Jeg elsker barna mine fordi de alle 3 har lært meg noe. De har gitt meg noe, hver på sin måte. De har endret meg, gjordt at jeg har utviklet meg, de har fått meg til å se på meg selv på en ny måte.
Å bli mamma ble en lang prosess.. 7,5 år med 9 hormonkurer, 5 av de var prøverør. men til slutt.. endelig.. vokste det to små i magen min.
Mitt første barn ble født så altfor tidlig. I uke 21 kom han stille til verden. Han var allerede elsket, men vi var nervøse for hvordan han så ut, han var jo så tidlig født.. Ut kom et vakkert lite menneske, fullstendig perfekt, bare liten.. Nydelige lille gutten vår..
Iver snudde opp ned på vår verden.. sorg, bekymringer, vondt, tårer, depresjon.. Det er klisje, men han lærte oss meningen i det å glede seg over de små ting. Han lærte meg at det er lov å vise følelser, det er lov å gråte. Han har lært meg at følelser kan ikke skyves vekk.. de blir ikke borte.. Han har hjulpet meg til å ta kontakt med andre menensker, til å tøre å prate blandt ukjente.
Han har lært meg noe som jeg ikke klarer å beskrive med ord.. noe stort.. noe herlig.. noe dypt.
Det har vært mange år med tårer, men jeg ville aldri byttet de bort.
Jeg er takknemmelig for at jeg fikk oppleve Iver. Oppleve å ha han i magen min i 21 uker. Oppleve å få bli litt kjent med han. Oppleve å få være sammen med han etetr at han ble født.
Jeg er takknemmelig for at jeg ble mammaen til Iver. Englegutten min Iver..
Mitt andre barn, Adele Sofie, er tvillingsøsteren til Iver. Hun ble født i uke 28+5.
Det første hun lærte meg var det å kjempe for det jeg tror på. For det ble en kamp mellom legene, døden og livet. Hun ble ikke født når Iver ble født, og i dagene etterpå ville legene sette igang hennes fødsel også.. Vi foreldre sa nei. Dette barnet skulle få sjansen! Legene fortsatte i 4-5 uker å fortelle oss hvor dårlig dette kom til å gå.. Jeg lærte meg å tro på intuisjonen min. Stole på at jeg kan kjempe! Og vi klarte det vi! Hun holdt seg inne lenge nok til at livet vant.
Livet med Adele Sofie har vært fullt av utfordringer og gleder. Utfordringer i henne selv, og utfordringer i det å være mamma når man også er deprimert.
Hun er mitt solskinn. Hun er mitt mirakel. Hun er den som oppfyllte min 7,5 år lange drøm om å få bli mamma. Jeg ble mamma til Iver først, men det var Adele Sofie jeg kunne være utøvende mamma til.
Hun var den som først sa de vakre ordene "mamma" til MEG!
Hun har også lært meg at ting blir ikke alltid sånn som man ønsker og håper på.. Og da må man gjøre det beste ut av den situasjonen man er i.
Hun har lært meg mange ting om min egen barndom. Hun har åpnet opp sår i meg som jeg ikke visste var sår. Hun har så tydelig fått frem i meg hva slags mamma jeg trenger å være for henne.
Jeg er så takknemmelig for å få oppleve Adele Sofie. At vi vant kampen. Jeg og mitt Solskinn.
Mitt tredje barn fyller nå straks 1 år. Det tok tid før vi var klare for å sette igang med prøveposessen.. Men hun var meget ønsket og ventet på. Og da vi klarte å ha troen på at vi skulle lykkes, så satt hun der på første prøverør's-forsøk gitt! Så utrolig! Så ufattelig lett!
Hun lærte meg at troen er sterk!
Og mens hun var i magen min, lærte hun meg at jeg HAR lov til å være glad i livet mitt! Depresjonen min hadde tatt over så mye av livet mitt at å tøre å kjenne på den ekte gleden var blitt skummelt. Vilde Anie lærte meg at jeg fortjener glede. Jeg fortjener lykke.
Hun fikk kosenavnet Lille Glede. Fordi hun er den som dro med seg gleden tilbake i livet vårt. Sammen med Vilde Anie kom gleden.
Hun minnet meg også på at kjærligheten har ingen begrensninger. Det var skummelt å tøre å elske henne når hun lå i magen min. Tenk om hun også døde.. Men hva er livet verdt da, hvis man aldri tør å elske? Det er da mye bedre å ha følt på den herlige følelsen det å elske noen, enn å aldri våge.. Å miste noen blir ikke mindre vond om man aldri elsker..
Med Vilde Anie fikk jeg for første gang oppleve å få barnet opp på brystet etter at det ble født. Det hadde ikke vært mulig de andre gangene... Jeg og Vilde Anie fikk være sammen fra første stund.. tett-tett-tett inntill hverandre fikk vi lov til å bli kjent uten forstyrrende elementer rundt henne og meg.
Jeg er så takknemmelig for Vilde Anie. Med henne får jeg oppleve igjen vidunderet det er når et barn lærer seg nye ting. Sammen med henne får jeg oppleve enda en gang gleden i å ha et barn. Hun har lært meg hvordan det er å få være mamma til 2 levende barn. Hun har oppfyllt min drøm om å ha et barn på hvert kne. Min Vilde Anie, min Glede!
Jeg er så utrolig stolt og glad i alle mine 3 barn.
Så vidunderlige, så flotte, så fantastiske de er på hver sin måte.
Så utrolig mye de har lært meg på hvert sitt vis.
Så ufattelig heldig jeg er som har fått oppleve å bli mammaen til Iver, Adele Sofie og Vilde Anie!