Jerntilskudd

Cookies

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg har fått beskjed om å ta jerntilskudd, 40mg pr dag. Startet med 65mg Ferromax da jeg har mye igjen av boksen, men kjenner magen min tåler dette dårlig. Dere som tar jern, hvilket merke tar dere og får dere tak i 40mg tabletter noe sted?
 
Jeg har ikke rukket å spørre legen min om det er greit sånn, men jeg tar en multivitamin med 14 mg jern (Collett Multi total, fordi det var det de hadde på matbutikken da jeg kjøpte) og Nycoplus jern 27 mg. Da blir det 41 mg til sammen, pluss hva enn jeg ellers får i meg i kosten.

Magen var litt misfornøyd den første uken, før den ble tilnærmet normal igjen. Den var ikke i nærheten av hva den har blitt før på jerntilskudd. Men da har jeg og tatt 100 mg.
 
Du trenger ikke ta 40 mg daglig, du kan helt fint ta større doser annenhver/tredjehver dag i stedet.

Jeg bruker ferro-retard. Det er 100 mg. Jeg tar en annenhver dag.

Jeg er blodgiver, og har vært gjennom maaange type jerntabletter. Og fått hard mage av omtrent alle..

Ferro-retard virker litt annerledes enn de andre jernpillene på markedet. De slipper jernet litt og litt, de har time release. Derav "retard" i navnet :p Dette gjør at de både er mildere for magen, OG du blir ikke like sårbar for at effekten av tablettene blir ødelagt av at du spiser for kort tid før/etter du tar dem, inntar melkeprodukter, koffein, o.l. for nært når du tar dem.
 
Jeg får også dårlig mage av jern, og får ofte jernmangel.
For min del funker det best å ta flytende jern. Det kan jeg ta daglig.
Ellers bruker jeg Sideral i kapsel versjon. Men hopper over hver tredje/fjerde dag.

Prøver også å spise mer leverposteri og annet som også har godt innhold med jern naturlig.
Et lite tips som hjelper meg (da mangle på en ofte fører til mangel på andre) er å ta B-vitamin litt innimellom.
 
Jeg har ikke rukket å spørre legen min om det er greit sånn, men jeg tar en multivitamin med 14 mg jern (Collett Multi total, fordi det var det de hadde på matbutikken da jeg kjøpte) og Nycoplus jern 27 mg. Da blir det 41 mg til sammen, pluss hva enn jeg ellers får i meg i kosten.

Magen var litt misfornøyd den første uken, før den ble tilnærmet normal igjen. Den var ikke i nærheten av hva den har blitt før på jerntilskudd. Men da har jeg og tatt 100 mg.
Jeg gjør det også sånn, i samråd med farmasøyt. Magen var/er litt misfornøyd her også, hvis jeg tar dem utenom måltid :p
 
Tusen takk for masse fine tips. Jeg skal ta meg en tur på apoteket i morgen og finne noen som er litt mildere for magen evt som tas opp litt lettere av kroppen. Har tatt annen hver dag de jeg har hatt denne uka og det hjelper litt og mye er sikkert tilvenning også, men i og med at jeg skal ta det forebyggende resten av graviditeten er det greit å finne noe kroppen liker først som sist :)
 
Den grønne pakka som heter Hemofer er ganske mild for magen mener jeg å huske. Jeg er blodgiver, og har av og til måttet ta jerntilskudd. På blodbanken har de to vanlige typer man kan få åpent fremme, men hemofer-pakka er litt mer gjemt, for den er nok dyrere. Da jeg klaget på magetrøbbel fikk jeg den, og ble mye bedre. https://www.vitusapotek.no/c/hemofer-jerntilskud-tab-9-mg-100-stk/p/921266

Hemofer inneholder hem-jern, som er den typen som tas lettest opp av kroppen. De er også mye mildere mot magen.

Men: de inneholder bare 9mg jern. Man må altså ta veldig mange av dem, og det blir skikkelig dyrt om man skal holde på hele svangerskapet. De koster en god del mer pr tablett enn ikke-hemjern-variantene, og når man da må ta 4 stk dagen for å komme seg opp i 40 mg, blir det kostbart.

Jeg bruker hemofer innimellom bare for å "bygge meg opp" til blodgiving, og de merker jeg ingenting til på magen. Men nå i svangerskapet, og etter blodgiving, bruker jeg ferro-retard, 100mg-tabletter.
 
Hemofer inneholder hem-jern, som er den typen som tas lettest opp av kroppen. De er også mye mildere mot magen.

Men: de inneholder bare 9mg jern. Man må altså ta veldig mange av dem, og det blir skikkelig dyrt om man skal holde på hele svangerskapet. De koster en god del mer pr tablett enn ikke-hemjern-variantene, og når man da må ta 4 stk dagen for å komme seg opp i 40 mg, blir det kostbart.

Jeg bruker hemofer innimellom bare for å "bygge meg opp" til blodgiving, og de merker jeg ingenting til på magen. Men nå i svangerskapet, og etter blodgiving, bruker jeg ferro-retard, 100mg-tabletter.
Aha skjønner! Jeg har ikke lest meg opp på innholdet/mengden, for hadde svært høye jernverdier i utgangspunktet, så skal ikke ta tilskudd selv.
 
Back
Topp