Dere som revnet grad 3 og ble sydd

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
....ble dere kallet inn til en 1 årskontroll på sykehuset for å undersøke skaden?

I såfall: måtte dere betale?

Jeg revnet grad 3 under første fødsel, men ble ikke kaldt inn... Fikk bare beskjed om at det var viktig å ta 6 uker kontrollen..

Men du skal ikke betale for fødsels relaterte saker[;)]

Etter jeg fikk numemr 2 dro jeg på lege vakta for å få resept på bedøvende krem så jeg kunne tisse, og da betalte jeg ingen ting hos legen siden det var pga fødselen[:D]

ORIGINAL: Shaanett

Hva er grad 3?[8|]

Grad 3 er når en revner helt bak, dvs over lukkemuskelen.

nei jeg måtte ikke inn på sykehuset for sjekk, men jordmoren på Helsestasjonen jeg gikk til, tok meg inn for sjekk.

ORIGINAL: MammaOkt

Hva er grad 3?[8|]

det høres helt jævlig vondt ut[&:] Er ikke det sinnsykt vondt når man skal nummer 2?[&:]

ORIGINAL: Rebecca85

Jeg revnet grad 3 under første fødsel, men ble ikke kaldt inn... Fikk bare beskjed om at det var viktig å ta 6 uker kontrollen..

Etter jeg fikk numemr 2 dro jeg på lege vakta for å få resept på bedøvende krem så jeg kunne tisse, og da betalte jeg ingen ting hos legen siden det var pga fødselen[:D]

Jeg trodde at alle som har sydd en 3 grads revne etter fødsel automatisk blir kallet inn 1 år etterpå for oppfølging og tester. Dette har du iallfall krav på.

Jeg vet at en ikke skal betale for fødselsrelaterte saker, men jeg måtte betale for undersøkelsen (som JEG ba om, fordi skaden min ikke ble oppdaget ved fødsel). Jeg har tenkt å klage til pasientombudet av prinsippsak, og må bare høre om andre betalte.[;)]

ORIGINAL: Thothamon..

nei jeg måtte ikke inn på sykehuset for sjekk, men jordmoren på Helsestasjonen jeg gikk til, tok meg inn for sjekk.

Det er ikke godt nok. En JM har ikke kompetanse til å vurdere slike skader.
En skal egentlig til gastrologisk avdeling (mage/tarm) å bli undersøkt av en erfaren lege for å få foretatt diverse tester og målinger for å følge opp skaden og se at det er blitt i orden.

ORIGINAL: #Bolla.#

Betalte for 6 ukerskontrollen, og operasjon jeg måtte ha etter fødsel pga revning

Seriøst? Det gjorde ikke jeg, og det trodde jeg ikke at andre gjorde heller. En skal iallfall ikke betale for den undersøkelsen etter som jeg har forstått.
Men du; måtte du betale for operasjonen du måtte ha etter fødsel pga revningen???[:o][:'(] Altså en til operasjon i tillegg til den opprinnelige du fikk rett ettr du hadde født?

ORIGINAL: nina

Hva er grad 3?[8|]

det høres helt jævlig vondt ut[&:] Er ikke det sinnsykt vondt når man skal nummer 2?[&:]

ALT var vondt der nede når jeg presset ut ungen, så kjente ikke noe spesiellt til revningen.
Men etterpå.....[&:]

Var 2 ganger til gyn på sykehuset, den siste gangen var egentlig fordi de hadde glemt å sende henvisning videre, for de mente kanskje jeg måtte operere.
Så andre gangen var det fordi jeg måtte ha en ny sjekk for å sende ny henvisning[8|]
Har hatt rektoskopi 2 ganger etter dette, en i våken og en i sovende tilstand.
Mener jeg har betalt for noe av dette, husker ikke helt hva.
Har vært til fysioterapaut nå, og har ikke trengt å betale for det siden det er en slik skade.

ORIGINAL: #Bolla.#

Betalte for 6 ukerskontrollen, og operasjon jeg måtte ha etter fødsel pga revning

Seriøst? Det gjorde ikke jeg, og det trodde jeg ikke at andre gjorde heller. En skal iallfall ikke betale for den undersøkelsen etter som jeg har forstått.
Men du; måtte du betale for operasjonen du måtte ha etter fødsel pga revningen???[:o][:'(] Altså en til operasjon i tillegg til den opprinnelige du fikk rett ettr du hadde født?

Fikk ikke noen operasjon jeg... Ble sydd i en 30 minutter hvertfall, jm viste ikke hvor mye ho sydde heller sa ho[8|] Også fikk jeg en finger opp i rumpa i tilfelle ho hadde sydd for mye[&o]

Var hos gu spesialist etter 3 mnd som jeg bestillte selv og tok ul og alt var bra vistnok[;)]

Merker ikke at man revner nei, er jo så vondt fra før[&:]

ORIGINAL: ~September~

Var 2 ganger til gyn på sykehuset, den siste gangen var egentlig fordi de hadde glemt å sende henvisning videre, for de mente kanskje jeg måtte operere.
Så andre gangen var det fordi jeg måtte ha en ny sjekk for å sende ny henvisning[8|]
Har vært til fysioterapaut nå, og har ikke trengt å betale for det siden det er en slik skade.

Mern du har ikke vært på gastro.avd. og fått tatt manometri, innvendig UL og trykkmåling? Rectoscopi trodde jeg hadde med slimhinnene å gjøre først og fremt, og ikke selve muskulaturen?
Jeg har også vært hos fysioterapeut, da betalte jeg ingenting, men for undersøkelsen på gastro måtte jeg betale...

Fikk ikke noen operasjon jeg... Ble sydd i en 30 minutter hvertfall, jm viste ikke hvor mye ho sydde heller sa ho[8|] Også fikk jeg en finger opp i rumpa i tilfelle ho hadde sydd for mye[&o]

Var hos gu spesialist etter 3 mnd som jeg bestillte selv og tok ul og alt var bra vistnok[;)]

Det er så dårlig!! Jeg har lest MYE om slike revner, syteknikker og langtidsplager - og det som er en gjenganger er: dersom det er skjedd en 3 grads rift, skal revnen sys av en erfaren kirurg - med epidural eller narkose - på kirurgisk avdeling.
En skal kalles inn 1 år etter skaden skjedde for oppfølging.

Blir så irritert at mange ikke får den hjelpen de skulle hatt, og derfor kan bli plaget med symptomer fordi skaden ikke er sydd ordentlig eller fordi de ikke blir fulgt godt nok opp.

ORIGINAL: egirl

Jeg hadde grad 3 revning, skulle egentlig på 6 ukers kontroll men kom ikke inn før 10 uker etterpå. Skal på innvendig ultralyd på 1/2 års kontroll for å sjekke om starten på endetarmen også er ok. Dette var standard på det sykehuset jeg fødte! Betalte ikke på den første undersøkelsen ihvertfall. Vet ikke om 3 mnd igjen..

Fikk også beskjed om at ved senere fødsler kunne jeg velge keisersnitt hvis jeg ville pga dette.

Så flott at de allerede da sa fra om at du kunne velge fødemetode neste gang[:)][:)]

Mern du har ikke vært på gastro.avd. og fått tatt manometri, innvendig UL og trykkmåling? Rectoscopi trodde jeg hadde med slimhinnene å gjøre først og fremt, og ikke selve muskulaturen?
Jeg har også vært hos fysioterapeut, da betalte jeg ingenting, men for undersøkelsen på gastro måtte jeg betale...

Da har de nok gjort begge deler, jeg var ikke til å snakke til etter første tur på gastro, andre gangen var jeg i svak narkose. Jeg orket ikke høre hva de skulle gjøre, ville bare vite hva de fant ut.
Konklusjonen var at det fungerte ok som det var nå, måtte ikke finne på å operere noe, han nevnte hvis jeg noen gang fikk hemorider osv. Han anbefalte absolutt ikke å føde normalt neste gang, det kunne bli som et synkende skip[>:] Hjelpes[8D]

Da har de nok gjort begge deler, jeg var ikke til å snakke til etter første tur på gastro, andre gangen var jeg i svak narkose. Jeg orket ikke høre hva de skulle gjøre, ville bare vite hva de fant ut.
Konklusjonen var at det fungerte ok som det var nå, måtte ikke finne på å operere noe, han nevnte hvis jeg noen gang fikk hemorider osv. Han anbefalte absolutt ikke å føde normalt neste gang, det kunne bli som et synkende skip[>:] Hjelpes[8D]

Så rart...for på den manometriundersøkelsen må en være våken og gi tilbakemeldinger underveis, samme med trykkmålingen. (de gir beskjed når en skal slappe av/knipe og hva en føler når de har på det vannkateteret. Eneste undersøkelen en kan sove seg gjennom er ultralyden.
Måtte du fylle ut et spørreskjema ang symptomer?

Håper du ikke har plager nå, og endelig godt at de var såpass fronuftige at de innså at du ikke bør føde vaginalt igjen.

Jordmoren spurte meg på seks-ukerskontrollen, og legen undersøkte litt mens hun tok seks-ukers kontrollen, om det gikk greit, og så lenge jeg sa at det gikk fint, nekta legen å komme i nærheten av analen min, så gikk det greit.

Jeg har sånn fobi, at jeg hadde ikke orket noen undersøkelser av noe gastro-greier, men det var forsåvidt en ukomplisert revning. Jordmoren kunne virkelig sy.

Det er så dårlig!! Jeg har lest MYE om slike revner, syteknikker og langtidsplager - og det som er en gjenganger er: dersom det er skjedd en 3 grads rift, skal revnen sys av en erfaren kirurg - med epidural eller narkose - på kirurgisk avdeling.
En skal kalles inn 1 år etter skaden skjedde for oppfølging.

Blir så irritert at mange ikke får den hjelpen de skulle hatt, og derfor kan bli plaget med symptomer fordi skaden ikke er sydd ordentlig eller fordi de ikke blir fulgt godt nok opp.

Har nok ikke vært plaget i etter tid, hadde kun sinnsykt problemer med å tisse i ca 5 uker etter fødselen pga utvendige sår som ikke kunne sys[&o]

Har vært flink å tatt knipe øvelser og brukt knipe kuler[:)]

Men nå etter jeg fikk jenta mi så merker jeg at ofte etter jeg har tisset, så renner det ut bitte litt i det jeg reiser meg opp fra do[&o] Må nok knipe mer tror jeg.. [;)]

Du vet jo dette da men.. Jeg var med i et prosjekt ang ulike syteknikker og ble derfor innkalt til undersøkelse ett år etter. Grunnen til undersøkelsen var ikke primært å se om alt var i orden med meg, men å registrere hvordan det så ut ift syteknikken.

Hadde nok ikke blitt innkalt hvis jeg ikke var med i dette prosjektet.

ORIGINAL: nina

Hva er grad 3?[8|]

ALT var vondt der nede når jeg presset ut ungen, så kjente ikke noe spesiellt til revningen.
Men etterpå.....[&:]
signerer. sliter fremdeles, 7 år etter[8|][>:]

Back
Topp