Jeg var på "work shop" hos Elixia om trening for gravide, noe som var veldig interessant for meg som er glad i å trene hardt. Lærte at det viktigste er å lytte til kroppen. Det som er rett for noen trenger ikke være rett for deg! Men som en generell regel sa hun at man bør gå ned i vekt på manualer/stang, og heller ta flere repetisjoner. Man skal klare mellom 12-15 repetisjoner. Klarer man 15 rep enkelt etter 1 mnd så kan man da sikkert øke vekt..men etter 1 mnd så kanskje man er blitt litt tyngre i kroppen også ettersom magen vokser, så det ikke blir nødvendig med tyngre vekt?
Som sagt skulle man kjenne på kroppen, men det var enkelte øvelser hun som personlig trener aldri utførte med gravide. Dette var spesielt øvelser som kunne utfordre bekken, som f.eks. utfall og brede knebøy. Man skulle heller ikke trene de ytre magemusklene med sit-up-lignende øvelser, ikke trene liggende på rygg pga Vena Cava Syndrom, og unngå press over hodet. Hun tipset om å finne alternative øvelser
Men jeg gjentar, lytt til kroppen og gjør det som føles rett
Men vær mer nøye på teknikk og utførelse. Som den personlige trener sa: "Dette er ikke tiden for å bygge muskler eller å få fram six-packen.."