Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Rebecca85
ORIGINAL: MammaOkt
Fikk ikke noen operasjon jeg... Ble sydd i en 30 minutter hvertfall, jm viste ikke hvor mye ho sydde heller sa ho[8|] Også fikk jeg en finger opp i rumpa i tilfelle ho hadde sydd for mye[&o]
Var hos gu spesialist etter 3 mnd som jeg bestillte selv og tok ul og alt var bra vistnok[;)]
Merker ikke at man revner nei, er jo så vondt fra før[&:]
Det er så dårlig!! Jeg har lest MYE om slike revner, syteknikker og langtidsplager - og det som er en gjenganger er: dersom det er skjedd en 3 grads rift, skal revnen sys av en erfaren kirurg - med epidural eller narkose - på kirurgisk avdeling.
En skal kalles inn 1 år etter skaden skjedde for oppfølging.
Blir så irritert at mange ikke får den hjelpen de skulle hatt, og derfor kan bli plaget med symptomer fordi skaden ikke er sydd ordentlig eller fordi de ikke blir fulgt godt nok opp.
Har nok ikke vært plaget i etter tid, hadde kun sinnsykt problemer med å tisse i ca 5 uker etter fødselen pga utvendige sår som ikke kunne sys[&o]
Har vært flink å tatt knipe øvelser og brukt knipe kuler[:)]
Men nå etter jeg fikk jenta mi så merker jeg at ofte etter jeg har tisset, så renner det ut bitte litt i det jeg reiser meg opp fra do[&o] Må nok knipe mer tror jeg.. [;)]
ORIGINAL: kiki82
Du vet jo dette da men.. Jeg var med i et prosjekt ang ulike syteknikker og ble derfor innkalt til undersøkelse ett år etter. Grunnen til undersøkelsen var ikke primært å se om alt var i orden med meg, men å registrere hvordan det så ut ift syteknikken.
Hadde nok ikke blitt innkalt hvis jeg ikke var med i dette prosjektet.
Fikk ikke noen operasjon jeg... Ble sydd i en 30 minutter hvertfall, jm viste ikke hvor mye ho sydde heller sa ho[8|] Også fikk jeg en finger opp i rumpa i tilfelle ho hadde sydd for mye[&o]
Var hos gu spesialist etter 3 mnd som jeg bestillte selv og tok ul og alt var bra vistnok[;)]
Merker ikke at man revner nei, er jo så vondt fra før[&:]
Det er så dårlig!! Jeg har lest MYE om slike revner, syteknikker og langtidsplager - og det som er en gjenganger er: dersom det er skjedd en 3 grads rift, skal revnen sys av en erfaren kirurg - med epidural eller narkose - på kirurgisk avdeling.
En skal kalles inn 1 år etter skaden skjedde for oppfølging.
Blir så irritert at mange ikke får den hjelpen de skulle hatt, og derfor kan bli plaget med symptomer fordi skaden ikke er sydd ordentlig eller fordi de ikke blir fulgt godt nok opp.
Har nok ikke vært plaget i etter tid, hadde kun sinnsykt problemer med å tisse i ca 5 uker etter fødselen pga utvendige sår som ikke kunne sys[&o]
Har vært flink å tatt knipe øvelser og brukt knipe kuler[:)]
Men nå etter jeg fikk jenta mi så merker jeg at ofte etter jeg har tisset, så renner det ut bitte litt i det jeg reiser meg opp fra do[&o] Må nok knipe mer tror jeg.. [;)]
Urininkontinens har ingenting med 3 grads revning å gjøre.
Har du poblemer med at du lekker urin, så skyldes det sannsynligvis at bekkenbunnsmuskulaturen ikke er sterk nok. Ikke det minte rart etter å ha skvist ut 2 barn og strukket alt av muskulatur der nede. Knipe-kniiiiiip[8D]
Bra at du ikke har kontinensproblemer med nr 2 iallfall![:)]
ORIGINAL: *Meya*
Jeg ble ikke sydd av noen lege, og var ikke i nærheten av narkose. Fikk vite at det gjorde de kun med grad fire, evnt grad tre dersom det var nødvendig.
Jeg ble ikke sydd av noen lege, og var ikke i nærheten av narkose. Fikk vite at det gjorde de kun med grad fire, evnt grad tre dersom det var nødvendig.
Så bra at du ikke fikk en alvorlig revne da, og ikke er plaget med symptomer i etterkant. Må ha vært flink hun JM som sydde deg[:)]
ORIGINAL: #Bolla.#
Jeg revnet grad 3 under første fødsel, men ble ikke kaldt inn... Fikk bare beskjed om at det var viktig å ta 6 uker kontrollen..
Men du skal ikke betale for fødsels relaterte saker[;)]
Etter jeg fikk numemr 2 dro jeg på lege vakta for å få resept på bedøvende krem så jeg kunne tisse, og da betalte jeg ingen ting hos legen siden det var pga fødselen[:D]
Betalte for 6 ukerskontrollen, og operasjon jeg måtte ha etter fødsel pga revning
Seriøst? Det gjorde ikke jeg, og det trodde jeg ikke at andre gjorde heller. En skal iallfall ikke betale for den undersøkelsen etter som jeg har forstått.
Men du; måtte du betale for operasjonen du måtte ha etter fødsel pga revningen???[:o][:'(] Altså en til operasjon i tillegg til den opprinnelige du fikk rett ettr du hadde født?
6 måneder etter fødselen ble jeg operert "vaginal plastikk" (høres ut som plastikk kirurgi[;)]),
var så trangt hele veien "inn".
Sex gikk ikke, såvidt jeg fikk inn tampong og det var vondt.
ORIGINAL: nunse
jeg hadde ruptur grad 3 og fikk beskjed at jeg ville bli innkaldt til sjekk etter et halvt år med den samme legen som sydde meg. har nettop nå fått innkalding i posten og skal til sjekk 8/5[&:] gruer meg veldig
Så bra at du ikke fikk en alvorlig revne da, og ikke er plaget med symptomer i etterkant. Må ha vært flink hun JM som sydde deg[:)]
Ja, hun var godt over 60 hehe, og hadde mye erfaring.
Da var det verre med halebeinet mitt, som knakk... Men det har ingen tro på at relaterer seg til fødselen, jeg må ha ramlet eller noe. [8|]
Kom på noe, jeg tror kanskje rutinene er endret nå, jeg fødte for åtte år siden, kanskje de tar mer hånd om slike skader nå da, siden så mange tydeligvis får det.
Eneste problemet jeg hadde, var at jeg hadde vondt i stingene bak lenge når jeg var på do, og pussig nok, også under sex, selv om vi ikke akkurat hadde sex der bak noen sinne, liksom.
Da var det verre med halebeinet mitt, som knakk... Men det har ingen tro på at relaterer seg til fødselen, jeg må ha ramlet eller noe. [8|]
Haha sa de det?? Det er jo et velkjent faktun at halebeinet får gjennomgå under en fødsel. Mange brister det, og noen uheldige knekker det.
Jeg revnet grad 3 under første fødsel, men ble ikke kaldt inn... Fikk bare beskjed om at det var viktig å ta 6 uker kontrollen..
Men du skal ikke betale for fødsels relaterte saker[;)]
Etter jeg fikk numemr 2 dro jeg på lege vakta for å få resept på bedøvende krem så jeg kunne tisse, og da betalte jeg ingen ting hos legen siden det var pga fødselen[:D]
Betalte for 6 ukerskontrollen, og operasjon jeg måtte ha etter fødsel pga revning
Seriøst? Det gjorde ikke jeg, og det trodde jeg ikke at andre gjorde heller. En skal iallfall ikke betale for den undersøkelsen etter som jeg har forstått.
Men du; måtte du betale for operasjonen du måtte ha etter fødsel pga revningen???[:o][:'(] Altså en til operasjon i tillegg til den opprinnelige du fikk rett ettr du hadde født?
6 måneder etter fødselen ble jeg operert "vaginal plastikk" (høres ut som plastikk kirurgi[;)]),
var så trangt hele veien "inn".
Sex gikk ikke, såvidt jeg fikk inn tampong og det var vondt.
Jeg skal inn nå i sommer å få en såkallt "bakre vaginal plastikk" for å stramme opp den ene skjedeveggen. Jeg har sterk muskulatur i bekkenbunnen, men skjedeveggen har kollapset.
Ble du lagt i narkose under inngrepet? Har du fått noen komplikajsoner etter operasjonen?
Trodde en bare betalte en egenandel ved slike operasjoner?
Betalte bare egenandel.
Ble gjort som dagkirurgi med full narkose.
Er bedre,men spenner meg veldig så musklene i skjeden er spent hele tiden,det gjør det trangt. Bare å slappe av sier legen, og ta det gradvis[:D]
Haha sa de det?? Det er jo et velkjent faktun at halebeinet får gjennomgå under en fødsel. Mange brister det, og noen uheldige knekker det.
Det som knekte det, var jo da hodet kom, fordi de måtte holde igjen på en måte... (setefødsel av en klump på 5,5 kg)
Jordmoren på sykehuset sa det, og det står i journalen min, men legen jeg hadde på seksukersen trodde ikke på det.
Det som knekte det, var jo da hodet kom, fordi de måtte holde igjen på en måte... (setefødsel av en klump på 5,5 kg)
Jordmoren på sykehuset sa det, og det står i journalen min, men legen jeg hadde på seksukersen trodde ikke på det.
Nei han syntes vel det hørtes rart ut at en unge på "bare" 5.5 kg kunne forårsake at halebeinet brakk....[8|] En smule uopplyst og arrogant mann av en lege kanskje?[;)]
Nei han syntes vel det hørtes rart ut at en unge på "bare" 5.5 kg kunne forårsake at halebeinet brakk....[8|] En smule uopplyst og arrogant mann av en lege kanskje?[;)]
Dame uten barn... [:D]
....ble dere kallet inn til en 1 årskontroll på sykehuset for å undersøke skaden?
I såfall: måtte dere betale?
ORIGINAL: ~September~
ORIGINAL: ~September~
Var 2 ganger til gyn på sykehuset, den siste gangen var egentlig fordi de hadde glemt å sende henvisning videre, for de mente kanskje jeg måtte operere.
Så andre gangen var det fordi jeg måtte ha en ny sjekk for å sende ny henvisning[8|]
Har hatt rektoskopi 2 ganger etter dette, en i våken og en i sovende tilstand.
Mener jeg har betalt for noe av dette, husker ikke helt hva.
Har vært til fysioterapaut nå, og har ikke trengt å betale for det siden det er en slik skade.
Mern du har ikke vært på gastro.avd. og fått tatt manometri, innvendig UL og trykkmåling? Rectoscopi trodde jeg hadde med slimhinnene å gjøre først og fremt, og ikke selve muskulaturen?
Jeg har også vært hos fysioterapeut, da betalte jeg ingenting, men for undersøkelsen på gastro måtte jeg betale...
Da har de nok gjort begge deler, jeg var ikke til å snakke til etter første tur på gastro, andre gangen var jeg i svak narkose. Jeg orket ikke høre hva de skulle gjøre, ville bare vite hva de fant ut.
Konklusjonen var at det fungerte ok som det var nå, måtte ikke finne på å operere noe, han nevnte hvis jeg noen gang fikk hemorider osv. Han anbefalte absolutt ikke å føde normalt neste gang, det kunne bli som et synkende skip[>:] Hjelpes[8D]
Så rart...for på den manometriundersøkelsen må en være våken og gi tilbakemeldinger underveis, samme med trykkmålingen. (de gir beskjed når en skal slappe av/knipe og hva en føler når de har på det vannkateteret. Eneste undersøkelen en kan sove seg gjennom er ultralyden.
Måtte du fylle ut et spørreskjema ang symptomer?
Håper du ikke har plager nå, og endelig godt at de var såpass fronuftige at de innså at du ikke bør føde vaginalt igjen.