Dere som syns sunn mat er dyrt..

ORIGINAL: Meieriet

Men dere - alle disse grønnsakene og all denne frukten skal jo dyrkes og pakkes og sendes, og de som gjør dette må jo få betalt. Ellers slutter de å produsere maten. Det er dyrt å bo og leve for bøndene også.

Mange tomater, for eksempel, kommer fra spania, appelsiner fra israel ([8D]), jordbær fra belgia - det koster jo litt å sende også. Og det som produseres i norge vil nødvendigvis koste litt pga at prisnivået i norge er litt høyt - også for produksjon.

Så om dere tenker dere om, alle forholdene tatt i betraktning - er det virkelig så dyrt med frukt og grønt?

Det er jo ikke det diskusjonen dreier seg om, det er fortsatt mye dyrere enn den POTETGULL-posen eller melkesjokoladen en spiste istedetfor [:D]

Syns ikke det er dyrt jeg.
Man sparer MYE penger på å lage sausen selv fremfor posesaus.
Bare der er maten mye sunnere. Frosne grønnsaker er like bra/bedre enn ferske og er IKKE dyrt.
Kylling o.l. er ikke dyrt. Å spise sundt vil ikke si å ikke spise karbs eller fett... men å spise et balansert kosthold og minst mulig E-stoffer og drittstoffer i maten sin.

ORIGINAL: KariKanin

jeg kjøper mye frysegrønnsaker, wokblandinger, soppblandinger osv.
Det er jo veldig billig, + kjapt og greitt. Selv om det sunneste er ferskt, så er ikke fryst så mye dårligere...

Det stemmer ikke.. Mange steder viser det seg at det fryste er SUNNEST [;)]
Fordi den "ferske" taper seg under transporten og oppbevaringen, mens den frosne ble frosset med en gang og bevarer næringsstoffene bedre..

ORIGINAL: KariKanin

jeg kjøper mye frysegrønnsaker, wokblandinger, soppblandinger osv.
Det er jo veldig billig, + kjapt og greitt. Selv om det sunneste er ferskt, så er ikke fryst så mye dårligere...

Det har jeg lært er feil. Ferskt har ligget i lufta og mistet mye næring...
mens det frosne er vasket og hevi i frysen raskt etter plukking.. derfor fortsatt veldig sundt.

ORIGINAL: Froskegele

Men dere - alle disse grønnsakene og all denne frukten skal jo dyrkes og pakkes og sendes, og de som gjør dette må jo få betalt. Ellers slutter de å produsere maten. Det er dyrt å bo og leve for bøndene også.

Mange tomater, for eksempel, kommer fra spania, appelsiner fra israel ([8D]), jordbær fra belgia - det koster jo litt å sende også. Og det som produseres i norge vil nødvendigvis koste litt pga at prisnivået i norge er litt høyt - også for produksjon.

Så om dere tenker dere om, alle forholdene tatt i betraktning - er det virkelig så dyrt med frukt og grønt?

Det er jo ikke det diskusjonen dreier seg om, det er fortsatt mye dyrere enn den POTETGULL-posen eller melkesjokoladen en spiste istedetfor [:D]

Jo, det er jo det! Folk sier at frukt og grønt er dyrt - jeg spør i forhold til hva? Sjokolade koster mange ganger mer pr kilo enn mye frukt og grønt. For prisen av 1 pose pottis kan du kjøpe omtrent fire epler!

Når det er sagt - jeg velger ofte sjokoladen i stedet for eplene, altså! [8D]

Jeg kjøper 2kg frossen kyllingfilet til 150kr. Ris kjøper jeg stor pose fra Coop. Poteter i løs vekt er billigere enn poser. 2 paprika koster 10kr, en brokkoli eller pose med frosne brokkoli koster litt over 10ern, bruker ikke hele posen, men tar det jeg trenger. Syns vi har masse billig frukt jeg (jobber på Prix)[:)]

Og ikke alt kjøtt er dyrt[:)] Kjøper ofte på tilbud, evt velger billigmerker. Coop har 300g svinestrimler til 21 kr[8D]
Karbonadedeig er dyrt, men ofte på tilbud[:D]

ORIGINAL: Labambie

Fjordland er ikke usunt da, sånn btw... Den har kaloriinnehold tilpasset Grete Roede. [;)]

Og enig i at sunn mat ikke er dyrt. Mat generelt er dyrt. [8D]

Men veldig mange av rettene har et høyt saltinnhold...

Jeg kjøper til og med økologisk jeg. Det er enda dyrere. Ta økologiske egg f.eks. Men jeg synes det er verdt det. Det er ikke alltid etisk riktig at maten skal være så veldig billig. 

ORIGINAL: Hælledussan

tror det er veldig hva man gjør det til..

Jeg syntes ikke frukt og grønt er så dyrt, men det er vel fordi det ikke er noen alternativ? (finner ikke fryste grønnsaker hos meg).
Det meste er dyrt i innkjøp. Altså det er dyrt om man skal kjøpe alle krydderene hver for seg enn en krydderblandig. I det store og hele blir det samme kostnad eller billigere. Billigere å kjøpe en gryterett fra Toro, enn å lage fra bunn av om man skal kjøpe alle krydderene og ingrediensene for første gang.

Det som er dyrere er f.eks fullkornspasta eller fullkornsris eller villris istedenfor pasta for 3,90 på rema, 2kg hvit ris til 19,90.
Greit å handle slikt på salg når f.eks Ica har salg på dette. Eller handle opp et lager når man er i Sverige.

Jeg syntes brød er dyrere enn knekkebrød, men det fordi jeg velger f.eks havrebrød istedenfor kneip.

Fisk og kylling er ikke så dyrt egentlig. En stor pakke kylling på rema koster vel 120kr, og da er det endel fileter oppi den. Hos oss blir det tre middager. Grove fiskekaker på rema koster 44kr, og en holder til en person (eller en halv holdt til min 4åring). det blir 10,40kr kaka.

Over 10 kroner for en FISKEKAKE??! EN? 1??

Og hva i huleste er en GROV fiskekake?? Fiskekaker skal være laget av FISK (med et snev av krydder, litt melk og en t-skje potetmel), det eneste som isåfall kan få den grovere må være at de har brukt en rasp med større huller for å lage farsen av!! [:-]

Og om man faktisk leser innholdsfortegnelsen på fiskekaker ol. så er det bare et par % som er fisk, resten alt mulig annen drit de putter i..

ORIGINAL: Nutteputta

ORIGINAL: Hælledussan

tror det er veldig hva man gjør det til..

Jeg syntes ikke frukt og grønt er så dyrt, men det er vel fordi det ikke er noen alternativ? (finner ikke fryste grønnsaker hos meg).
Det meste er dyrt i innkjøp. Altså det er dyrt om man skal kjøpe alle krydderene hver for seg enn en krydderblandig. I det store og hele blir det samme kostnad eller billigere. Billigere å kjøpe en gryterett fra Toro, enn å lage fra bunn av om man skal kjøpe alle krydderene og ingrediensene for første gang.

Det som er dyrere er f.eks fullkornspasta eller fullkornsris eller villris istedenfor pasta for 3,90 på rema, 2kg hvit ris til 19,90.
Greit å handle slikt på salg når f.eks Ica har salg på dette. Eller handle opp et lager når man er i Sverige.

Jeg syntes brød er dyrere enn knekkebrød, men det fordi jeg velger f.eks havrebrød istedenfor kneip.

Fisk og kylling er ikke så dyrt egentlig. En stor pakke kylling på rema koster vel 120kr, og da er det endel fileter oppi den. Hos oss blir det tre middager. Grove fiskekaker på rema koster 44kr, og en holder til en person (eller en halv holdt til min 4åring). det blir 10,40kr kaka.

Over 10 kroner for en FISKEKAKE??! EN? 1??

Og hva i huleste er en GROV fiskekake?? Fiskekaker skal være laget av FISK (med et snev av krydder, litt melk og en t-skje potetmel), det eneste som isåfall kan få den grovere må være at de har brukt en rasp med større huller for å lage farsen av!! [:-]

Og om man faktisk leser innholdsfortegnelsen på fiskekaker ol. så er det bare et par % som er fisk, resten alt mulig annen drit de putter i..

Mhm.... Men de er ofte ganske billige... Og smakløse. Det er 100 ganger bedre med fiskekaker som er mer fisk i! Koster litt mer, men verdt det!

KILO PRIS KILO PRIS KILO PRIS!!

Vi handler alt det vi kan etter kilo pris og vi sparer mange lapper på det!! Har sammenlignet det med handlingen vår før og da var vi ikke alltid sunne.. skal si vi sparer penger, har et sammensatt og sunt kosthold i tillegg. Benytt dere av kampanjeprodukter f. eks, handle flere steder enn et om man har mulighet f. eks, lag ting fra scratch... ting er ikke sååå vanskelig..

Jo, det er jo det! Folk sier at frukt og grønt er dyrt - jeg spør i forhold til hva? Sjokolade koster mange ganger mer pr kilo enn mye frukt og grønt. For prisen av 1 pose pottis kan du kjøpe omtrent fire epler!

Når det er sagt - jeg velger ofte sjokoladen i stedet for eplene, altså! [8D]

I forhold til hva? I forhold til lommeboken, vel![8D] En skal vel spise hver dag?

ORIGINAL: zarafina

Ps: to pakker kyllingkjøttdeil for 40 kr hos Coop, tror det er 20 kr pakken på rema også.

Middag for to voksne og to barn

1 og enhalv/ 2 pakker kyllingkjøttdeig 40 kr
Ris ca 10 kr
1 pose med chop suey saus 15 kr

det er billig og sunn middag det[:D]

Med mindre du har grønnsaker til så vil jeg ikke akkurat karakterisere det der som en spesielt SUNN middag..

Det er en MYE sunnere middag enn grandiosa, pølser og potetstappe, tomatsuppe osv

Synes grov pasta og ris er dyrt...hvis en sammenligner med hvit ris og pasta.Men generelt sett, ikke så dyrt med sunn mat synes jeg...

Her i Norge bruker vi kanskje 15% av lønna til mat. I andre land bruker de halvparten. Så nei, mat i Norge er faktisk ikke dyrt.
Snop, brus, saft og juice er dyrt. Men det er det jo bare sukker i også.

ORIGINAL: siljegulli

Her i Norge bruker vi kanskje 15% av lønna til mat. I andre land bruker de halvparten. Så nei, mat i Norge er faktisk ikke dyrt.
Snop, brus, saft og juice er dyrt. Men det er det jo bare sukker i også.

jeg klager ikke, men heldige er dem som bruer kun det av lønna ;P men det er vel fordi vi har veldig lite inntekt akkuart nå da (ikke selvvalgt)

Hvis man planlegger innkjøpene litt så synes jeg nesten vi spiser middag til under 100 lappen hver dag.
Synes ikke det er spesielt dyrt med sunn mat.

ORIGINAL: Burger

Frukt og grønt er jo svindyrt[&o]

i forhold til hva?
Kilopris på sjokolade i forhold til frukt er ikke så ille [8D]

Men sunne pølser for eksempel er vel dyrere enn vanlige pølser?
Og karbonadedeig er dyrere enn kjøttdeig.

MEN
Synes dere virkelig frukt og grønt er så dyrt? Det synes ikke jeg... 10-15 kr for en brokkoli? Samme for et kilo epler? Bananer kanskje 15-20? Salat rundt 10-15 kr - men bruker jo ikke et helt hode på en middag. Mais i boks er jo gitt bort! Gulrøtter, kanskje rundt 20 kr?
Og kjøper du frosne grønnsaker er det enda billigere! Det er akkurat like sunt (men ikke like godt, da [:)])

Avocado synes jeg er litt dyrt. Spes om man kjøper den spisemodne. [:'(]

Nå er det jo LITT forskjell i prisen og utvalget fra midt i Oslo-gryta og til landsbygda [;)] Spesielt i Nord-Norge er slike varer veldig dyrt!

Men de "får igjen" pengene på billig bolig [8D]

ORIGINAL: Babelle

ORIGINAL: Burger

Frukt og grønt er jo svindyrt[&o]

i forhold til hva?
Kilopris på sjokolade i forhold til frukt er ikke så ille [8D]

Men sunne pølser for eksempel er vel dyrere enn vanlige pølser?
Og karbonadedeig er dyrere enn kjøttdeig.

MEN
Synes dere virkelig frukt og grønt er så dyrt? Det synes ikke jeg... 10-15 kr for en brokkoli? Samme for et kilo epler? Bananer kanskje 15-20? Salat rundt 10-15 kr - men bruker jo ikke et helt hode på en middag. Mais i boks er jo gitt bort! Gulrøtter, kanskje rundt 20 kr?
Og kjøper du frosne grønnsaker er det enda billigere! Det er akkurat like sunt (men ikke like godt, da [:)])

Avocado synes jeg er litt dyrt. Spes om man kjøper den spisemodne. [:'(]

Nå er det jo LITT forskjell i prisen og utvalget fra midt i Oslo-gryta og til landsbygda [;)] Spesielt i Nord-Norge er slike varer veldig dyrt!

Men de "får igjen" pengene på billig bolig [8D]

NOEN fordeler burde de også ha[:)] Tror forresten at de i gjennomsnitt tjener dårligere også.

Back
Topp