Dere som skal ta KUB test

Jordmor bare sendte inn en søknad til dobbeltest som hun kalte det, i og med at jeg er 38 år... dobbeltest er vel KUB testen, og hvis det viser seg å være noe «grums» med blodprøven blir man henvist til NIPT test, er det ikke sånn? Eller er jeg på jordet? :laughing002

Hvor langt er du på vei? Er 38 år selv og lurer på om jeg burde ta tidlig kontakt med legen av den grunn....

Jeg ville ha ringt og hørt med dem når henvisningen din er gått gjennom :) du kn ringe resepsjonen og be en lege ta kontakt når vedkommende var tid, eventuelt så vil du som meg får en telefontime i forkant av kub ultralyd. De jeg kjenner som har mistet grunner avvik tidligere, har kunnet velge fostervann/morkakeprøve og kub neste svangerskap, så jeg skjønner ikke hvorfor du isåfall ikke skal kunne få kub og NIPT. Men bare fordi jeg synes det høres mest logisk ut, betyr det vel ikke at sykehuset praktiserer ting sånn da :p
Da jeg snakket med sykehuset like etter at alt skjedde, så snakket de om KUB og NIPT. Det var før mai, så jeg hadde et håp om å få NIPT før 12 uker. Men kan jo virke som at KUB må tas først uansett.

Var hos lege i dag, hun sa første time hos sykehuset blir i uke 8/9, det er jo veldig tidlig! Spent på hva det er og hva de sier da. Da rekker jeg å bestille NIPT fra utlandet og få svar innen jul hvis det fremdeles er gammeldags i Norge dags dato :bookworm:

Hvor langt er du på vei? Er 38 år selv og lurer på om jeg burde ta tidlig kontakt med legen av den grunn....
Jeg er 7+3 i dag og har fått TUL neste mandag. (Sikkert bare for å bekrefte liv, og antall og termin og sånn) Og så blir jeg sendt til Rikshospitalet for KUB testen mellom uke 12 og 14 eller noe. Sikkert lurt å bestille legetime eller jordmor time så de får deg i systemet. Hvor langt er du på vei? :happy:

Dette er veldig interessant - oppdater gjerne når dere har vært inne! Jeg er veldig spent på hvordan dette gjøres/vurderes.

Jeg er 11 uker på lille julaften, så romjulen kommer jo ikke akkurat beleilig. Det er mange virkedager som forsvinner for oss som skal undersøkes slik.

Jeg fant papirer fra sykehuset nå som vi mottok etter samtale med genetisk avdeling:

"De har tilbud om fosterdiagnostisk undersøkelse i senere graviditeter. De kan fritt velge mellom eksisterende metoder, ultralyd med måling av nakkeoppklaring/blodprøve (duotest) og fostervannsprøve/morkakeprøve"
- April 2020

Så tvilsomt NIPT med det første da, hvis ting ikke er endret for oss nå :shifty:

Brevet mottok du i april - på den motsatte siden av opprinnelig oppstart 1. juli. 1. november var siste utredningsfrist - så nå er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor dette lar vente på seg. Det burde finnes en merknad som opplyser om hvorvidt dette skyldes forsinket saksbehandling pga. korona eller om det er noe annet som ligger bak. Og ikke minst når utredningen er ventet å være klar.

Brevet mottok du i april - på den motsatte siden av opprinnelig oppstart 1. juli. 1. november var siste utredningsfrist - så nå er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor dette lar vente på seg. Det burde finnes en merknad som opplyser om hvorvidt dette skyldes forsinket saksbehandling pga. korona eller om det er noe annet som ligger bak. Og ikke minst når utredningen er ventet å være klar.

"Helsedirektoratet har fått frist for gjennomføring av oppdraget til 1. november. Helse- og omsorgsdepartementet vil etter Helsedirektoratets utredning komme tilbake til hvordan og når NIPT skal gjennomføres. Inntil de nye ordningene er på plass, videreføres eksisterende retningslinjer for fosterdiagnostikk, NIPT og ultralydundersøkelser."
Kilde

Heh, så det er nok ganske uvisst når Helse- og omsorgsdepartementet vil være ferdig :oops: Savner info i media

Jeg er 11 uker på julaften og 12 uker på nyttårsaften. Skal tro om man får tatt DUO-testen i romjula.. Det er jo den 'beste' tida å få gjort undersøkelsen på. Dere som allerede har blitt innkalt til ultralyden - hvilken uke er dere i når den blir tatt? Som trådstarter sier, er kanskje 9 uker litt vel tidlig?

Jeg er 11 uker på julaften og 12 uker på nyttårsaften. Skal tro om man får tatt DUO-testen i romjula.. Det er jo den 'beste' tida å få gjort undersøkelsen på. Dere som allerede har blitt innkalt til ultralyden - hvilken uke er dere i når den blir tatt? Som trådstarter sier, er kanskje 9 uker litt vel tidlig?
Den UL’en jeg skal ha i uke 9 var visst bare en vanlig TUL. Bare for å bekrefte liv sikkert. KUB testen taes rundt uke 12 fikk jeg høre. Men leste man kunne ta den mellom uke 11 og 14 (?) så man har jo noen uker å gå på :)

Fikk du velge mellom KUB og NIPT? Jeg skal til lege neste uke og snakke om veien videre. Er så spent på om jeg kan få NIPT først, og hvor tidlig de tar det i Norge. Har så lyst på svaret før jul

Beklager dumt spørsmål men
Hva er forskjellen på KUB og NIPT?? og hva er disse to tingene?

Med din historikk skal du helt klart få tilbud om NIPT :) ❤️ det står spesifisert under hvem som kan ha rett til utvidet fosterdiagnostikk og at det gjelder dersom man har fått en syk babye tidligere.
Takk for det svaret, jeg skulle funnet kildene og dobbeltsjekket med en gang, for jeg trodde ikke det siden jeg fikk en annen beskjed fra genetisk avdeling på sykehuset senest i slutten av april. Så jeg ville jo stole på det de sa og fryktet jeg måtte gjennom KUB først. Nå har jeg også lest det inne på regjeringen sine nettsider. Årh, at ikke helsepersonell kan være mer oppdatert :hungover:

Til og med i det skriftlige brevet vi fikk etter samtalen, sto det KUB! Bah..

Beklager dumt spørsmål men
Hva er forskjellen på KUB og NIPT?? og hva er disse to tingene?
KUB er en blodprøve kombinert med ultralyd. NIPT er en enda mer treffsikker test som er blodprøve som ser på DNA til baby.

Begge er ganske gode metoder altså, og begge må bekreftes med morkakeprøve dersom man ønsker å være helt sikker.

KUB er en blodprøve kombinert med ultralyd. NIPT er en enda mer treffsikker test som er blodprøve som ser på DNA til baby.

Begge er ganske gode metoder altså, og begge må bekreftes med morkakeprøve dersom man ønsker å være helt sikker.

Er det med tanke på utviklingen, eller er det feil?
Første jeg tenkte var å vite hvem faren er siden du skrev DNA :hilarious: Men regner med det ikke er det

Last edited:
Helt håpløst at de ikke praktiserer det nå når systemet allerede er på plass. Skjønner jo at det kreves mer planlegging og retningslinjer på plass for de som vil kjøpe NIPT på privat klinikk i Norge.

Hvis det du skriver nå stemmer, så får jeg vel betale et par tusen til utlandet for å rekke å senke skuldrene før jul :shifty: 12+0 bittelille julaften

Sniker. Jeg tok NIPT i uke 15 etter dårlig resultat på KUB (som jeg tok 12+6), det var ikke noe problem mtp ukene iallefall.

Sniker. Jeg tok NIPT i uke 15 etter dårlig resultat på KUB (som jeg tok 12+6), det var ikke noe problem mtp ukene iallefall.
Er bare jeg som ville ha svar på nipt før jul og trodde jeg måtte gjennom KUB først. Men jeg får gå rett på NIPT pga historikk og har fått opplyst feil i samtale og brev fra genetisk avdeling :) Og nipt kan tas fra 10+0, så jeg får nok vite alt før jul i Norge

Håper det gikk greit med dere og at det ikke var noe galt likevel:Heartred

Er bare jeg som ville ha svar på nipt før jul og trodde jeg måtte gjennom KUB først. Men jeg får gå rett på NIPT pga historikk og har fått opplyst feil i samtale og brev fra genetisk avdeling :) Og nipt kan tas fra 10+0, så jeg får nok vite alt før jul i Norge

Håper det gikk greit med dere og at det ikke var noe galt likevel:Heartred

så bra! Ja, alt gikk fint her!

Jeg bare kjenner på at jeg kanskje tåler påkjenningen bedre, jo tidligere jeg evt får et resultat man helst ikke skulle fått. Om man må gå til det skrittet å avslutte et svangerskap blir det vel bare tyngre og tyngre, jo lenger tiden går.

Bank i bordet.

Back
Topp