Derfor bør du vaksinere barnet ditt mot meslinger!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Meslinger er, i motsetning til vannkopper, regnet som en farlig barnesykdom. – Meslinger er en av de farligste, om ikke den farligste, av barnesykdommene – og den er utrolig smittsom, sier overlege Marianne Riise Bergsaker ved Folkehelseinstituttet.

– Smitten overføres via luft og kontaktsmitte. For å vise hvor smittsom meslinger faktisk er, kan vi sammenligne med influensa. Mens en person som har influensa i gjennomsnitt smitter én til to personer, så kan én person med meslinger – i en befolkning hvor ingen har hatt meslinger – smitte 17 personer. Før vaksinen kom, fikk nesten alle meslinger.

– Vaksine mot meslinger har vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet siden 1969. I 1983 ble vaksine mot meslinger en del kombinasjonsvaksinen MMR, som er mot kusma, meslinger og røde hunder. Barnet får første sprøyte når det er 15 måneder gammelt, og en ny når barnet går i 6. klasse.

Les hele artikkelen her!

Det skulle nesten ha vært obligatorisk for alle å ta vaksine.
Så klart er det ikke alle som kan ta enkelte vaksiner, men da må vi med "friske" barn trå til :)
Min mor er veldig anti vaksiner, så jeg er foret opp med det. Helt enig i at det burde ha vært obligatorisk for friske barn, men trenden er dessverre at flere og flere velger det bort.

Det burde vært sanksjoner for dem som velger bort vaksiner, som f.eks ingen barnehageplass.
(Å ikke kunne vaksinere er noe annet, men foreldrenes vrangforestillinger er ikke grunn god nok.)
De barna bør også følges opp av barnevernet, for når man ikke forstår at man må beskytte mot disse sykdommene, kan det fort skorte på andre områder også, og særlig hvis man følger antivakse-bevegelsen, og benytter seg av alternativ "medisin" fremfor faktisk medisin. Med riktig veiledning kunne forhåpentligvis mange tatt til fornuften.

Det burde vært sanksjoner for dem som velger bort vaksiner, som f.eks ingen barnehageplass.
(Å ikke kunne vaksinere er noe annet, men foreldrenes vrangforestillinger er ikke grunn god nok.)
De barna bør også følges opp av barnevernet, for når man ikke forstår at man må beskytte mot disse sykdommene, kan det fort skorte på andre områder også, og særlig hvis man følger antivakse-bevegelsen, og benytter seg av alternativ "medisin" fremfor faktisk medisin. Med riktig veiledning kunne forhåpentligvis mange tatt til fornuften.

Jeg er helt enig (selv om min mor er en meget intelligent kvinne, og en fantastisk god mor - sett bort fra vaksinemotstand)!

Mange av disse som velger å ikke vaksinere er jo helt uten fornuft - det er jo ikke snakk om at "det er naturlig med meslinger", men at "staten og Big Pharma skal ha kontroll over arten mennesket, og bruker vaksiner for å oppnå verdensdominans" osv. Har hatt mang en diskusjon med slike!

Enig, enig, enig! Vaksiner alle barn! Og hvis du er vaksinemotstander så må du snakke med kvalifisert helsepersonell for tilegne deg kunnskap, ikke gjøre deg opp en mening over noe du har sett på Youtube!

Jeg er helt enig (selv om min mor er en meget intelligent kvinne, og en fantastisk god mor - sett bort fra vaksinemotstand)!

Mange av disse som velger å ikke vaksinere er jo helt uten fornuft - det er jo ikke snakk om at "det er naturlig med meslinger", men at "staten og Big Pharma skal ha kontroll over arten mennesket, og bruker vaksiner for å oppnå verdensdominans" osv. Har hatt mang en diskusjon med slike!

Først, takk format du nevner dette. Jeg har vært i snakk med flere som er antivaksiner men aldri en som er datter av en.
Og kanskje du hsr fått høre og snakket om det uten at det er blitt totalt forsvar.

Men kan jeg få spørre (uten p virke dømmende overfor dem du kjenner som er imot vaksiner og særlig ikke mot deg, du trenger ikke forsvare på noen måte) men på hvilken måte nevner de verdensherredømme? Den var ny for meg.

Og hvordan tenker de egrntlig, npr bevisene er så talende? Hvordan forsvarer de å ikke støtte opp om p utrydde sykdommer som er så farlige? Hvordan lever de med samvittigheten dersom de er grunnen til at noen dør?

Jeg har spurt så mange ganger on dette, men eneste scsr er at det er at det er et valg de har tatt og at de er lei av alle spørsmål og hvorfor andre ikke respektere dere meninger.

Først, takk format du nevner dette. Jeg har vært i snakk med flere som er antivaksiner men aldri en som er datter av en.
Og kanskje du hsr fått høre og snakket om det uten at det er blitt totalt forsvar.

Men kan jeg få spørre (uten p virke dømmende overfor dem du kjenner som er imot vaksiner og særlig ikke mot deg, du trenger ikke forsvare på noen måte) men på hvilken måte nevner de verdensherredømme? Den var ny for meg.

Og hvordan tenker de egrntlig, npr bevisene er så talende? Hvordan forsvarer de å ikke støtte opp om p utrydde sykdommer som er så farlige? Hvordan lever de med samvittigheten dersom de er grunnen til at noen dør?

Jeg har spurt så mange ganger on dette, men eneste scsr er at det er at det er et valg de har tatt og at de er lei av alle spørsmål og hvorfor andre ikke respektere dere meninger.
Min mor er ikke der da, men hun mener at vaksiner er tull, og at f.eks meslinger er ufarlig. Vi har hatt utallige krangler om dette, og kommer aldri til å bli enige. Alle mine barn er fullvaksinerte, noe annet har aldri vært aktuelt.

Du får opp ganske mye om du googler "big pharma" og "vaksine" eller "vaccines", men jeg akter ikke å gi noen av de klikk, så jeg linker ikke til noe av det. Hovedteorien er at "big pharma" tjener noe helt vanvittig med penger på at vi er så dumme at vi går på vaksineløgnen.

Og så er det noen få som er helt håpløse, og tror på at vi via vaksiner blir kontrollert av myndigheter osv. De sistnevnte er gjerne slike som hopper på alt av konspirasjoner (chemtrails osv).

Men det er ille nok med slike som Sølje Bergmann (akter ikke å gi bloggen hennes klikk heller), som forfekter "det naturlige", og hevder at sykdommene vi vaksinerer mot er ufarlige.

Min mor er veldig anti vaksiner, så jeg er foret opp med det. Helt enig i at det burde ha vært obligatorisk for friske barn, men trenden er dessverre at flere og flere velger det bort.

Men da spørs det hvor man legger lista for friske barn da. Mine er friske, de kan i prinsippet ta vaksine men med stor risiko for å bli skikkelig dårlige. Vaksiner må tas hos lege/sykehus, eldste ble så dårlig av en at hu ble innlagt. Jeg tenker jo vaksiner er viktige men om dette hadde blitt obligatorisk hadde nok mine blitt sett på som friske og jeg måtte risikere helsen deres for å potensielt redde andre barns helse. Enkel matte for meg, mine barn er viktigere enn andres, så dette er et valg jeg helst vil ha selv og som jeg tar før hver vaksine på bakgrunn av tidligere reaksjoner og viktigheten av den kommende vaksinen.

Men hva tenker du da om de som ikke kan? De er jo potensielt like «farlige» å ha i barnehagen som de som velger bort.

Men hva tenker du da om de som ikke kan? De er jo potensielt like «farlige» å ha i barnehagen som de som velger bort.

De har jo ikke noe valg, og hvis de av oss som kan vaksinere gjør det, trenger det ikke være farlig.
De som ikke kan vaksinere må gjerne ta flere forholdsregler enn oss andre også.

Skummelt når folk har sånne holdninger :eek: Er som di som bruker argumentet ‘ min mor røykte under hele svangerskapet med meg og jeg har ikke fått astma’ :meh: Bare fordi det gikk greit med deg betyr ikke at det andre kan få astma senere i livet osv (ett lite eksempel) o_O Og i 2018 når man vet hvor farlig meslinger er , så er det idiotisk å la være å vaksinere seg/sine barn ! Og di som ikke kan vaksinere seg pga diverse sykdommer osv er noe annet og vell så viktig at vi som kan vaksinerer oss så vi kan ‘beskytte’ dem så godt som mulig.

Det er en grunn til at jeg ba om tidligere time for vaksinering til lille her. Syntes det ble for skummelt å vente helt til 15mnd kontroll når det var etter barnehagestart.

Lillegutt ble vaksinert når han var nesten 9 mnd, vi skulle da reise via største flyplassen i Tyrkia (ataturk) og følte oss ikke komfortabel med å reise før han var vaksinert, han kommer til å få vaksinen igjen om noen mnd.

Skummelt med vaksinemotstandere som tror de vet ☹️

Jeg synes også slike vaksiner (de som inngår i barnevaksineprogrammet) burde bli obligatorisk.

Leste i desember en artikkel på NRK om at rotavirus nå er så godt som utryddet hos små barn, grunnet vaksinen. Før førte den til mange sykehusinnleggelser og alvorlig sykdom.

Nå er jo meslinger på mange måter enda skumlere. Men vi bør være takknemlig for at de har utviklet vaksinene.

Håper de klarer å finne en vaksine mot HIV. Får så vondt av at det i enkelte afrikanske land fødes drøssevis av barn med HIV, og de har ikke råd til medisiner, så de får korte liv, og mister gjerne foreldrene tidlig også :( ❤️

Skummelt når folk har sånne holdninger :eek: Er som di som bruker argumentet ‘ min mor røykte under hele svangerskapet med meg og jeg har ikke fått astma’ :meh: Bare fordi det gikk greit med deg betyr ikke at det andre kan få astma senere i livet osv (ett lite eksempel) o_O Og i 2018 når man vet hvor farlig meslinger er , så er det idiotisk å la være å vaksinere seg/sine barn ! Og di som ikke kan vaksinere seg pga diverse sykdommer osv er noe annet og vell så viktig at vi som kan vaksinerer oss så vi kan ‘beskytte’ dem så godt som mulig.
Godt poeng! Så enig med deg! Skal vi la være å bruke bilbelte fordi det ikke er «naturlig» med bilbelte og fordi det gikk bra med mange før i tida uten bilbelte, eller med «onkelen min som alltid kjører uten bilbelte». Latterlig :P

Som Tjomlid så fint sa det, det naturlige er at mange barn dør i tidlig alder, og mange kvinner dør i fødsel/barsel. Å idealisere/romantisere det naturlige er søkt

Godt poeng! Så enig med deg! Skal vi la være å bruke bilbelte fordi det ikke er «naturlig» med bilbelte og fordi det gikk bra med mange før i tida uten bilbelte, eller med «onkelen min som alltid kjører uten bilbelte». Latterlig :p

Som Tjomlid så fint sa det, det naturlige er at mange barn dør i tidlig alder, og mange kvinner dør i fødsel/barsel. Å idealisere/romantisere det naturlige er søkt
Enig! Enda verre når folk bruker argumentet med bilstoler eller bilbelte o_O `Så bra at du overlevde, men tenk på alle de som ikke gjorde det` ... :rolleyes: Hvorfor i det hele tatt ta sjansen når man har mulighet for å vaksinere seg mot noe som kan være veldig farlig ? Ikke alltid lett å skjønne seg på folk sine tankeganger :wacky:

Back
Topp