Dere som sykler uten hjelm

Miriel

Gift med forumet
Gjør dere det så barna deres ser det? Hvordan argumenterer dere for at de må bruke hjelm mens dere ikke behøver? Godtar de det?

Kjører dere bil uten belte også?

Miriel skrev:
Gjør dere det så barna deres ser det? Hvordan argumenterer dere for at de må bruke hjelm mens dere ikke behøver? Godtar de det?

Kjører dere bil uten belte også?

Knerten min er 16 mnd så jeg har sluppet å argumentere foreløpig, men er på utkikk etter en sykkelhjelm siden jeg bare har ett hode og det ikke så lett lar seg reparere om jeg skulle komme i skade for å knuse det. Sykkelpikene.no har mye fint. Bare ikke fått somla meg til det. Skal ordne det med en gang faktisk. Tusen takk for påminnelsen:D

Det lurer jeg på og! Fatter ikke at man vil leke med livet sitt sånn! 
I danmark har de prøvd å få fler til å sykle ved å si at det faktisk ikke er så farlig å sykle uten hjelm! Gad!! 

Jeg har sett en som har fått livet totalt ødelagt etter hun syklet uten hjelm..
Jeg hadde ikke vært her idag, om jeg ikke hadde hjelm på meg! 

Sykle = hjelm! 

Hjernen er det viktigste man har, og likevel driter folk i det. Jeg skjønner det ikke.

Regnet ikke med å få så mange svar her, de som sykler uten hjelm tør vel ikke inrømme det, fordi de vet hvor dumt det er og ikke har noe som helst å si som kan rettferdigjøre det.
Det er ærlig talt dårlig gjort ovenfor barna sine, de trenger faktisk moren/faren sin med hjernen intakt.

Miriel skrev:
Hjernen er det viktigste man har, og likevel driter folk i det. Jeg skjønner det ikke.

Regnet ikke med å få så mange svar her, de som sykler uten hjelm tør vel ikke inrømme det, fordi de vet hvor dumt det er og ikke har noe som helst å si som kan rettferdigjøre det.
Det er ærlig talt dårlig gjort ovenfor barna sine, de trenger faktisk moren/faren sin med hjernen intakt.

I Danmark har de (tror det var Danmark) forsket på det med bruk av sykkelhjelm og det viser seg at det å bruke hjelm har ført til flere ulykker. Mange tar på seg hjelmen og tror de da blir uovervinnelige og sykler uforsvarlig, noe som fører til ulykker. Og det går ikke alltid bra selv om man har hjelm, den dekker tross alt ikke hele hodet. Jeg våger glatt å innrømme at jeg ikke bruker hjelm, og du trenger ikke komme her og si at jeg er dum av den grunn, jeg er langt fra dum. Jeg vet godt hva som kan skje om jeg skulle fly på hodet over sykkelstyret, men jeg vet og hva som skjer dersom jeg har på eller har hatt hjelm på meg (er ikke interessert i å legge det ut her), så derfor velger jeg å sykle uten. Eldstemann har blitt forklart årsaken til at han må ha hjelm og hvorfor jeg ikke bruker, og det godtar han. Noe mer enn det har jeg ikke å si. Det finnes mennesker som kjører bil uten sikkerhetsbelte helt lovlig, de har legeerklæring. Jeg havner litt i samme kategori som dem men får jo ikke noe legeerklæring for å sykle uten hjelm.

Kan ikke folk bare godta at noen velger å sykle uten hjelm, akkurat som noen velger å drive med ekstremsport som har potensielt dødelig utfall?

Jeg sykler ikke uten hjelm og jeg kjører ikkee bil uten belte,jeg har valgt å være et godt forbilde for mine barn og da kan ikke jeg skulke unna ting de må gjøre...

TralleTrollol skrev:

Miriel skrev:

I Danmark har de (tror det var Danmark) forsket på det med bruk av sykkelhjelm og det viser seg at det å bruke hjelm har ført til flere ulykker. Mange tar på seg hjelmen og tror de da blir uovervinnelige og sykler uforsvarlig, noe som fører til ulykker. Og det går ikke alltid bra selv om man har hjelm, den dekker tross alt ikke hele hodet. Jeg våger glatt å innrømme at jeg ikke bruker hjelm, og du trenger ikke komme her og si at jeg er dum av den grunn, jeg er langt fra dum. Jeg vet godt hva som kan skje om jeg skulle fly på hodet over sykkelstyret, men jeg vet og hva som skjer dersom jeg har på eller har hatt hjelm på meg (er ikke interessert i å legge det ut her), så derfor velger jeg å sykle uten. Eldstemann har blitt forklart årsaken til at han må ha hjelm og hvorfor jeg ikke bruker, og det godtar han. Noe mer enn det har jeg ikke å si. Det finnes mennesker som kjører bil uten sikkerhetsbelte helt lovlig, de har legeerklæring. Jeg havner litt i samme kategori som dem men får jo ikke noe legeerklæring for å sykle uten hjelm.

Og hva skjer om du har hjelm på? Jeg fatter ikke at noe er god nok grunn til å ikke ha på hjelm.
Det er som Overlege Tor Einar Calisch sier; "Ingen medisinsk grunn er god nok for å slippe å bruke noe så viktig som bilbelte [...] Bilbelte er jo det viktigste sikringsutstyret vi har, og ingen grunner er gode nok for å slippe. Hvis en ikke er i stand til å bruke belte, er en heller ikke i stand til å sitte i bil."

I mine øyne er det samme sak med hjelm.
Er man ikke villig til å sikre seg selv og gå foran som et godt eksempel for barna sine, så kanskje man skal la sykkelen stå?

Lyst på denne her fra sykkelpikene jeg:

Man kjøper en hjelm, men selve hatten er ett trekk til hjelmen og man får kjøpt mange forskjellige. Må snakke med sambo først om han syns det er greit at jeg blåser av 8-900 på en sykkelhjelm, men kjenner jeg han rett kommer han til å gi en premie for at jeg endelig har fått ut fingeren:)

Hjelm er viktig!! Jeg lurer på hvor jeg hadde vært om jeg ikke hadde hatt på meg hjelm når jeg var liten. Jeg har knust tre hjelmer pga jeg har falt, heller knust hjelm enn hode. Nå har jeg ikke sykkel lenger, den har rustet opp, men en dag jeg har råd skal jeg kjøpe meg ny og da med hjelm!
Jeg hadde også enn vennine som ble påkjørt ute hjelm på ungdomskolen, hun lå i koma i tre uker, og hun er i dag 100% uføre og har enn hjerneskade, legene sa hun hadde vært frisk i dag om hun hadde brukt hjelm:(

TralleTrollol skrev:

I Danmark har de (tror det var Danmark) forsket på det med bruk av sykkelhjelm og det viser seg at det å bruke hjelm har ført til flere ulykker. Mange tar på seg hjelmen og tror de da blir uovervinnelige og sykler uforsvarlig, noe som fører til ulykker.

Den argumentasjonen der holder ikke. Da kan man i samme vending påstå at folk kjører uforsvarlig fordi de føler seg uovervinnelige med bilbelte på.

En lege her ute var på sykkeltur og kjørte utfor veien og nedover en skråning og hadde ikke hjelm,kona og ungene kjente han ikke igjen da de såg han på sykehuset:-( Og det ble mangen operasjoner og trening før han var tilbake til seg selv,men utseende er totalt forandret... La dette være en advarsel.... Bruk hjelm....

TralleTrollol skrev:

Miriel skrev:

Så lenge du har hjelmen RIKTIG på, så beskytter den.. Og, man blir smålig dum når man ikke beskytter seg.. Som å kjøre uten bilbelte. Smålig dum da og! 

Det argumentet kom Danmark med for å få OPP antall syklister.. Det vil jeg si at gjør de STOKK DUM! 

Ta et egg og slipp det ned i gulvet uten hjelm på.. Der har du hodet ditt! ;) Lovely! :) 
Så bruker du en hjelm på egget... Der har du hodet til de som bruker hjelm! =) 

Syns du skal holde deg til dine to bein på bakken.. Tryggest det :) 

Jeg lurer VELDIG på hva som er grunn til å ikke ha bilbelte på seg.. Angst? Klaus? 
Nei, da får en holde seg unna biler ! =)

TralleTrollol skrev:
Kan ikke folk bare godta at noen velger å sykle uten hjelm, akkurat som noen velger å drive med ekstremsport som har potensielt dødelig utfall?

Men de beskytter seg ;)

besnik skrev:
En lege her ute var på sykkeltur og kjørte utfor veien og nedover en skråning og hadde ikke hjelm,kona og ungene kjente han ikke igjen da de såg han på sykehuset:-( Og det ble mangen operasjoner og trening før han var tilbake til seg selv,men utseende er totalt forandret... La dette være en advarsel.... Bruk hjelm....

Her var det en dame som syklet.. Hun kom IKKE langt.. Skulle opp på fortauet og falt.. Hun bruker 30 min på å bevege seg opp en bakke jeg bruker 5 min på.. Det er ikke aldersbetinget for å si det sånn! Itillegg er hun blind og mistet språket :( Det måtte læres på nytt.. 

"Beste" unnskyldningen jeg har hørt hittil er vel "men jeg sykler så forsiktig at, det går så fint så". Vil påstå at det hjelper fint lite hvis bilisten som kjører forbi mister kontroll på bilen eller er uoppmerksom et øyeblikk....

Pappan min sa at jeg måtte bruke hjelm, samme hva andre gjorde, men hjelm måtte jeg ha selv om ikke han brukte det. Jeg aksepterte jo det.

Hender hun eldste sier at jeg også bør ha hjelm og da sier jeg: ja det er sant, jeg skal få meg en hjelm jeg og. Blir aldri noe mer ut av det.

Nå må jeg jo få meg en hjelm snart, men det blir jo aldri. Sikkert fordi vi sykler bare innimellom og at det blir glemt ellers.

Knøttebærer skrev:
Lyst på denne her fra sykkelpikene jeg:

Man kjøper en hjelm, men selve hatten er ett trekk til hjelmen og man får kjøpt mange forskjellige. Må snakke med sambo først om han syns det er greit at jeg blåser av 8-900 på en sykkelhjelm, men kjenner jeg han rett kommer han til å gi en premie for at jeg endelig har fått ut fingeren:)

åååå den var skjønn!!! *har lyst på*. Synd at jeg nettopp har kjøpt meg hjelm da :P
Men ja, det er viktig å være et godt eksempel for barna sine. Sannsynligheten er stor for at det skjer noe med begge på sykkelen om man først er ute for en ulykke, så synes både mor/far og barn skal ha hjelm :)

stinefine skrev:
"Beste" unnskyldningen jeg har hørt hittil er vel "men jeg sykler så forsiktig at, det går så fint så". Vil påstå at det hjelper fint lite hvis bilisten som kjører forbi mister kontroll på bilen eller er uoppmerksom et øyeblikk....

Det er jo samme som når folk "baaaare" skal hjem fra barnehagen så de trenger ikke feste barnet i bilstolen. Eller at de trenger ikke sikre barnet bakovervendt fordi de kjører så fint bil! 

Back
Topp