Jeg har prøvd ørten typer, da jeg er blodgiver med dårlig jernopptak.
Litt rart at legen ikke kom med en anbefaling av dosering, men det pleier være 40 mg som er anbefalt dagsdose som regel når man har litt jernmangel i svangerskapet.
Det som virker best på meg, og som jeg også må ta nå i svagnerskapet (hadde ferritin på 7...), er ferro-retard. De får du i 100mg-tabletter. Da holder det nok for deg å ta en annenhver eller tredjehver dag. Det som er greit med dem, er at de at time-release på jernet. Dvs at de slipper jernet litt og litt. Det gjør at de både er mildere mot magen, OG du får bedre effekt av dem, siden du ikke trenger passe sånn på å ikke spise to timer før og etter, unngå melkeprodukter og koffein og diverse.
Niferex og feromax gir meg forstoppelse deluxe.
Hemofer er et alternativ om du bare trenger litt jern. De inneholder hem-jern, som både er mildere mot magen, og lettere for kroppen å ta opp. Men derfor er det også skitdyrt i forhold til de fleste andre jerntabletter, som inneholder ikke-hemjern. Og de har lite jern, tror det ligger på rundt 13 mg pr tablett. Da må du minst tre daglig, og det svir i lommeboken om du skal ta dem i mange måneder..
Så min anbefaling er å prøve ferro-retard