Dere som reiser for IVF

aninewe

Forumet er livet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
✨Juniverse 2026✨
Jeg ble tipset om at ventetiden på St Olavs er mye kortere enn på Haukeland. Men jeg har en del spørsmål sånn rent praktisk. Blir man sykemeldt fra uttak til innsett? Slik at man egentlig bare trenger å skaffe seg fri til forsamtale? Tar dere UL der dere bor, isåfall privat eller offentlig? Får man refundert noe for fly/hotell? Mange tanker og mange spørsmål for en som er helt ny i gamet :)

Jeg ble sykemeldt for de tre dagene jeg trengte for uttak og innsett. Ul før uttak må tas på st. Olavs, så da må man også reise dit. Ul ifm fryseforsøk tar jeg hos gynekologen jeg bruker til vanlig. Når man benytter seg av fritt sykehusvalg, er det en egenandel på 400 hver vei. (Vanlig er det vel 149. Hotell får man vel tilbake 500 kr natta, tror jeg det var. Mannen var med men fikk ikke noe for overnatting når han var nødt til å overnatte for å rekke sin time... fikk bare beskjed om at han ikke hadde behov for overnatting. Man får også noe kostpenger, alt står på helfo sine sider. Eneste forskjellen er vel egenandelen på reisevei.:)

Jeg har vært sykmeldt fra litt før første kontroll til kanskje en uke etter uttak hver gang, mye pga av at vi må reise og overnatte i Trondheim. Og det har vært godt både fysisk og psykisk å slippe jobbe på slutten av sprøyteperioden og etter uttak. Mange klarer fint å jobbe da, jeg synes det er godt med sykemelding. Etter første kontroll har vi vært til og fra Trondheim i litt over en uke hver gang, flere kontroller, uttak og innsett. Så vi har overnattet flere dager og reist hjem litt frem og tilbake.
Vi har fått igjen for hotell og reise, ikke alt, men en del :) Du sender inn reiseregning til pasientreiser til slutt og St. Olavs gir dere en bekreftelse på datoer dere har vært der (kun 1 dag på mannen da, uttak). Hvis man må reise før kl 05.00 for å nå frem til timen så har man rett til dekt hotell (husker ikke helt, ca 500 kr per natt). Tror du må kontakte pasientreiser først når det gjelder flybilletter, det har vi aldri brukt, står sikkert noe på nettsiden deres også :)

Du får refundert litt på reisen og kan nok ta UL i Bergen (eller hvor du bor) :) Veldig mange som gjør det slik. Sykemeldingen fra uttak til innsett ber du om, ellers må du nok ta deg fri eller egenmelding.

Back
Topp