress med amming og gi gjerne flaske.
Ikke bli med på alt. Ta noen rolig dager hjemme innimellom og slappe av og sov mens babyen sover. Viktig å ha krefter og energi til både mann og barn.

Telles "drit i kjæresten din, han er ikke noe å samle på"?
Ellers er det ikke noe spesielt jeg kommer på..
Mulig den der.. Stol på deg selv.

Ikke ta opp babyen på natta bare fordi den sukker, gi den sjansen til å sovne igjen uten å forstyrre den. Og det er helt Ok å la baby sove i vuggen/babynest på dagen, en trenger ikke holde babyen inntil seg hele tiden for å få god tilknytning- den kan sove i vuggen mens du ser på også.
Er dog redd jeg hadde vært like limt på babyen min likevel. Hilsen hun som ikke sov særlig de første 8 mnd, men hadde en baby som aldri gråt (rakk ikke det før mamma var der) [emoji28][emoji4]

Back
Topp