Dere som skal ta KUB test

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Når skal dere på UL? Jeg fikk innkallelse til UL da jeg er 9+0.
Er ikke det litt for tidlig egentlig? I forhold til å se nakkefold etc? :think005 Noen som vet?

Når skal dere på UL? Jeg fikk innkallelse til UL da jeg er 9+0.
Er ikke det litt for tidlig egentlig? I forhold til å se nakkefold etc? :think005 Noen som vet?

Uke 9 er for å ta blodprøve og evt TUL for å bekrefte liv :) mange sykehus gjør denne timen delvis via telefonen også.
Selve kub ultralyden setter de opp ny time til mellom uke 12+0 og 13+6

Uke 9 er for å ta blodprøve og evt TUL for å bekrefte liv :) mange sykehus gjør denne timen delvis via telefonen også.
Selve kub ultralyden setter de opp ny time til mellom uke 12+0 og 13+6
Okay. Takk for info :) men det sto nemlig at jeg hadde fått innkallelse til UL, og ikke no annet...:scratch men da kan det jo sikkert være for å bekrefte liv ja ☺️

Fikk du velge mellom KUB og NIPT? Jeg skal til lege neste uke og snakke om veien videre. Er så spent på om jeg kan få NIPT først, og hvor tidlig de tar det i Norge. Har så lyst på svaret før jul

Fikk du velge mellom KUB og NIPT? Jeg skal til lege neste uke og snakke om veien videre. Er så spent på om jeg kan få NIPT først, og hvor tidlig de tar det i Norge. Har så lyst på svaret før jul
Jordmor bare sendte inn en søknad til dobbeltest som hun kalte det, i og med at jeg er 38 år... dobbeltest er vel KUB testen, og hvis det viser seg å være noe «grums» med blodprøven blir man henvist til NIPT test, er det ikke sånn? Eller er jeg på jordet? :laughing002

Med din historikk skal du helt klart få tilbud om NIPT :) ❤️ det står spesifisert under hvem som kan ha rett til utvidet fosterdiagnostikk og at det gjelder dersom man har fått en syk babye tidligere.

Jordmor bare sendte inn en søknad til dobbeltest som hun kalte det, i og med at jeg er 38 år... dobbeltest er vel KUB testen, og hvis det viser seg å være noe «grums» med blodprøven blir man henvist til NIPT test, er det ikke sånn? Eller er jeg på jordet? :laughing002

Stemmer at dette blir progresjonen i ditt tilfelle :)

Med din historikk skal du helt klart få tilbud om NIPT :) ❤️ det står spesifisert under hvem som kan ha rett til utvidet fosterdiagnostikk og at det gjelder dersom man har fått en syk babye tidligere.
Joda, men slik jeg har forstått det har de først tilbudt KUB, også ved historikk. Og deretter NIPT dersom KUB ga utslag. Trodde kanskje det ble endringer etter mai i år med umiddelbar virkning siden rutinene for kvinner med større sannsynlighet allerede var på plass i svangerskapsomsorgen. Så jeg begynte bare å tenke at de kanskje tviholder på KUB først enda frem til alt er på plass for alle :confused005

Haha, innviklet. Vanskelig å formulere seg :hilarious:

Nå ble jeg enda mer usikker... ringte sykehuset for å høre om det ikke var litt tidlig i uke 9 til dobbeltest? Og hun bare, vi tar ikke den testen her, da må du til Rikshospitalet. Så sa jeg at jeg hadde fått innkallelsen til UL hos dem, og spurte om det ikke var litt i tidligste laget for å se på nakkefolden etc.. da svarte hun at neida, de kunne se littegrann i uke 9... jeg satt igjen som et spørsmålstegn :oops:

Dette er jeg også veldig nysgjerrig på, da jeg er eldre enn 38.
Jeg forstår det slik at at NIPT er godkjent som ikke-invasiv metode, spesielt hvis det er indikasjon ved KUB eller hvis man ikke rekker KUB (alt etter hvor langt ut i svangerskapet man er).
Men er NIPT tilgjengelig for alle som er over 38 (eller har sykt barn-historikk etc.) allerede, uansett, etter er det det vi venter på skal innføres i sammenheng med endringen av Bioteknologi-loven?

Dette er jeg også veldig nysgjerrig på, da jeg er eldre enn 38.
Jeg forstår det slik at at NIPT er godkjent som ikke-invasiv metode, spesielt hvis det er indikasjon ved KUB eller hvis man ikke rekker KUB (alt etter hvor langt ut i svangerskapet man er).
Men er NIPT tilgjengelig for alle som er over 38 (eller har sykt barn-historikk etc.) allerede, uansett, etter er det det vi venter på skal innføres i sammenheng med endringen av Bioteknologi-loven?
Tror vi må oppdatere hverandre så snart vi vet :p Hvor langt er du på vei? Jeg er 6+0 og skal til legen om to dager, men tror ikke fastlegen vet så mye. Og tar nok et par uker før jeg har snakket med sykehuset tipper jeg.

Tror vi må oppdatere hverandre så snart vi vet :p Hvor langt er du på vei? Jeg er 6+0 og skal til legen om to dager, men tror ikke fastlegen vet så mye. Og tar nok et par uker før jeg har snakket med sykehuset tipper jeg.

He he, jeg er bare 4+6 så det haster vel egentlig ikke så veldig. I utgangspunktet oppfattet jeg det slik at de med risikosvangerskap skal starte oppfølging tidligere enn de med alminnelige svangerskap.
Tok derfor kontakt med helsestasjonen i går og har fått første time den 27.11. Da er jeg vel 7+2. Til min overraskelse viser det seg at denne skal foregå over telefon.
Trodde vi eldre måtte ta glukosebelastningstest så tidlig som mulig, samt bestille tidlig ultralyd - det var derfor jeg bestilte time

Gikk du via fastlegen din med én gang?

He he, jeg er bare 4+6 så det haster vel egentlig ikke så veldig. I utgangspunktet oppfattet jeg det slik at de med risikosvangerskap skal starte oppfølging tidligere enn de med alminnelige svangerskap.
Tok derfor kontakt med helsestasjonen i går og har fått første time den 27.11. Da er jeg vel 7+2. Til min overraskelse viser det seg at denne skal foregå over telefon.
Trodde vi eldre måtte ta glukosebelastningstest så tidlig som mulig, samt bestille tidlig ultralyd - det var derfor jeg bestilte time

Gikk du via fastlegen din med én gang?
Jeg var hos fastlegen i forbindelse med noe annet da jeg var 4+0. Da satte hun meg opp 6+2 til en ny time for å søke svangerskapspenger (var litt tidlig i uke 4). Hun sa også at vi skulle sende henvisning til sykehus og ta noen blodprøver, føles veldig trygt med henne som lege :) Tror jeg vil ha den type oppfølging med fastlegen og kun snakk med jordmor hvis jeg er bekymret osv.

Om du skal ha samtale med jordmor i uke 7 er det sikkert nok med en samtale, tipper hun sender henvisning dit du trenger, og at jordmor ikke gjør så mye i uke 7 uansett. Du er jo ikke så langt på vei når du får NIPT/KUB uansett tenker jeg

KUB er blodprøve + ultralyd, NIPT er også blodprøve + som regel ultralyd. NIPT er visstnok mer treffsikkert.

Nå er det slik at man først tar KUB og deretter NIPT ved behov etter det. Men siden det er et ganske lite tidsvindu disse prøvene kan tas i, er det nå bestemt at man heretter skal gå for det mest fordelaktige med én gang, nemlig NIPT, og hoppe over KUB. Men nå har de ikke implementert dette ennå. Litt irriterende, kjenner jeg.

Nå er det slik at man først tar KUB og deretter NIPT ved behov etter det. Men siden det er et ganske lite tidsvindu disse prøvene kan tas i, er det nå bestemt at man heretter skal gå for det mest fordelaktige med én gang, nemlig NIPT, og hoppe over KUB. Men nå har de ikke implementert dette ennå. Litt irriterende, kjenner jeg.
Helt håpløst at de ikke praktiserer det nå når systemet allerede er på plass. Skjønner jo at det kreves mer planlegging og retningslinjer på plass for de som vil kjøpe NIPT på privat klinikk i Norge.

Hvis det du skriver nå stemmer, så får jeg vel betale et par tusen til utlandet for å rekke å senke skuldrene før jul :shifty: 12+0 bittelille julaften

Hvis det du skriver nå stemmer, så får jeg vel betale et par tusen til utlandet for å rekke å senke skuldrene før jul :shifty: 12+0 bittelille julaften

Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Leger som tar blodprøver til NIPT nå risikerer fengsel eller bøter. Det er ikke lov. Og hvis du reiser ut av landet, er det jo karantene... Dette irriterer meg også grenseløst. Jeg var i Danmark med førstemann, syntes det var deilig å få vite såpass mye om fosteret så tidlig. Jeg slappet mer av..

(og det koster ikke et par tusen heller, minimum 6000-7000 kr...)

Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Leger som tar blodprøver til NIPT nå risikerer fengsel eller bøter. Det er ikke lov. Og hvis du reiser ut av landet, er det jo karantene... Dette irriterer meg også grenseløst. Jeg var i Danmark med førstemann, syntes det var deilig å få vite såpass mye om fosteret så tidlig. Jeg slappet mer av..

(og det koster ikke et par tusen heller, minimum 6000-7000 kr...)
Man kan bestille kit via nett, og så kommer et budbringerfirma og henter på døren. Om jeg ikke får en venn til å gjøre det (som har tatt kurs i løpet av studiene), så kommer jeg til å stikke nålen på meg selv. Tenker at det skal gå fint! :angelic:

Og ja, er klar over prisen. Men for meg er det verdt det for å senke skuldrene før jul

Joda, men slik jeg har forstått det har de først tilbudt KUB, også ved historikk. Og deretter NIPT dersom KUB ga utslag. Trodde kanskje det ble endringer etter mai i år med umiddelbar virkning siden rutinene for kvinner med større sannsynlighet allerede var på plass i svangerskapsomsorgen. Så jeg begynte bare å tenke at de kanskje tviholder på KUB først enda frem til alt er på plass for alle :confused005

Haha, innviklet. Vanskelig å formulere seg :hilarious:

Jeg ville ha ringt og hørt med dem når henvisningen din er gått gjennom :) du kn ringe resepsjonen og be en lege ta kontakt når vedkommende var tid, eventuelt så vil du som meg får en telefontime i forkant av kub ultralyd. De jeg kjenner som har mistet grunner avvik tidligere, har kunnet velge fostervann/morkakeprøve og kub neste svangerskap, så jeg skjønner ikke hvorfor du isåfall ikke skal kunne få kub og NIPT. Men bare fordi jeg synes det høres mest logisk ut, betyr det vel ikke at sykehuset praktiserer ting sånn da :p

Back
Topp