Dere som sparer barnetrygden!

millililly

Forelsket i forumet
Se[:D]

Hvis man sparer barnetrygden på 970 måneden til barnet fyller 18 år, står det i underkant av 277.000 kroner på konto (ink renter). Langt fra alle barn får en slik start.

Fant det her: http://www.abcnyheter.no/node/128152

Vi er studenter, går så vidt hver måned, men alikevel sparer vi barnetrygden til barna våre.
Må si jeg er litt stolt [:)]
Tenk så kjekt for barna våre når de blir 18.
Vi kommer til å være litt strenge da, de må bli brukt til noe fornuftig.

Mye penger det ja [:)]
Men her sparer vi når vi får det til, men har tenkt at det går til turer, sykler og annet utstyr etc. dersom vi ikke har råd til det fra andre penger. Grei tanke det også synes jeg [:)]

Lener meg på denne:

Ingen skal føle dårlig samvittighet for at de ikke sparer til barna. Flere foreldre jeg har snakket med, har tatt et bevisst valg i forhold til at de ikke vil spare til barna. De mener barna er best tjent med å lære å stå økonomisk på egne ben. Som foreldre har vi uansett et ansvar når det gjelder å lære våre barn å disponere egne penger, slik at de er i stand til å ta fornuftige økonomiske valg, sier Christine Warloe i Nordea.

ORIGINAL: *Meya*

Lener meg på denne:

Ingen skal føle dårlig samvittighet for at de ikke sparer til barna. Flere foreldre jeg har snakket med, har tatt et bevisst valg i forhold til at de ikke vil spare til barna. De mener barna er best tjent med å lære å stå økonomisk på egne ben. Som foreldre har vi uansett et ansvar når det gjelder å lære våre barn å disponere egne penger, slik at de er i stand til å ta fornuftige økonomiske valg, sier Christine Warloe i Nordea.

skulle akkurat til å signere, men så så jeg overskriften [8D]
haha!

Skulle ønske jeg kunne spare barnetrygden eller iallefall noe til ungene...

Greit å ha stående om de plutselig trenger nye sko/uteklær i midten av desember, ny bilstol, skoletur eller andre store utgifter.

Men sånn som økonomien er nå, så har vi ikke sjangs[&o] XXX fingrene å håper det går seg til før ungene når skolealder.

Å beundrer dere som har trang økonomi, men fremdeles klarer å spare...

Kjempeflinke dere som sparer! Eneste ankepunktet med å spare for mye er at barna får formue og derfor kanskje ikke får stipend under studier. Noe å tenke på.... Men kan jo seff investere pengene i bolig eller noe før den tid da.

ORIGINAL: mamma81*

Kjempeflinke dere som sparer! Eneste ankepunktet med å spare for mye er at barna får formue og derfor kanskje ikke får stipend under studier. Noe å tenke på.... Men kan jo seff investere pengene i bolig eller noe før den tid da.

man kan jo spare i eget navn da, så slipper man problemer med lånekasse og overformynderi [:)]

Jeg var veldig veldig glad for at min manns foreldre hadde gjort det med han, for da hadde vi en bra
startkapital da vi kjøpte første leiligheten vår [:D] Det var da en 3 roms kostet 500 000.

Men desverre har vi ikke hatt muligheten for våre egne barn, nå har vi det, men bruker den på de i stedet.
En 11 åring bruker faktisk den tusenlappen hver mnd [:-]

ORIGINAL: millililly

Se[:D]

Hvis man sparer barnetrygden på 970 måneden til barnet fyller 18 år, står det i underkant av 277.000 kroner på konto (ink renter). Langt fra alle barn får en slik start.

Fant det her: http://www.abcnyheter.no/node/128152

Vi er studenter, går så vidt hver måned, men alikevel sparer vi barnetrygden til barna våre.
Må si jeg er litt stolt [:)]
Tenk så kjekt for barna våre når de blir 18.
Vi kommer til å være litt strenge da, de må bli brukt til noe fornuftig.

Jeg tenker vel at det er litt pussig å tenke på det som om man sparer på barnetrygden. 

For det første - barnetrygden er jo ment å trygge barna under oppveksten, så ved å spare den viser man jo egentlig at man ikke trenger den.
For det andre - det er mange som er helt avhengig av barntrygden for å få endene til å møtes, og de blir fort såret ved å høre at folk slenger om seg med at de sparer den.
For det tredje - man sparer jo ikke barnetrygden, det er jo bare noe man kaller det. Hvis man sparer 970 kroner måneden så kan man jo like godt si at man bruker barnetrygden på ting og tang men sparer 970 kroner av lønnen eller studiestipend eller hva man nå måtte ha av inntekt.

En annen sak er jo at at barnetrygden ikke behøver å brukes fortløpende - som Molly80 skriver kan den jo spares for å få råd til ting etterhvert, som dyrere investeringer at rype turer, sykler osv.

Vi sparer ikke til barnet fast, og det veldig bevisst. Jeg har ikke tro på at dersom barnet har mange midler stående så blir alt så fint og fantastisk når de blir 18. Mitt mål med barnetrygden er at mitt barn skal ha det hun trenger av klær og utstyr fram til hun blir 18. Så får besteforeldre osv gjøre det de ønsker, de setter inn til bursdager osv.

Jeg tror at mange ungdommer som vet at det venter en sånn sum på dem når de blir myndige bruker det som en hvilepute.

Men hun skal aldri lide noen nød[:)]

Vi har jo ikke fått bebisen vår enda, men kommer nok til å spare barnetrygden, så sant det er mulig økonomisk (visste ikke før idag at vi fikk barnetrygd engang, så har ikke akkurat regnet med den heller...[:)])

Ser egentlig ikke noen negative sider ved det jeg da[:)] Om barnet bruker det som en hvilepute eller ikke kommer vel litt an på hvilke holdninger til penger foreldrene gir dem. Barnet trenger jo heller ikke vite om sparepengene? Kan jo heller bli en super overraskelse ved første huskjøp el.[:)]

vi sparer ikke banretrygd, men sparer litt selv i en felles sparekonto.

i tilegg preioriterer vi og betale ned huslåne, slik at den  dagen barna trenger starthelp ( har 3 stykk)
kan vi bidra med og gi litt egenkapital til huskøp osv, ved og ta opp et flleksilån i egenbolig, ( blir jo nesten som forskudd på arv)
da lærer di pengenes verdi, og må stå på egne ben, men sammtidig har vi mulighet til og gi starhjelp.

en slulp penger i hand på 18 års dagen er ikke sikkert er en like stor slump den dagen di som 25 åring skal ha egenbolig feks, siden det er brukt opp i mellomtiden

ORIGINAL: LillianneLie

Vi har jo ikke fått bebisen vår enda, men kommer nok til å spare barnetrygden, så sant det er mulig økonomisk (visste ikke før idag at vi fikk barnetrygd engang, så har ikke akkurat regnet med den heller...[:)])

Ser egentlig ikke noen negative sider ved det jeg da[:)] Om barnet bruker det som en hvilepute eller ikke kommer vel litt an på hvilke holdninger til penger foreldrene gir dem. Barnet trenger jo heller ikke vite om sparepengene? Kan jo heller bli en super overraskelse ved første huskjøp el.[:)]

Du er ikke uten poenger, men spørsmålet er egentlig ikke hvorvidt man skal spare barnetrygd eller ikke.  Spørsmålet er om man skal gi barna en haug med penger.

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: mamma81*

man kan jo spare i eget navn da, så slipper man problemer med lånekasse og overformynderi [:)]

Jo, men da er det noe annet, da får man ikke hjelp fra NAV Sosial om man trenger det, fordi man må bruke opp det først, selv om man er i en midlertidig knipe.

Vi sparer 1500 kr i mnd uavhengi av barnetrygden til henne.

Jeg personlig synes det er greit p spare de pengen fordi vi ha mulighet for det. Men er ikke for at barna skal få de den dagen de er 18. Men heller brukes til store ting man måtte trenge underveis, og ikke har mulighet for å ta dette fra andre penger. Så er det å se hva som er igjen den dagen de måtte trenge ekstra penger. Som når de skal studere, kjøpe bolig etc.

Her sparer jeg de i mitt navn, for det er ikke automatisk barnet sine penger.
H

v sparer den, 500kr i fond og 500kr på sparekonto.

og når det når maxbeløpet på 70 000kr som man kan ha før overformynderiet trer inn,sparer vi videre i vårt navn.

Jeg får barnetrygden hans inn på en av mine kontoer. Også bruker jeg av de pengene når han trenger noe nytt. Bruker det ikke når han skal ha en ny joggebukse eller bleier f.eks, men nå når han skal ha nye støvler, vårsko, tøfler, sandaler osv så tar jeg av de pengene, eller han trenger nytt barnesete eller lignende.. Kjekt å ha pengene stående til slikt for vi har ikke så mye til overs hver måned utenom barnetrygden..

Også sparer vi et lite beløp til han hver mnd. Merkes ikke på konton vår en gang,  men blir noen kroner til den dagen han skal ha lappen eller skal studere f.eks..

vi sparer 800 på sparekonto og 200 i fond til hver av de i mnd. men store tingr(barneseter, fotograf, bunadosv) tar vi av kontoen. men sette inn litt i ny å ne :)

ja jeg sparer 1000kr hver mnd (har rundet det av).
skal kun brukes til kjøp av hus/leilighet eller utdanning.

Back
Topp