Dere som

HøstVinterMamma

Forumet er livet
VIP
har barn fra før, og skal få første barn med ny partner...

Klarer dere å unngå å sammenligne nåværende svangerskap med tidligere?
Og unngå å si noe om det...?

Bare lurer...

Jeg sammenlignet mine svangerskap endel. Jeg var så sinnsykt kvalm og dårlig i svangerskap nr 2( første barnet til samboeren min) og jeg hadde utrolig mye smerter de siste mnd. Jeg hadde det ikke sån i svangerskap nr 1, så da ble det til at jeg sammenlignet endel + samboeren min spurte jo om jeg var slik i svangerskap nr 1 og osv...  Ser ikke hva som er galt med det??

ORIGINAL: FunnyLolly

Var jo ikke det hun spurte etter vel? Er jo ikke lov til å spørre om noen ting her lenger omtrent.
Ingen som nekter henne å spørre, tror heller man ble litt nysgjerrig på hvorfor man ikke skal sammenligne, må si jeg lurte litt på den selv... Ikke frekt å lure på det vel....

Sammenligner ganske ofte jeg, svangerskap er svangerskap liksom. Da er det min form og mage som gjelder[8D] 

Lov å lure på hvorfor man skal unngå det...

Grunnen til at jeg spør er at for den parten som skal bli pappa for første gang, muligens vil at alt skal deles som en førstegangs opplevelse. Noe det jo er for pappaen... Og da kan vel det føles kjipt for førstegangs pappaen å høre hvordan vi følte det i tidligere svangerskap.

Men, må si jeg syns det er vanskelig å ikke tenke tilbake og sammenligne... [8|] 

Nei, min mann syntes det var spennende likevel han. Han var jo uansett førstegangsfar selv om jeg var flergangsfødende. [;)] Ett svangerskap kan sammenlignes, men ingen svangerskap er jo helt like uansett.

Man KAN ikke dele det som en førstegangsopplevelse hvis det ikke er første gangen. [:)]

Jeg sammenlignet og fortalte han masse fra første sv, jeg hadde ikke bf med på første så han er ikke sjalu eller bryr seg om at dette kun var nytt for han[:)]  Det var jo på en måte en ny opplevelse for meg også, stor forskjell på å være 22 år og forlovet og en engasjert pappa, enn 16 år og kommende alene mamma[;)]

Vi sammenlignet ganske mye vi. Jeg har to jenter fra før, og sambo og meg fikk vårt første felles barn sammen for 5 mnd siden. Selv om vi sammenlignet graviditeten og fødselen en del så opplever vi jo begge at denne graviditeten og fødselen er helt unik, nettopp fordi det handler om OSS to og VÅR opplevelse.
Sambo var også litt nyskjerrig på mine tidligere fødsler, særlig når vi var til innskrivningsamtale på sykehuset. Han var veldig opptatt av at jeg ikke måtte få en så negativ erfaring som jeg hadde hatt etter forrige fødsel, og var så søt og omsorgsfull... Vi hadde forøvrig en fantastisk fødselsopplevelse sammen, og jordmor var helt rørt fordi hun opplevde at vi samarbeidet så godt.

Det beste er jo å snakke sammen om det; Spør samboeren din om han tenker på at du har vært gjennom dette før, og om han synes det er dumt å prate om dine tidligere erfaringer. Kanskje han, tvert i mot, er nyskjerrig på dine erfaringer?

Lykke til!

Mettas

Det er jo også en gylden mulighet til å innlemme kommende far i svangerskapet og forhistorien til det eldste barnet / de eldste barna. Tror nok han vil like det jeg.

Takk for svar [:)]

Tydelig å se at det er forskjellig hvordan dette temaet takles...
Men, sånn er det jo, folk er jo så forskjellige [:)]

Back
Topp