Dere som pumper

supernaturalfan

Glad i forumet
Vær så grei å ikke vær sånn ammepoliti nå.

jeg sliter veldig psykisk ang amming. Jeg ammet jenten min i 2 døgn etter fødsel. Jeg gråt og gråt og hadde det absolutt ikke noe trivelig. Etter lang samtale med jordmor besluttet hun at dette amming ikke var noe for oss. Jeg fortalte om mine følelser rundt det hele. Baby har det ikke bra når mor ikke har det bra.

Jenten vår er 8 dager nå. og i natt da hun våknet for mat, til min store forskrekkelse rant det melk fra ene puppen min. Jeg begynte såklart å gråte, falt helt sammen, så samboer måtte stå opp å mate.. jeg har forferdelig dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer/makter å amme, men hva om jeg pumper litt og dermed da "delammer"?
hvordan vil det bli? hvor ofte MÅ jeg pumpe? går det ann at jeg pumper 1-3 ganger dagen bare? hvor lang tid tar det å pumpe? gjør det vondt?

dere som pumper og gir kun morsmelk, hvor ofte pumper dere?

jeg har veldig lyst at jenten min skal få det som er best for henne - morsmelk, men å legge henne til brystet er desverre ikke aktuelt for meg, det går bare ikke psykisk.

Siden du allerede sliter psykisk står du i større fare for å få fødselsdepresjon. Så dette må du ta på alvor. Om du føler deg komfortabel med å pumpe så gjør gjerne det, så får babyen den verdifulle melken. Men om du sliter med det og så må du bare godta at det blir mme. For fødselsdepresjon er mer skadelig for dere begge enn fordelene med morsmelk er akkurat nå.
Angående hvor ofte du må pumpe vet jeg ikke. Jeg pumpet litt av og til, og det gjorde ikke vondt. Vær oppmerksom på at ikke alle klarer å pumpe. Håndmelking kan være bedre for å få ut melk, men det krever jo litt mer av deg. Og kanskje du vil synes det er ekkelt og?
Du kan jo prøve å få lånt deg en pumpe og se om du får det til.

Jeg pumpa litt (pga av lite melk) pumpa ca 3 ganger pr dag til slutt og fikk ut litt hver gang. "Sparte" opp så lille fikk 1 fullt måltid med mm hver dag og resten mme. Du kan jo prøve deg frem med pumpa?:)

Jeg synes ikke det er vondt, men det er kanskje individuelt.

Uff så tungt for deg:(

Å gi bare litt mm ved siden av mme er mye bedre enn bare mme. Mengden imunforsvarstoffer er den sammen uansett mengden med melk, jo mindre melk jo mer konsentrert er imunforsvarstoffene. Hurra for alle de som delammer !! Så dersom du klarer dette så kan du ha goood samvittighet og det vil kanskje hjelpe mye på psyken nå :)

Hvor lang tid det tar å pumpe er individuelt. Om det går an å opprettholde melkeproduksjonen nok ved kun 1-3 ganger pr dag er også individuelt fra person til person. Det vil også variere litt utover, da melkeproduksjonen påvirkes mye av hormoner i begynnelsen og etterhvert kun av stimuli.

De som bare pumper, pumper gjerne like ofte som man ammer. Og dette er jo individuelt :)

Uff så tungt for deg:(

Å gi bare litt mm ved siden av mme er mye bedre enn bare mme. Mengden imunforsvarstoffer er den sammen uansett mengden med melk, jo mindre melk jo mer konsentrert er imunforsvarstoffene. Hurra for alle de som delammer !! Så dersom du klarer dette så kan du ha goood samvittighet og det vil kanskje hjelpe mye på psyken nå :)

Hvor lang tid det tar å pumpe er individuelt. Om det går an å opprettholde melkeproduksjonen nok ved kun 1-3 ganger pr dag er også individuelt fra person til person. Det vil også variere litt utover, da melkeproduksjonen påvirkes mye av hormoner i begynnelsen og etterhvert kun av stimuli.

De som bare pumper, pumper gjerne like ofte som man ammer. Og dette er jo individuelt :)

tusen takk for svar ♡

Ene i barselgruppen min full pumpet i 3-4 mnd før hun begynte å amme, på den måten fikk mini kun mm på flaske. Det funket for henne før hun klarte å legge mini til brystet.

Man pumper like mye som man ammer, dvs ca hver 2-3t, alt ettersom hvor mye melk man har. pumper du mer enn mini drikker der å da, kan du ta det i kjøleskapet eller fryse til seinere anledninger.

Vil anbefale deg å kjøpe en elektrisk pumpe da det går fortere enn å sitte å pumpe manuelt, kjøper du dobbelt så er du ferdig på kanskje 10-20 min på begge bryst, alt etter hvor mye melk etc som kommer.

Noen kan tømme ett bryst på 10 min, andre bruker 20-30 min. alt er individuelt.

Jeg prøvde og fullpumpe siden vi ikke fikk til ammingen, men det tok "knekken" på meg. Ble for tidkrevende. Så derfor prøvde jeg og redusere pumpingen til 4ganger i døgnet, men melken forsvant med en gang hos meg. Nå har jeg ikke pumpa på tre uker og det renner fortsatt litt melk noen ganger fra meg. Lille får mme og det skal nok gå fint, jeg er glad for at vi klarte fire uker.

Back
Topp