Dere som sier at "babyen får det vi spiser til middag, unntatt det med salt i"

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Har notert meg at flere har nevnt at deres små får spise samme middag som dem selv, uten salt i....Men, da må jeg spørre: Er dere så flinke at dere da lager all mat fra bunn? For dersom vi feks har lasagne, gryterett, kjøpte fiskeboller, posesaus, karbonader, kjøttkaker, fiskepinner så kan jeg jo ikke gi noe til gutten min av dette...Skulle ønske jeg var mye flinkere til å lage sånt fra bunnen av men det er jeg ikke...Noen ganger slår jeg til, men må innrømme at det blir en del halvfabrikater her til tider altså...Sikkert en kombinasjon av latskap og at jeg synes det tar mye lengre tid å lage fra bunn av som gjør det.

Når kan de begynne å spise sånn mat da? Salt bør vel unngåes selv om de har fylt 1 år eller?
 
lurer også litt på når de kan spise sånn mat for er glad i halvfabrikk selv! Her nede er det jo kjempe lett da de ikke har det :p
 
her spiser han foreløpig ikke vår middag, da vi sjelden spiser før 17.30/ 18, men han får alltid smake litt da :)

til spørsmålet ditt: vi lager nesten all mat fra grunnen av ja. veldig sjelden vi bruker noe fra pose ol her hjemme. På hytta blir det litt oftere :)

jeg synes det smaker myyye bedre med selvlaget og at det ikke er så tidkrevende heller :) Bruker mye Trines matblogg for inspirasjon til oppskrifter.
 
Han får kun smake når vi lager fra bunnen av ja ;) Vi kjøper aldri posesaus lengre, og lasagne lager jeg fra bunnen av. Rema 1000 sine middagstips er geniale, og man kan lett tilpasse krydderet med oppskriftene der. Men skal sies at vi har vært på mcdonalds og han fikk sutte på en usalta pommes frites ;)
 
lurer også litt på når de kan spise sånn mat for er glad i halvfabrikk selv! Her nede er det jo kjempe lett da de ikke har det :p
Skulle nesten ønske det ikke var det her i Norge heller for da hadde jeg ikke hatt noe valg:p
 
Ja. Vi lager meste parten av maten vår fra bunn, utenom selve fiskeboller, pastaen å sånne ting :p
 
Saus lager jeg alltid fra bunnen, og vi har alltid poteter av et eller annet slag, pasts eller ris søm hun kan få, og grønnsaker. Har mest rent kjøtt, fisk eller kylling og da får hun smake det. Unntaket er vel fiskegrsteng, der liker jeg best god gammeldags fra findus. Hender vi har noe med pølser og katbonadedeig og det får hun ikke.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Ja, gjør det. Bruker alltid poteter, grønnsaker, fisk og kylling og rent kjøtt. Masse man kan lage av det.
 
Jeg lager stort sett alltid mat fra bunnen av. Går stort sett like fort:) Og har virkelig troen på "ren mat" er bra for oss:)
Så minsten får smake på vår middag stort sett hver dag. Bruker lite salt i maten, og om jeg har hatt i litt får han smake likevel. Det er så små mengder han får i seg av vår mat. Han spiser stort sett sin middag 1-1,5 time før oss.
 
Jeg lager stort sett alltid mat fra bunnen av. Går stort sett like fort:) Og har virkelig troen på "ren mat" er bra for oss:)
Så minsten får smake på vår middag stort sett hver dag. Bruker lite salt i maten, og om jeg har hatt i litt får han smake likevel. Det er så små mengder han får i seg av vår mat. Han spiser stort sett sin middag 1-1,5 time før oss.
Helt enig med deg i at rene produkter er mye bedre for både liten og stor så jeg burde egentlig bare skjerpe meg:p Men om dere skal lage gryteretter da, hva lagder dere da? Tar jo tid å kutte opp masse...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg lager egen middag til Lilja enda, selv om jeg lager alt fra bunnen selv. Har enda ikke fått introdusert alle matvarer, dessuten spiser jeg så mye fisk og det tørr jeg ikke gi henne enda.
 
Helt enig med deg i at rene produkter er mye bedre for både liten og stor så jeg burde egentlig bare skjerpe meg:p Men om dere skal lage gryteretter da, hva lagder dere da? Tar jo tid å kutte opp masse...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Til å begynne med å snu om kostholdet tar det gjerne litt tid å sette seg inn. Det som er greit til å begynne med er å starte smått. Ta en og en rett som du liker og snu den om til fra bunnen rett;-) gryteretter er jo så mangt. Her er en super "enkel" fra bunnen oppskrift: kok kjøtt mørt, ta vare på kokevannet, lag brunsaus, spe med kokevannet fra kjøttet, kok med feks paprika og erter i sausen.

Små tips jeg kommer på i farta:
-Jeg koker alltid mye kraft, slik at jeg har i fryseren til sauser og gryteretter.
-Bønner kan man sette klart i vann på morgenen, så sette det på kok når man kommer av jobb.
-Krydder smaker best om man kjøper på utenlandske butikker.
- planlegg gjerne middag par dager i forveien, ofte når man lager blir det noe til overs av ingrediensene, som er greit å kunne bruke i neste dags rett;)
- fersk ingefær, jeg fjerner skallet, pakker inn i plastfolie og fryser det. Kjempelett å bare raspe av det jeg behøver.
- plant dine egne urter. Gir også en nydelig duft på kjøkkenet;-)
- ha en "mat dag" i ny og ned hvor du kan lage opp endel middager som du kan fryse ned til "travle" dager.
 
Helt enig med deg i at rene produkter er mye bedre for både liten og stor så jeg burde egentlig bare skjerpe meg:p Men om dere skal lage gryteretter da, hva lagder dere da? Tar jo tid å kutte opp masse...?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg lager sjelden gryteretter. Det går mye i ovnsbakte retter som laks med grønnsaker, kylling etc. Det nærmeste jeg kommer gryteretter er kanskje Chicken Thai Curry el l. Det tar jo litt tid å dele opp grønnsaker da ja. Men prøver da å skjære opp grønnsakene før jeg henter i bhg, sånn at det ikke tar så lang tid før middagen står på bordet når vi kommer hjem. Det blir fort litt stress med 2 små som henger rundt føttene under middagslagingen.. Så greit at ting går litt fort:)
 
Min samboer er glad i å lage ting fra bunnen av, men jeg liker best Toroprodukter, så jeg har ofte min saus i en annen kjele osv.
Jeg synes ofte at hjemmelaget ikke har like god smak, som halvfabrikata. Dette gjelder uansett hvem som lager maten, så det er ikke min kjære det er noe galt med ;)

Man lager potetstappe, lapskaus osv fra bunnen av, det er mest saus som kommer fra Toro, så er jeg litt svak for dems strogonof gryte :)
 
Ja, gjør det. Bruker alltid poteter, grønnsaker, fisk og kylling og rent kjøtt. Masse man kan lage av det.
Samme her. Her får ikke snuppa alt det vi spiser enda. Lager fortsatt middager bare til henne :)
 
Min samboer er glad i å lage ting fra bunnen av, men jeg liker best Toroprodukter, så jeg har ofte min saus i en annen kjele osv.
Jeg synes ofte at hjemmelaget ikke har like god smak, som halvfabrikata. Dette gjelder uansett hvem som lager maten, så det er ikke min kjære det er noe galt med ;)

Man lager potetstappe, lapskaus osv fra bunnen av, det er mest saus som kommer fra Toro, så er jeg litt svak for dems strogonof gryte :)
Jeg elsker Toro sin stroganoff gryte, hehe:)
 
Unngår å tilsette mye salt når vi tilbereder..kan heller tilsettes ved bordet..men han får smake det vi har..har jo nesten ikke valg..han blir så sint når han ikke får smake min mann - selv om han har spist sin egen først:p

Sent from my GT-P7510 using BV Forum
 
Back
Topp