Deres erfaring med TUL

ma1000

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
Hei! Ønsker deres erfaring når det kommet til TUL og fastsetting av hvor langt man er på vei. Hvor mye kan de ta feil? Jeg fikk vite at jeg var 7+1 på torsdag, å nå er jeg litt urolig for at det skal være feil. Uten å ha store mistanker, men hvor feil kan de ta? Har dere erfaring, både på godt og vondt?
 
Jeg var for litt over en uke siden.
Ble da målt til en uke lenger på vei enn det jeg er i følge mine beregninger.
Skal tilbake i dag for å måle på nytt nå.

Jeg er ganske sikker på EL.

Veldig fort å måle feil da det er snakk om bare mm. De tar jo mål "for hånd" så sikkert ikke så lett å treffe helt nøyaktig.
 
Jeg var for litt over en uke siden.
Ble da målt til en uke lenger på vei enn det jeg er i følge mine beregninger.
Skal tilbake i dag for å måle på nytt nå.

Jeg er ganske sikker på EL.

Veldig fort å måle feil da det er snakk om bare mm. De tar jo mål "for hånd" så sikkert ikke så lett å treffe helt nøyaktig.
Fikk du bare ny time da? Tviler på at jeg får ny time bare for at jeg er hysterisk og setter spørsmål om det de gjorde er rett:joyful: utrolig hva man klarer å uro seg for.. har ingenting annet enn TUL å gå ut ifra, siden jeg ikke har hatt mens før jeg ble gravid.. føler en liten frykt for at jeg kommer til OUL om mange uker å de bare «SHIT du er jo 25 uker på vei!!» feks :confused: *ler*
 
Jeg og har ganske god kontroll på syklus og ville blitt skeptisk om de bommer mer enn 5-6 dager. Men nå har jeg erfart at de på TUL ikke reagerte på at jeg ble satt 12 dager tilbake for så å møte opp på OUL i uke 19 hvor alt var galt. På sykehuset mente de at gynekologen burde henvist når det var så stort sprik mellom sine beregninger og mine.
 
Fikk du bare ny time da? Tviler på at jeg får ny time bare for at jeg er hysterisk og setter spørsmål om det de gjorde er rett:joyful: utrolig hva man klarer å uro seg for.. har ingenting annet enn TUL å gå ut ifra, siden jeg ikke har hatt mens før jeg ble gravid.. føler en liten frykt for at jeg kommer til OUL om mange uker å de bare «SHIT du er jo 25 uker på vei!!» feks :confused: *ler*
Ja, fikk ny time når jeg satt der.
Har gått til samme gyn alle 4 svangerskapene, så kjenner han ganske godt føler jeg.

Jeg personlig mener din bekymring er god nok til å få en ny UL, det er faktisk ganske viktig.

Her hvor jeg bor kan både jordmor og lege henvise til UL. En av de henviser deg garantert (kanskje den som ikke henviste i utgangspunktet?) til ny UL.

Skjønner veldig godt hva du tenker, jeg tenker det samme selv om jeg ble målt frem i tid. Er jo galt det også for de gravide hodene våre, hehe.

Hvis du absolutt ikke får ville jeg gått privat.
 
Ja, fikk ny time når jeg satt der.
Har gått til samme gyn alle 4 svangerskapene, så kjenner han ganske godt føler jeg.

Jeg personlig mener din bekymring er god nok til å få en ny UL, det er faktisk ganske viktig.

Her hvor jeg bor kan både jordmor og lege henvise til UL. En av de henviser deg garantert (kanskje den som ikke henviste i utgangspunktet?) til ny UL.

Skjønner veldig godt hva du tenker, jeg tenker det samme selv om jeg ble målt frem i tid. Er jo galt det også for de gravide hodene våre, hehe.

Hvis du absolutt ikke får ville jeg gått privat.
Men vet ikke helt på hvilket grunnlag jeg skal ønske ny time, for jeg hadde jo ikke noe håndfast å ta med om hvor lenge jeg trodde jeg var på vei. Siden jeg ikke hadde mens mellom SA i juni og graviditeten nå..
 
Men vet ikke helt på hvilket grunnlag jeg skal ønske ny time, for jeg hadde jo ikke noe håndfast å ta med om hvor lenge jeg trodde jeg var på vei. Siden jeg ikke hadde mens mellom SA i juni og graviditeten nå..
Vet du når du begynte å få positive graviditetstester da? Ikke at det er sånn veldig håndfast det heller, men gir jo en liten pekepinn.
 
Men vet ikke helt på hvilket grunnlag jeg skal ønske ny time, for jeg hadde jo ikke noe håndfast å ta med om hvor lenge jeg trodde jeg var på vei. Siden jeg ikke hadde mens mellom SA i juni og graviditeten nå..
Jeg ville begrunnet med akkurat det - at jeg ikke har anelse om hvor langt jeg er på vei og at det er så fort gjort å måle feil i starten!
 
Vet du når du begynte å få positive graviditetstester da? Ikke at det er sånn veldig håndfast det heller, men gir jo en liten pekepinn.
Fikk 2-3 på CB digital 1.august.. testet ikke så mye dagene før da jeg hadde slått meg til ro med at jeg ikke var gravid (to negative tester før det, husker ikke når..). Så jeg vet ikke mer enn det..
 
Jeg ville begrunnet med akkurat det - at jeg ikke har anelse om hvor langt jeg er på vei og at det er så fort gjort å måle feil i starten!
Takk, skal ta det opp med fastlegen min når jeg skal dit om 2 uker!:happy:
 
Spør om dn henvisning ja, så får du litt trygghet.
Lykke til!
Blir spennende å høre Hvordan termin blir med ny tul :)
 
Fikk 2-3 på CB digital 1.august.. testet ikke så mye dagene før da jeg hadde slått meg til ro med at jeg ikke var gravid (to negative tester før det, husker ikke når..). Så jeg vet ikke mer enn det..

Om du fikk 2-3 første august så kan det jo stemme at du var 7+1 på torsdag.. er iallefall ikke mange dagene i forskjell!
Jeg fikk 2-3 24 juli og 3+ 28 juli. Når jeg var på tul 21 august var jeg 8+2. Så er ganske så likt, jeg er ca en uke lengre enn deg ;)
 
Om du fikk 2-3 første august så kan det jo stemme at du var 7+1 på torsdag.. er iallefall ikke mange dagene i forskjell!
Jeg fikk 2-3 24 juli og 3+ 28 juli. Når jeg var på tul 21 august var jeg 8+2. Så er ganske så likt, jeg er ca en uke lengre enn deg ;)
Okei takk, det var beroligende å høre:Heartred
 
Jeg gikk på første tul da jeg skulle være 6+5 ca men ble målt til 7+6 med utvendig ultralyd. Dette har jeg ikke fått til å stemme i det hele så i dag på min andre tul ble jeg satt tilbake en uke igjen så nå stemmer det mer med menstermin :)
 
Hei! Ønsker deres erfaring når det kommet til TUL og fastsetting av hvor langt man er på vei. Hvor mye kan de ta feil? Jeg fikk vite at jeg var 7+1 på torsdag, å nå er jeg litt urolig for at det skal være feil. Uten å ha store mistanker, men hvor feil kan de ta? Har dere erfaring, både på godt og vondt?
Jeg gikk på første tul da jeg skulle være 6+5 ca men ble målt til 7+6 med utvendig ultralyd. Dette har jeg ikke fått til å stemme i det hele så i dag på min andre tul ble jeg satt tilbake en uke igjen så nå stemmer det mer med menstermin :)

Klippet fra en annen tråd jeg svarte på her inne;

De målene (og dermed terminjusteringene) man gjør ved TUL er veldig usikre, fordi små variasjoner gir store utslag. Så om man holder proben ørlite på skrå, f.eks, så får man ikke akkurat tverrsnittet på langs og kan lett miste noen mm. Og det kan få utslag på mange dager. Det er også lett å måle litt unøyaktig med den kulen som vi vrir på med UL-apparatet. Selv om alle fostre vokser omtrent identisk langt i denne perioden, er det veldig lett å over- eller underestimere med noen mm som kan gi store variasjoner. Men det er greit for å få et overslag over hvor langt man har kommet, man kan jo også følge øvrig utvikling (plommesekk, hjerteslag, ekstremiteter osv).
Derfor velger man i Norge ikke å sette/justere termin utifra TUL, men man beholder heller menstermin helt til man fastsetter termin ved OUL. Eneste gangene man bruker TUL, er når man ikke har oversikt over menstruasjon eller har veldig uregelmessige sykluser, slik at menstermin åpenbart er feil. De gangene man måler store avvik på TUL fra antatt/kjent EL, ser man ofte en tilbakekorreksjon på neste/senere målinger, slik flere over her beskriver. Det er altså ofte en målefeil. I andre tilfeller kan det selvsagt være tegn på at det har stoppet opp, som ved begynnende SA.

Internasjonalt er det anbefalt å estimere termin utifra mål ved UL i uke 11-13. Da er omtrent alle fostre likt utviklet, og man kan ta nøyaktige mål av ulike strukturer. Siden vi ikke har denne UL i rutine-UL i Norge (litt pga økonomi og litt pga KrF) så estimeres termin ved OUL i uke 18-20. Det er fortsatt ganske nøyaktig, selv om man på dette tidspunktet kan se enkelte variasjoner ift størrelse og vekst.

I ditt tilfelle høres TUL-termin ut til å stemme ganske godt med når du fikk positiv test, og jeg tviler på om du blir så mye klokere av å kontrollere den med ny UL om en uke. Termin vil uansett justeres på OUL. Men du velger jo hva du ønsker selv
 
Jeg gikk på første tul da jeg skulle være 6+5 ca men ble målt til 7+6 med utvendig ultralyd. Dette har jeg ikke fått til å stemme i det hele så i dag på min andre tul ble jeg satt tilbake en uke igjen så nå stemmer det mer med menstermin :)
Utvendig UL er enda mer unøyaktig i starten, og egentlig stort sett bare egnet til å sjekke om det er hjertelyd eller ikke. Alt annet blir så kornete og grovt at man knapt kan si noe som helst
 
Utvendig UL er enda mer unøyaktig i starten, og egentlig stort sett bare egnet til å sjekke om det er hjertelyd eller ikke. Alt annet blir så kornete og grovt at man knapt kan si noe som helst
Er vandt med innvendig så ble litt sjokka over at jeg fikk utvendig men jeg har ikke stolt på målingene pga nettopp det med utvendig og så tidlig :)
 
Back
Topp