Dere som syns sunn mat er dyrt..

pandalise

Gift med forumet
hva spiser dere som er billig da?[:)] for jeg syns pizza, hamburger, fjordland og slikt er dyrt..[8|]

Jeg syns det er skammelig dyrt, men jeg spiser det jo alikevell..

Fjordland er ikke usunt da, sånn btw... Den har kaloriinnehold tilpasset Grete Roede. [;)]

Og enig i at sunn mat ikke er dyrt. Mat generelt er dyrt. [8D]

jeg må si det slik at etter at vi la om matvanene her i huset så har matpengene økt i forhold til før som vi åt en del blandingsprodukter ferdig varer
merker at reine råvarer koster mer

Farseprodukter er billigere enn rent kjøtt/fisk...
Og frukt og grønt er ganske dyrt....

så ja... det kan fort bli dyrt å leve sunt..
Men også dyrt å leve på grandis og fjordland...

men jammen er det dyrt med snop og brus og!
du får en del frukt for 200kr. for 200  kr får du en kasse brus, 2 plater sjokolade og 2 poser chips kanskje.. og har man bruk for noe av det i kroppen? niks.. har man behov for frukt og grønt? jepps...
[;)]

Vi spiser som regel spaghetti, kjøttkaker, fiskegrateng,
fiskeboller, pølser, potetmos, taco, hjemmelaget pizza + +.

Det er billige middager, og ikke alt som er like sunt.[8D]

ORIGINAL: Burger

Frukt og grønt er jo svindyrt[&o]

i forhold til hva?
Kilopris på sjokolade i forhold til frukt er ikke så ille [8D]

Men sunne pølser for eksempel er vel dyrere enn vanlige pølser?
Og karbonadedeig er dyrere enn kjøttdeig.

MEN
Synes dere virkelig frukt og grønt er så dyrt? Det synes ikke jeg... 10-15 kr for en brokkoli? Samme for et kilo epler? Bananer kanskje 15-20? Salat rundt 10-15 kr - men bruker jo ikke et helt hode på en middag. Mais i boks er jo gitt bort! Gulrøtter, kanskje rundt 20 kr?
Og kjøper du frosne grønnsaker er det enda billigere! Det er akkurat like sunt (men ikke like godt, da [:)])

Avocado synes jeg er litt dyrt. Spes om man kjøper den spisemodne. [:'(]

vi spiser bare sunt og syns ikke d er noe spes dyrt. frukt f.eks er billigere en godteri per kilo
grovt brød metter lengre en hvit
og sunn mat i d generelle gir deg sansynligvis ikke helseproblem så da føler jeg at de som spiser billig og usunt taper d på helse problemer. men d er d min ide om d hele.

om en er avhening av sunne ferdige alternativer så er d dyrt

men kan enn derimot skjær opp grønnsaker og litt fisk, evt kjøtt og kaste d en form og steke så er d ikke så dyrt egentlig
supper er billig, gratenger , wok osv d gjelder å hver kreativ, prøve noe nytt :)

tror det er veldig hva man gjør det til..

Jeg syntes ikke frukt og grønt er så dyrt, men det er vel fordi det ikke er noen alternativ? (finner ikke fryste grønnsaker hos meg).
Det meste er dyrt i innkjøp. Altså det er dyrt om man skal kjøpe alle krydderene hver for seg enn en krydderblandig. I det store og hele blir det samme kostnad eller billigere. Billigere å kjøpe en gryterett fra Toro, enn å lage fra bunn av om man skal kjøpe alle krydderene og ingrediensene for første gang.

Det som er dyrere er f.eks fullkornspasta eller fullkornsris eller villris istedenfor pasta for 3,90 på rema, 2kg hvit ris til 19,90.
Greit å handle slikt på salg når f.eks Ica har salg på dette. Eller handle opp et lager når man er i Sverige.

Jeg syntes brød er dyrere enn knekkebrød, men det fordi jeg velger f.eks havrebrød istedenfor kneip.

Fisk og kylling er ikke så dyrt egentlig. En stor pakke kylling på rema koster vel 120kr, og da er det endel fileter oppi den. Hos oss blir det tre middager. Grove fiskekaker på rema koster 44kr, og en holder til en person (eller en halv holdt til min 4åring). det blir 10,40kr kaka.

ORIGINAL: Meieriet

i forhold til hva?

MEN
Synes dere virkelig frukt og grønt er så dyrt? Det synes ikke jeg... 10-15 kr for en brokkoli? Samme for et kilo epler? Bananer kanskje 15-20? Salat rundt 10-15 kr - men bruker jo ikke et helt hode på en middag. Mais i boks er jo gitt bort! Gulrøtter, kanskje rundt 20 kr?
Og kjøper du frosne grønnsaker er det enda billigere! Det er akkurat like sunt (men ikke like godt, da [:)])

Nå er det jo LITT forskjell i prisen og utvalget fra midt i Oslo-gryta og til landsbygda [;)] Spesielt i Nord-Norge er slike varer veldig dyrt!

Jeg er vegetarianer og det blir faktisk fort dyrt når man bruker mye frukt og grønt.

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: Meieriet

i forhold til hva?

MEN

Nå er det jo LITT forskjell i prisen og utvalget fra midt i Oslo-gryta og til landsbygda [;)] Spesielt i Nord-Norge er slike varer veldig dyrt!

Her er det i alle fall til tider dyrt nok synes jeg. Skulle kjøpe blomkål en gang og da kostet 1 stk nesten 30 kr![X(] og det var en liten blomkål.

ORIGINAL: Hælledussan

Jeg syntes ikke frukt og grønt er så dyrt, men det er vel fordi det ikke er noen alternativ? (finner ikke fryste grønnsaker hos meg).
Det meste er dyrt i innkjøp. Altså det er dyrt om man skal kjøpe alle krydderene hver for seg enn en krydderblandig. I det store og hele blir det samme kostnad eller billigere. Billigere å kjøpe en gryterett fra Toro, enn å lage fra bunn av om man skal kjøpe alle krydderene og ingrediensene for første gang.

Det som er dyrere er f.eks fullkornspasta eller fullkornsris eller villris istedenfor pasta for 3,90 på rema, 2kg hvit ris til 19,90.
Greit å handle slikt på salg når f.eks Ica har salg på dette. Eller handle opp et lager når man er i Sverige.

Jeg syntes brød er dyrere enn knekkebrød, men det fordi jeg velger f.eks havrebrød istedenfor kneip.

Fisk og kylling er ikke så dyrt egentlig. En stor pakke kylling på rema koster vel 120kr, og da er det endel fileter oppi den. Hos oss blir det tre middager. Grove fiskekaker på rema koster 44kr, og en holder til en person (eller en halv holdt til min 4åring). det blir 10,40kr kaka.

Over 10 kroner for en FISKEKAKE??! EN? 1??

Og hva i huleste er en GROV fiskekake?? Fiskekaker skal være laget av FISK (med et snev av krydder, litt melk og en t-skje potetmel), det eneste som isåfall kan få den grovere må være at de har brukt en rasp med større huller for å lage farsen av!! [:-]

Ps: to pakker kyllingkjøttdeil for 40 kr hos Coop, tror det er 20 kr pakken på rema også.

Middag for to voksne og to barn

1 og enhalv/ 2 pakker kyllingkjøttdeig 40 kr
Ris ca 10 kr
1 pose med chop suey saus 15 kr

det er billig og sunn middag det[:D]

ORIGINAL: zarafina

Ps: to pakker kyllingkjøttdeil for 40 kr hos Coop, tror det er 20 kr pakken på rema også.

Middag for to voksne og to barn

1 og enhalv/ 2 pakker kyllingkjøttdeig 40 kr
Ris ca 10 kr
1 pose med chop suey saus 15 kr

det er billig og sunn middag det[:D]

Med mindre du har grønnsaker til så vil jeg ikke akkurat karakterisere det der som en spesielt SUNN middag..

Jeg synes ikke det er så dyrt i forhold til snop o.l, vi bruker mye mer penger om vi handler snop enn når vi snoker i frukt og grøntdisken. Derimot synes jeg majoriteten av butikkene legger ut halvgåen frukt og grønt og sparer det som er bra på lager slik at det kan legges ut når det er halvgåent. Og jeg synes 10-30 kr for en overmoden brokkolibunt er DYRT! [:'(]

Da jeg bodde i utlandet var jeg skjemt bort med å stort sett ha tilgang på bra frukt og grønt til en lavere pris enn her. Var det noe som var litt i overkant modent ble det lagt i en kurv og solgt for så og si ingenting.

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: Hælledussan

Over 10 kroner for en FISKEKAKE??! EN? 1??

Og hva i huleste er en GROV fiskekake?? Fiskekaker skal være laget av FISK (med et snev av krydder, litt melk og en t-skje potetmel), det eneste som isåfall kan få den grovere må være at de har brukt en rasp med større huller for å lage farsen av!! [:-]

Det er litt større fiskekaker enn de man vanligvis kjøper da. Så EN fiskekake holder iallefall til en person her hjemmet. Syntes da ikke det er ille da. Det at den er grov betyr at det er mer fisk, purre og litt mer sunt i den enn pakka med små fiskekaker som koster 20kr for 10stk (og der må man jo ha 3-4 hver).

Men dere - alle disse grønnsakene og all denne frukten skal jo dyrkes og pakkes og sendes, og de som gjør dette må jo få betalt. Ellers slutter de å produsere maten. Det er dyrt å bo og leve for bøndene også.

Mange tomater, for eksempel, kommer fra spania, appelsiner fra israel ([8D]), jordbær fra belgia - det koster jo litt å sende også. Og det som produseres i norge vil nødvendigvis koste litt pga at prisnivået i norge er litt høyt - også for produksjon.

Så om dere tenker dere om, alle forholdene tatt i betraktning - er det virkelig så dyrt med frukt og grønt?

jeg kjøper mye frysegrønnsaker, wokblandinger, soppblandinger osv.
Det er jo veldig billig, + kjapt og greitt. Selv om det sunneste er ferskt, så er ikke fryst så mye dårligere...

Back
Topp