"derfor blir barn venstrehendte"

hirly

Gift med forumet
http://www.dagbladet.no/2011/06/05/tema/foreldre/klikk/helse/16802595/

Hvis det ikke er arvelig betinget er årsaken hjerneskade i tidlig alder...

Hørtes skremmende ut syns jeg, men veldig interessant.

Sønnen vår blir nok venstrehendt, men begge foreldrene er høyrehendte. De er likevel flere venstrehendte på farsiden.. Kan sønnen vår likevel være arvelig belastet? Dette spørsmålet har egentlig ikke noe med artikkelen å gjøre men mer et generelt spørsmål om arv.

Ja, kan være både det ene og det andre her da.. hehe.. Men så lenge hjerneskaden ikke har gått ut over annet enn ønsket hånd til bruk av daglige gjøremål... så skal vi vel alle overleve det ;)

Ingen i familien min er venstrehendt, så jeg er visst hjerneskadet. 

Her er ingen i familiene våre venstrehendte, men begge sønnene mine er!
(eldste skriver med venstre, men gjør alt annet med høyre da :p)

Her er mamma, tante på mors side og tante på far side venstrehendt. 
Å jeg er også det. 
Er vel en sjans for at jeg får et venstrehendt barn også.. 

Her er mamma, tante på mors side og tante på far side venstrehendt. 
Å jeg er også det. 
Er vel en sjans for at jeg får et venstrehendt barn også.. 

Hvis det ikke er arvelig betinget er årsaken hjerneskade i tidlig alder... 
Hæ??? Kan da ikke stemme for min bror og søster er venstre hente og ingen av de har noen form for hjerneskade...

Storebror her er også venstrehendt, men ingen andre i familien er det.

Mannen og jeg er begge venstrehendte (jeg er litt blanding, da jeg slår og sparker med høyre og skriver/finmotoriske ting med venstre). Vi kommer fra høyrehendte familier (foreldre og søsken). Begge barna våre er høyrehendte.

Jeg ser ikke på det å være venstrehendt som noen "arvelig belasting..:"

Hvor mange i slekta som har vært venstrehendte er ikke godt å si, for før i tiden ble jo venstrehendte tvunget til å lære seg å bruke høyrehånden fra de var små barn. Så i vårt tilfelle kan jeg ikke si noe særlig om vår venstrehendthet skyldes hjerneskade eller arv. Jeg har overhode ingenting i mot å være venstrehendt, tvert i mot :)

MammaOkt skrev:
Mannen og jeg er begge venstrehendte (jeg er litt blanding, da jeg slår og sparker med høyre og skriver/finmotoriske ting med venstre). Vi kommer fra høyrehendte familier (foreldre og søsken). Begge barna våre er høyrehendte.

Jeg mente ikke dette som noe negativt altså.. Ordet jeg egentlig burde brukt er kanskje betinget???

hirly skrev:
MammaOkt skrev:

Jeg mente ikke dette som noe negativt altså.. Ordet jeg egentlig burde brukt er kanskje betinget???

Det klinger litt mer nøytralt ja hehe :D

MammaOkt skrev:
Jeg har overhode ingenting i mot å være venstrehendt, tvert i mot :)

Så du er en av de som syns det er stas å være venstrehendt og gjerne nevner det i enhver sammenheng du får sjansen til det fordi du er så stolt (som det nevnes i en annen tråd om emnet her på forumet).. "Hei, jeg heter ... (mammaokt) og jeg er venstrehendt" Har aldri oppfatta deg skrytete på termingforumet vårt

MammaOkt skrev:
hirly skrev:
MammaOkt skrev:

Det klinger litt mer nøytralt ja hehe :D

er ikke så flink til å ordlegge meg som kjent.. snakker mye før jeg tenker :)

hirly skrev:
MammaOkt skrev:
Jeg har overhode ingenting i mot å være venstrehendt, tvert i mot :)

Så du er en av de som syns det er stas å være venstrehendt og gjerne nevner det i enhver sammenheng du får sjansen til det fordi du er så stolt (som det nevnes i en annen tråd om emnet her på forumet).. "Hei, jeg heter ... (mammaokt) og jeg er venstrehendt" Har aldri oppfatta deg skrytete på termingforumet vårt

Endelig fikk jeg til å kunne svare. Har ikke kunnet svare i tråder eller starte tråder, den siste timen :-/

Hihihi å ja, skikkelig stas! :P Nei er ikke det, men litt greit å skille seg ut av mengden på en måte. Når jeg treffer en annen venstrehendt, legger jeg merke til det.

Husker jeg leste dette i avisen, ikke så hyggelig at de bruker ordet "hjerneskade"... Ser ut som jenta vår blir venstrehendt (1 1/2 år) - i allefall er det tydelig den handa som foretrekkes. Vet ikke helt når barn har landet på enten høyre eller venstre hånd - har hørt at det skifter en del i starten. 
Men vi var med i et forskningsprosjekt på sykehuset som innebar en del ekstra ultralyd, mulig at det har noe med det å gjøre.

hos min eldste datter skyldes det mest sansynlig høyresidig torticollis, en form for dystoni. -at ho mest sannsynlig ville bli venstrehendt fikk vi beskjed om da ho var 3 dager gammel..så det var noe vi forventa. 

angara skrev:
Husker jeg leste dette i avisen, ikke så hyggelig at de bruker ordet "hjerneskade"... Ser ut som jenta vår blir venstrehendt (1 1/2 år) - i allefall er det tydelig den handa som foretrekkes. Vet ikke helt når barn har landet på enten høyre eller venstre hånd - har hørt at det skifter en del i starten. 
Men vi var med i et forskningsprosjekt på sykehuset som innebar en del ekstra ultralyd, mulig at det har noe med det å gjøre.

en dysfunksjon i hjernen ble brukt om jenta vår. Det var legene veldig klare på. Når en skade er så liten at at den ikke påvirker en person i større grad en at man skriver med "feil" hånd, mente legene at det blei feil bruk av ordet hjerneskade.

Back
Topp