Dere som strikker !

Cachee

November 2014 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Har dere blitt lært å strikke av noen eller har dere lært selv ? Dersom dere lærte selv, hvordan gjorde dere det ? Noen som vet av fine sider/videoer for å lære å strikke ?

Jeg har blitt lært litt av min mor, men det er så lenge siden jeg har strikket nå at det meste er glemt ;/ Har bare lagd luer, skjerf og en sokk før.. :p Nå bor jeg jo langt unna dem som kunne lært meg opp på nytt, så hadde vært kjekt med litt hjelp fra dere, om det finnes noe lurt på nett :)

Vi strikka endel på skolen, mamma strikker så hun har nok lært meg litt, prøvd meg frem selv også.
Du kan google video på youtube og lære deg grunnleggende som å legge opp masker og strikke rett / vrang av en bekjent? :) Jeg kan ikke noe mønster eller slikt avansert :P

Mamma strikker så har vel plukket opp mye fra henne ;) eller så hadde vi det på barneskolen.

Garnstudio.no har strikkeskole som er veldig fin! Bestevenninnen min lærte å strikke ved hjelpe av den og meg :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Bestemoren min lærte meg rettstrikk, da jeg var liten. Men har lært det meste selv ved hjelp av bøker og internett:) Vil anbefale pickles.no og garnstudio.no. Biblioteket har også mange lær-å-strikke bøker:) Lykke til!

Anbefaler denne siden http://dropsdesign.no/ gå inn på tips og triks, der er det videoer til opplæring. Masse fine babyoppskrifter! Lærte å strikke på skolen tror jeg. Virkelig ikke noen racer, men strikker masse i sofa og tv sesongen:)

Lært å strikke selv via filmer på youtube og Garnstudio/dropsdesign. Men får hjelp av ene teststrikkeren til Drops Design om jeg står fast på noe. Er hun som lærte meg å lese og forstå oppskrifter. :)

Supre tips ! Takk alle sammen ! Dette skal jeg nok klare :D Må bare kjøpe meg noen pinner :)

Start enkelt med å lære vrangbord strikk. Til nyfødtlue (jeg strikker for Amandaprosjektet) så legger jeg opp 72 masker fordelt på 4 pinner (mener det blir 20+16+20+16=72). Strikk først to rette masker, for så to vrange (søk opp vrangmaske om du ikke husker hvordan man strikker det), husk å strikk pinnene sammen sånn at du strikker rundt. ;) Du starter alltid med 2 rette og avslutt med 2 vrange. Er mye lettere å huske enn om du strikker første pinne to rett først og avslutter med to rett, og sånn forskyver det seg i arbeidet. :) Jeg strikker riller hele veien på nyfødtluer for da er de mer elastiske og det presser ikke mot det skjøre hodet. :) Men nå skal jeg strikke litt mønster, så da strikker jeg halve lua med vrangbord, så resten glattstrikk med mønster. :)

Min kjære mormor lærte meg å strikke når jeg var ganske ung og jeg har alltid likt strikking etter det. Etterhvert har jeg også lært mye av mamma. :) hekling begynte jeg med selv, og har så lært mamma det :) så her lærer vi av hverandre :)

Mamma lærte meg å strikke. Jeg sa en dag at jeg skulle lære meg å strikke, valgte et mønster og strikka et sett til tanteungen min under veiledning av mamma. Han blir 12 år nå, jeg strikka det til han var født :)
Jeg lærte meg derimot å hekle på garnstudio.com ;-)

Jeg lærte først å stfikke av min eldste bror. Fikk pinner og garn i gave av ham en bursdag for mange år siden. Ellers d siste året har jeg lært utrolig mye mer innenfor sttikking av mamma. Mønster, øking, felling, sjenerelt hvordan å lese oppskrift. Er ikke bare bare det heller. Men nå er det jo sååå utrolig kjekt! :D

Bilå

Har også utrolig lyst og lære meg å strikke, får prøve noen av tipsene dere kom med her jeg også, hadde vært moro om en klarte strikke noe selv til den lille etterhvert :)

Start enkelt med å lære vrangbord strikk. Til nyfødtlue (jeg strikker for Amandaprosjektet) så legger jeg opp 72 masker fordelt på 4 pinner (mener det blir 20+16+20+16=72). Strikk først to rette masker, for så to vrange (søk opp vrangmaske om du ikke husker hvordan man strikker det), husk å strikk pinnene sammen sånn at du strikker rundt. ;) Du starter alltid med 2 rette og avslutt med 2 vrange. Er mye lettere å huske enn om du strikker første pinne to rett først og avslutter med to rett, og sånn forskyver det seg i arbeidet. :) Jeg strikker riller hele veien på nyfødtluer for da er de mer elastiske og det presser ikke mot det skjøre hodet. :) Men nå skal jeg strikke litt mønster, så da strikker jeg halve lua med vrangbord, så resten glattstrikk med mønster. :)

Supert svar ! :D Dette skal jeg prøve ! Slike pinner har jeg liggende, har bare ikke rundpinner ;p

Jeg lærte først å stfikke av min eldste bror. Fikk pinner og garn i gave av ham en bursdag for mange år siden. Ellers d siste året har jeg lært utrolig mye mer innenfor sttikking av mamma. Mønster, øking, felling, sjenerelt hvordan å lese oppskrift. Er ikke bare bare det heller. Men nå er det jo sååå utrolig kjekt! :D

Bilå

Hihi, ser for meg at mamma må lære meg å skjønne oppskrifter også ;p Jeg forstår nesten ikke hekleoppskrifter en gang, selv om jeg mestrer mye innen hekling. Men teknikkene sitter og det meste blir bare lagd på frihånd og mål :p

Supert svar ! :D Dette skal jeg prøve ! Slike pinner har jeg liggende, har bare ikke rundpinner ;p
Om du skal strikke nyfødtlue på rundpinne må du ha så kort wire imellom at det er umulig. Strikker alltid babyluer på 4 pinner. :)
Lykke til! Gleder meg til å få se et resultat! :D

ImageUploadedByBV Forum1395743714.884010.jpg her er starten på min lue. Satser på å bli ferdig på strikkekafee i kveld :)

Om du skal strikke nyfødtlue på rundpinne må du ha så kort wire imellom at det er umulig. Strikker alltid babyluer på 4 pinner. :)

Vis vedlegget 54921 her er starten på min lue. Satser på å bli ferdig på strikkekafee i kveld :)

Ja, det sa min mor også, at de må være så korte som mulig :) Åh, det garnet der er jo herlig mykt da, det blir nok ei deilig lue <3 Håper å få se resultat når den er ferdig ;)

Ja, det sa min mor også, at de må være så korte som mulig :) Åh, det garnet der er jo herlig mykt da, det blir nok ei deilig lue <3 Håper å få se resultat når den er ferdig ;)
Elsker drops sitt babygarn! Eller generelt drops sitt garn! :D strikka lue til sambo i extra fine for noen uker siden og den er flittig brukt. :) resultat skal du få se! :D

Elsker drops sitt babygarn! Eller generelt drops sitt garn! :D strikka lue til sambo i extra fine for noen uker siden og den er flittig brukt. :) resultat skal du få se! :D

Ja, Drops har mye godt og pent garn :D Holder på med et bølgemønstret babypledd i Cotton Light bomullsgarn fra Drops for øyeblikket :) Nokså kjedelige jordfarger, med innspill av et par skarpere farger. Tipper det blir solgt om det blir pent, men greit å prøve seg på "Mønsteret" før jeg lager til babyen i magen, det skal jeg gjøre når jeg vet kjønn og har handlet nydelige farger <3 Å som jeg gleder meg :D

Jeg bruker alltid 80cm rundpinne når jeg strikker små luer jeg.. Er ikke noe glad i å bruke 4 pinner

Back
Topp