Dere som trener :)

Beemer

Flørter med forumet
Hva trener dere og hvor ofte?? Jeg er veldig glad i å trene med vekter,og bruker å øke vekt ca hver mnd... Er det lurt nå?! Har tidligere bygd muskler,nå har jeg kun behov for å vedlikeholde og unngå å gå mer enn nødvendig opp i vekt.. ;) Men har lite greie på hvordan trene når man er gravid..:) har til nå bare gått turer i fjell,men været er såpass dårlig her jeg bor,at jeg orker ikke sitte å vente på bedre vær..;) Så da blir d nok å krype tilbake til treningssenteret :) Noen tips til hva jeg kan trene?? :)

Jeg trener styrke to ganger i uka.

Jeg var på "work shop" hos Elixia om trening for gravide, noe som var veldig interessant for meg som er glad i å trene hardt. Lærte at det viktigste er å lytte til kroppen. Det som er rett for noen trenger ikke være rett for deg! Men som en generell regel sa hun at man bør gå ned i vekt på manualer/stang, og heller ta flere repetisjoner. Man skal klare mellom 12-15 repetisjoner. Klarer man 15 rep enkelt etter 1 mnd så kan man da sikkert øke vekt..men etter 1 mnd så kanskje man er blitt litt tyngre i kroppen også ettersom magen vokser, så det ikke blir nødvendig med tyngre vekt?:p

Som sagt skulle man kjenne på kroppen, men det var enkelte øvelser hun som personlig trener aldri utførte med gravide. Dette var spesielt øvelser som kunne utfordre bekken, som f.eks. utfall og brede knebøy. Man skulle heller ikke trene de ytre magemusklene med sit-up-lignende øvelser, ikke trene liggende på rygg pga Vena Cava Syndrom, og unngå press over hodet. Hun tipset om å finne alternative øvelser :-)

Men jeg gjentar, lytt til kroppen og gjør det som føles rett :-) Men vær mer nøye på teknikk og utførelse. Som den personlige trener sa: "Dette er ikke tiden for å bygge muskler eller å få fram six-packen.." :p:D

Jeg var på "work shop" hos Elixia om trening for gravide, noe som var veldig interessant for meg som er glad i å trene hardt. Lærte at det viktigste er å lytte til kroppen. Det som er rett for noen trenger ikke være rett for deg! Men som en generell regel sa hun at man bør gå ned i vekt på manualer/stang, og heller ta flere repetisjoner. Man skal klare mellom 12-15 repetisjoner. Klarer man 15 rep enkelt etter 1 mnd så kan man da sikkert øke vekt..men etter 1 mnd så kanskje man er blitt litt tyngre i kroppen også ettersom magen vokser, så det ikke blir nødvendig med tyngre vekt?:p

Som sagt skulle man kjenne på kroppen, men det var enkelte øvelser hun som personlig trener aldri utførte med gravide. Dette var spesielt øvelser som kunne utfordre bekken, som f.eks. utfall og brede knebøy. Man skulle heller ikke trene de ytre magemusklene med sit-up-lignende øvelser, ikke trene liggende på rygg pga Vena Cava Syndrom, og unngå press over hodet. Hun tipset om å finne alternative øvelser :)

Men jeg gjentar, lytt til kroppen og gjør det som føles rett :) Men vær mer nøye på teknikk og utførelse. Som den personlige trener sa: "Dette er ikke tiden for å bygge muskler eller å få fram six-packen.." :p:D
Veldig enig med det du skrive. Jeg fikk rosa utflod og smerter i korsrygg etter hver styrke økt etter uke 5 så for min del går jeg kun turer og skiturer nå, også håper jeg å begynne med styrke igjen om noen uker :)

Veldig bra av senteret og ha en slik time da! Følger mye usikkerhet med trening og graviditet. Her kan jeg løpe, spinne, svømme og yoga etc. Men styrke legger jeg på hylla inntil videre :-)

Skal jeg lytte til min kropp så blir det å trosse været og komme seg opp på fjelltopper.. :) men vi får se hva jeg gjør, takk for svar hvertfall! :)

Er vant med å trene styrke 4 ganger i uken men har hatt pause nå i 6 uker :p pga kvalme og anbefaling fra fertilitetsklinikken. Nå har jeg begynt å trent litt igjen,mest hjemme med lettere vekter og kettlebells (ikke svingøvelsene) tror nok det lureste er å lytte til kroppen og ta en pause når man kjenner det er nok. Og bruke litt alternative øvelser og utstyr :) Jeg får skyhøy puls med en gang nå og blir fort sliten :o men er jo sååå deilig å trene :)

Back
Topp