Dere som mistet mye blod

Spirelykke

Glad i forumet
Marsboerne2017
August 2018
jeg mistet en del blod etter fødselen med førstemann, grunnen til dette har jeg fått beskjed om at var for jeg lå med 9cm i 7timer så livmoren klarte ikke lukke seg sjikkelig med engang og trengte litt tid. Nå skal vi ha nr2 i august og kjenner jeg er livredd for å miste mye blod igjen. Dere andre som har mistet mye blod under fødselen, hvordan gikk det neste gang? Mistet dere mer eller mindre?

Jeg mistet 1 liter på grunn av rift (jordmoren sa gutten hadde bøyde knær når hun dro ham ut). Ble sydd. Følte meg svimmel og søvnig. Ikke klarte å stå/gå på do alene. Mannen hjalp. Fikk 1 liter blodoverføring ca. 6-12 timer senere og ble da helt nytt menneske. Så så lenge dette skjer på sykehus og ikke hjemme, så har jeg ikke noe å være bekymret for. Hadde uansett bare 0.7 i jernnivå gjennom hele svangerskapet. 1.2 rett etter blodoverføring :)

Jeg mistet rundt en liter ved første fødsel. Fødte nettopp nr to. De var veldig på vakt pga blodtap forrige gang, hadde klart drypp for å hjelpe livmora trekke seg sammen etter fødsel, og var hele tiden på vakt underveis. Men denne gangen mistet jeg ikke mer enn ca en halv liter [emoji106]

Hvis man har en historie med blodtap så er jordmødrene ekstra opmærksommme neste fødsel og kan gi forebyggende medisin. Snakk evt med jordmor om det på kontroller, de vet hva de skal gjøre, så det skal nok gå fint [emoji6]

Mistet 1,5 liter av usikker årsak med førstemann.
Mistet 3-5 dl nå sist fødsel (noe som er helt innafor). Jeg var og redd for stor blødning nå sist, men det gikk jo helt fint.

Siden du mistet mye sist, vil jm ta forhåndsregler denne gangen som f.eks legge inn venefloner når du kommer til føden, for sikkerhets skyld.

De skal vel da ta blodtyping og legge inn veneflon før fødsel pga risiko for at det skjer igjen. Ren rutine og absolutt ingen "garanti" for at det gjentar seg. Bare for å være i forkant og kunne ivareta deg best mulig dersom det skjer.

Jeg mistet 1,4l og har fått beskjed om at de vil legge inn veneflon tidlig og ha drypp med medisin som hjelper livmoren med å trekke seg sammen klart ved en evt. neste fødsel.

Be om en samtale med sykehuset for å legge en plan.

Back
Topp