Dere som sparer barnetrygden!

Jeg har en egen konto som jeg kaller sparing til Sandra som jeg setter inn barnetrygden og så setter vi inn 900 kr fra lønnen vår (tilsammen). Dette for å spare til ting hun trenger med tiden som utsyr og klær osv

så alt i alt så får hun 1870 kr inn på "sin" konto hver mnd.

vi sparer barnetrygda [:D] men vi kommer til å bruke av den til f.eks ny sykkel, slalomutstyr når han blir litt eldre osv, men akkurat nå så har vi råd til å sette den bort hver måned og da er det utrolig deilig å tenke på at pengene står der når vi skulle trenge dem [:)]

Eg forstår ikkje at det kan bli vridd til noko negativt å spara peng til barna sine. Viss ein gir barna sunne holdningar og verdiar i livet, og lærer dei at penger ikkje veks på tre, så kan det jo berre vera positivt at dei feks slepp å få studielån, eller kanskje får litt lavare huslån. Ein kan jo spare pengane i sitt eige navn, og dermed bestemme kva barnet skal bruka pengane på. At nokon meinar ein beviser at ein ikkje treng barnetrygd viss ein ikkje brukar pengane, alle får det jo, kvifor skal ein absolutt bevise at ein treng det??
Eg meinar for all del IKKJE at det er noko gale med å bruka dei heller, for dei som ønsker/må det!!!

Vi sparer barnetrygden i vårt navn, og det vet ikke barna om. den dagen de er klare til å motta en stor sum penger skal de få dem.

Vi sparer ikke barnetrygden nå. Den går med. Hvertfall sånn som vi har det økonomisk nå. Men får vi det til, så skal vi spare. Og da skal det gå til barnet når det trenger noe.

Her sparer vi 1000 kr hver måned. Overfører pengene til egen konto i mitt navn. Ettersom renta er så lav som den er nå, hadde det sikkert vært gunstigere å nedbetale lån med disse pengene, og 200 000 om 20 år er sikkert bare småplukk i forhold til i dag, men det er uansett hyggelig å sette av litt hver måned til vesla.

Kommer nok til å gjøre det samme når mini kommer.

Vi sparer i navnene våres, slik at vi kan gi dem får han trenger dem, utover til han er ferdig etablert! Vil ikke at han skal ha pengene på konto da han er 18 år og lever i "nuet".

Pengene han får i gaver blir satt i hans egen sparekonto[:D]

ORIGINAL: sogn78

Eg forstår ikkje at det kan bli vridd til noko negativt å spara peng til barna sine. Viss ein gir barna sunne holdningar og verdiar i livet, og lærer dei at penger ikkje veks på tre, så kan det jo berre vera positivt at dei feks slepp å få studielån, eller kanskje får litt lavare huslån. Ein kan jo spare pengane i sitt eige navn, og dermed bestemme kva barnet skal bruka pengane på. At nokon meinar ein beviser at ein ikkje treng barnetrygd viss ein ikkje brukar pengane, alle får det jo, kvifor skal ein absolutt bevise at ein treng det??
Eg meinar for all del IKKJE at det er noko gale med å bruka dei heller, for dei som ønsker/må det!!!

Så enig! Det er da ikke negativt å spare penger.. Man må jo heller ikke gi tilgang til alt på 18årsdagen, men gi tilskudd i porsjoner til studier, førerkort , bil, egenkapital etc.
Sånn gjorde mine foreldre det ihvertfall og det er vår plan for frøkna også[:)]

Vi sparer barnetrygden.
Vi sparer fordi nå kan vi det, vi vet aldri hva fremtiden bringer.
Pengene kan brukes til sykler, turer, sportsutstyr, billappen, moped...Vi aner ikke hva som til slutt vil stå igjen på konto selvsagt, men det blir jo fin liten kapital som kan brukes til leilighet/hus.

Vi har dessverre ikke råd til å spare så mye til henne, men setter inn 300 kroner i mnd på en konto som står i mitt navn. Når babyen i magen kommer skal hun også få det samme. Begge kontoene står i mitt navn, men det står skrevet at pengene ER til barna - og man trenger både min og sambo sin underskrift for å røre pengene. Planen er at pengene skal brukes på bolig, utdanning eller noe annet viktig når ungene blir store, men jeg tror ikke de får vite om pengene selv før de er 20 år eller noe. Når økonomien etterhvert blir bedre håper jeg selvfølgelig at vi får spare mer, slik at det kan bli en god sum tilslutt [:)]

Sambo var ikke helt enig i dette i begynnelsen. Han mener at ungene skal lære seg at penger ikke vokser på trær og at man må jobbe selv for å tjene noe... Men jeg skjønner ikke hva galt det kan gjøre å hjelpe de litt med startkapital iallfall. Penger trenger de alltid uansett, det er ikke slik at vi kommer til å tjene opp så mye at de kan ligge på latsiden resten av livet selv. Dessuten regner jeg med at vi klarer å oppdra barna såpass godt at de VET at penger ikke kommer av seg selv også, selv om de får en "liten" hjelp fra oss når de skal ut i det voksne livet.

Jeg sparer til barna, men ikke barnetrygden. På samme konto blir penger som de får i gave satt inn også.
Kontoen står under mitt navn så jeg må jo en gang opprette egen konto til dem. Har lurt litt på om jeg skal opprette BSU konto når de blir 18 og sette de inn der. Vi hadde dette selv da vi skulle kjøpe oss hus og det var ikke måte på til goodwill vi fikk bra banken. Og pengene som stod der var kjekt å ha de også. Men nå er det noen år til de er 18 da så det er jo mulig denne ordningen ikke fins. Men da finner vi nok en annen måte. Jeg kommer ikke til å gi dem pengene rett i lomma.

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: mamma81*

Kjempeflinke dere som sparer! Eneste ankepunktet med å spare for mye er at barna får formue og derfor kanskje ikke får stipend under studier. Noe å tenke på.... Men kan jo seff investere pengene i bolig eller noe før den tid da.

man kan jo spare i eget navn da, så slipper man problemer med lånekasse og overformynderi [:)]

Hva er grensen for hvor mye penger de kan ha før det blir regnet som formue?

Har ikke råd til å spare alt, men har bestemt meg for at jeg skal spare NOE til han i det minste. Så nå går det 100kr inn på en av mine kontoer som er merket med navnet hans. Håper å få råd til å øke det etterhvert, men det blir jo noen tusenlapper uansett. Kommer ikke til å bruke de før til konfirmasjon/lappen/bil/leilighet alt etter hvor mye jeg har råd til når den tid kommer.

Sparer 300 kr til kvar av ungane .... Resten blir brukt i kvardagen ....
Dei pengane som blir spart .. skal brukast til bunad, når den tid kjem .. og billappen .... !!

sparer bare på spare i bøsse her ja... + at hun får jo masse penger til bursdag og jul..

Back
Topp