Dere som pumper

svampebob

Elsker forumet
Kan jeg fortsette å pumpe i den flaska jeg begynte på i natt, eller kan jeg ikke blande melka? Er så usikker, og har ikke pumpet meg tidligere med de andre barna.. Planen er at hun skal få ekstra melk på kvelden, siden hun er dårlig på å spise da og ikke legger på seg nok, så da tenkte jeg å samle opp en flaske i løpet av dagen (har litt lite melk, så jeg får ikke fylt den på en pumping)

De gangene jeg pumper meg blander jeg melka så lenge det er fra samme dag. Holder seg jo ikke lenge i kjøleskapet. Er bare pumpa som må rengjøres/kokes ordentlig jeg fryser stort sett alltid ned uansett så

Leste på ammehjelpen at ny melk kan blandes når den er fryst så har bare gått ut fra at det samme gjelder for fersk melk. Går ut fra holdbarheten til den eldste melka da selvfølgelig. Har pumpet to morgener på rad som er blandet og gitt på kvelden som flasketrening :)

Sniker fra desember14 :) jeg fullpumpet 6 ganger i døgnet de første 5 mnd. Du må ikke kjøle ned melken i kjøleskapet for så å pumpe oppi fersk varm melk. Den må kjøles ned før de kan blandes så det ikke blir bakterievekst, evt varme den kalde melka, blande og gi direkte til babyen. Jeg pumpet i ny flaske hver gang jeg pumpet og blandet når de var kalde. Om du tiner ned melken kan du fylle oppi fersk melk, så lenge det ikke er mer enn innholdet som allerede er fryst, for da kan den fryste tine opp for så å bli fryst igjen.

Last edited:
Takk for svar:) Har ikke vært hjemme i dag, så har ikke fått pumpa uansett. Så da blir det kun 30 ml ekstra på snupp i kveld :)

Sniker fra desember14 :) jeg fullpumpet 6 ganger i døgnet de første 5 mnd. Du må ikke kjøle ned melken i kjøleskapet for så å pumpe oppi fersk varm melk. Den må kjøles ned før de kan blandes så det ikke blir bakterievekst, evt varme den kalde melka, blande og gi direkte til babyen. Jeg pumpet i ny flaske hver gang jeg pumpet og blandet når de var kalde. Om du tiner ned melken kan du fylle oppi fersk melk, så lenge det ikke er mer enn innholdet som allerede er fryst, for da kan den fryste tine opp for så å bli fryst igjen.

oii.. kan jeg ikke bruke den melka jeg har da? har blandet varm å kald jeg :o sto ikke noe om det i den saken jeg leste fra ammehjelpen (eller var jeg bare veldig distré kanskje?!)

oii.. kan jeg ikke bruke den melka jeg har da? har blandet varm å kald jeg :o sto ikke noe om det i den saken jeg leste fra ammehjelpen (eller var jeg bare veldig distré kanskje?!)

I hvertfall det jeg fikk beskjed av helsesøster og jordmor på sykehuset om. Men nå blei jeg plutselig veldig usikker :o Men du kan helle oppi om den er fryst i hvertfall :)

Last edited:
I hvertfall det jeg fikk beskjed av helsesøster og jordmor på sykehuset om. Men nå blei jeg plutselig veldig usikker :o Men du kan helle oppi om den er fryst i hvertfall :)

jeg får starte med det nå! alltid lurt å være heelt på den sikre siden.. kjedelig (og unødvendig) å gi dårlig melk om det kunne vært unngått! :)

Jeg pumpet to ganger på én dag. Hadde det i to forskjellige beholdere, og da den nyeste var også blitt kald blandet jeg det med den andre... Går ut ifra at det er greit? Det forrige var jo bare noen få timer gammel.

Jeg pumpet to ganger på én dag. Hadde det i to forskjellige beholdere, og da den nyeste var også blitt kald blandet jeg det med den andre... Går ut ifra at det er greit? Det forrige var jo bare noen få timer gammel.

ja det vil jeg tro.. når begge er nedkjølt :)
lest meg grønn på ammehjelpen nå.. å fant ikke annet enn hvordam du skulle blande fryst og fesk melk :o
men om begge er avkjølt og det ikke er dager mellom ser iallefall ikke jeg problemet! melka kan jo stå 6-8t i rom.temp så kan ikke skjønne at det er noe farlig å blande dem

ja det vil jeg tro.. når begge er nedkjølt :)
lest meg grønn på ammehjelpen nå.. å fant ikke annet enn hvordam du skulle blande fryst og fesk melk :o
men om begge er avkjølt og det ikke er dager mellom ser iallefall ikke jeg problemet! melka kan jo stå 6-8t i rom.temp så kan ikke skjønne at det er noe farlig å blande dem

Nei, kan ikke jeg skjønne heller. Så går sikkert bra. :)

Jeg ville nok kjølt ned melka i begge beholderne før jeg blandet dem, selv om melka brukes samme dag. Evt la være å kjøle ned i det hele tatt om melka brukes innen 8 timer. Grunnen er jo at bakterieveksten er størst når melka er lunka.

Jeg ville nok kjølt ned melka i begge beholderne før jeg blandet dem, selv om melka brukes samme dag. Evt la være å kjøle ned i det hele tatt om melka brukes innen 8 timer. Grunnen er jo at bakterieveksten er størst når melka er lunka.

var det jeg også mente :)
ikke blande varm og kald.. med mindre den kalde er fryst og er i større mengde enn den varme ;')

Den lukter surt etter ca et døgn. Eller, gjorde det med storesøster sin melk for 2 år siden i allefall.

var det jeg også mente :)
ikke blande varm og kald.. med mindre den kalde er fryst og er i større mengde enn den varme ;')

Bare viktig å være klar over at om melka først er nedkjølt så går det ikke an å ha den i romtemperatur i 6-8 timer da.. den må isåfall komme rett fra puppen :)

Back
Topp