Dere som måtte bysse baby’en på dagtid - tips/råd og erfaringer?

Marmil

Flørter med forumet
Gresskarfrøene2023
Hei dere!
Min baby på snart 3 mnd. har behov for å bysses i søvn på dagtid. I tillegg våkner han hvis bevegelsen stopper (f.eks. I vogn) eller hvis han ikke sover i armene mine. Prøver jeg å legge han fra meg/slutte å trille våkner han på Max 30 min, som oftest enda før. Gikk til innkjøp av en «sleepytroll» i håp om at det skulle avlaste trillingen litt (vi triller en del i stua), men dessverre var det ikke byssing nok for gutten min…
Jeg har innfunnet meg med at det er bare sånn det er for han akkurat nå, og jeg føler meg heldig fordi han sover veldig godt om natta (utrolig hvordan det er så stor forskjell på natt og dag:) Dog vi samsover og jeg må legge meg med han).
Problemet er at «vanskelighetsgraden» stadig øker:laughing002 . For det første er han en tung gutt, så det tar på ryggen å bysse, han sovner ikke lenger i sele, og er mye mer sensitiv for lys og lyd når han skal sove og under søvnen..

Vet at alle barn er forskjellige:Heartpink
Men, kjære dere som har vært gjennom noe av det samme:
Når klarte deres baby å sove uten byssing/mye nærhet? Gikk det seg til av seg selv, eller er det noe man aktivt kan gjøre for at det skal gå lettere? Og har dere noen tips som kan lette hverdagen mens det står på?:notworthy
 
Har du prøvd bæresele eller bæresjal? :)
Yngstemann ville bare sove i bæresele på dagtid. Han sov alltid godt om natten, i egen seng ved siden av meg. Da han var ca 4 måneder snudde det seg plutselig, og da begynte han å sove i vognen (med eller uten trilling). Jeg gjorde ikke noe spesielt.
Til gjengjeld så har det blitt flere oppvåkninger om natten etter at han fylte 5 måneder... så det blir samsoving i blant. Men det ser ut til å gå i riktig retning nå.
 
Vi må trille vogna til hun sovner, gjerne synge også, men når hun sovner sover hun godt med «kun» vuggingen fra Sleepytroll.. frem til hun var 5 mnd. sov hun ikke i vogn, bare i armene med pupp i munnen. Nå må hun sove i vogn, helst ute. Sover ellers godt på natt men må legges i vår seng med pupp. Skal trene for å avvenne det siste, bare grues for å gå i gang. Hun er 9 måneder og jeg skal begynne på jobb, så vi må bare få til noe der.

Vi unngikk byssing, for det gjorde vi med storesøster og det ble fort tungt. Men har lest et sted at det er en anbefalt mellomstasjon for å kutte ut mellom amming i søvn faktisk.
 
Hei dere!
Min baby på snart 3 mnd. har behov for å bysses i søvn på dagtid. I tillegg våkner han hvis bevegelsen stopper (f.eks. I vogn) eller hvis han ikke sover i armene mine. Prøver jeg å legge han fra meg/slutte å trille våkner han på Max 30 min, som oftest enda før. Gikk til innkjøp av en «sleepytroll» i håp om at det skulle avlaste trillingen litt (vi triller en del i stua), men dessverre var det ikke byssing nok for gutten min…
Jeg har innfunnet meg med at det er bare sånn det er for han akkurat nå, og jeg føler meg heldig fordi han sover veldig godt om natta (utrolig hvordan det er så stor forskjell på natt og dag:) Dog vi samsover og jeg må legge meg med han).
Problemet er at «vanskelighetsgraden» stadig øker:laughing002 . For det første er han en tung gutt, så det tar på ryggen å bysse, han sovner ikke lenger i sele, og er mye mer sensitiv for lys og lyd når han skal sove og under søvnen..

Vet at alle barn er forskjellige:Heartpink
Men, kjære dere som har vært gjennom noe av det samme:
Når klarte deres baby å sove uten byssing/mye nærhet? Gikk det seg til av seg selv, eller er det noe man aktivt kan gjøre for at det skal gå lettere? Og har dere noen tips som kan lette hverdagen mens det står på?:notworthy
Lillegull var/er akkurat sånn som din. Vi var for sent ute til å ville investere i moonboon, og prøvde også sleepytroll som heller ikke var nok. Nå på litt over 4 måneder begynner vi å se et lite lys i tunnelen hvor han kan sovne etter amming på dagtid i senga og faktisk sove en time.
Men det beste er fortsatt trilleturene. Sovner tvert ute i trillende vogn.

Lurer også på hvordan det går lengere fram i tid :Heartred
 
Har du prøvd bæresele eller bæresjal? :)
Yngstemann ville bare sove i bæresele på dagtid. Han sov alltid godt om natten, i egen seng ved siden av meg. Da han var ca 4 måneder snudde det seg plutselig, og da begynte han å sove i vognen (med eller uten trilling). Jeg gjorde ikke noe spesielt.
Til gjengjeld så har det blitt flere oppvåkninger om natten etter at han fylte 5 måneder... så det blir samsoving i blant. Men det ser ut til å gå i riktig retning nå.
Ja, bæresjal fungerte veldig fint i starten. Nå får han ikke til å sovne i den lenger. Takk for at du deler. Har et lite håp om at det skal bli litt bedre rundt 4mnd. Blir spennende å se Han vil nok uansett gå lei av byssing og trilleturer før konfirmasjonsalder
 
Vi må trille vogna til hun sovner, gjerne synge også, men når hun sovner sover hun godt med «kun» vuggingen fra Sleepytroll.. frem til hun var 5 mnd. sov hun ikke i vogn, bare i armene med pupp i munnen. Nå må hun sove i vogn, helst ute. Sover ellers godt på natt men må legges i vår seng med pupp. Skal trene for å avvenne det siste, bare grues for å gå i gang. Hun er 9 måneder og jeg skal begynne på jobb, så vi må bare få til noe der.

Vi unngikk byssing, for det gjorde vi med storesøster og det ble fort tungt. Men har lest et sted at det er en anbefalt mellomstasjon for å kutte ut mellom amming i søvn faktisk.
Interessant det siste du skriver. Lykke til med avvenningen og takk for at du deler!
Tror jeg må fortsette å prøve litt med sleepytroll. Kan jo være at det plutselig løsner (?) Byssing må vi uansett gi opp snart. Det blir for tungt. Heldigvis sovner han relativt fort, så den store utfordringen er bare å holde han i søvnen.
 
Lillegull var/er akkurat sånn som din. Vi var for sent ute til å ville investere i moonboon, og prøvde også sleepytroll som heller ikke var nok. Nå på litt over 4 måneder begynner vi å se et lite lys i tunnelen hvor han kan sovne etter amming på dagtid i senga og faktisk sove en time.
Men det beste er fortsatt trilleturene. Sovner tvert ute i trillende vogn.

Lurer også på hvordan det går lengere fram i tid :Heartred
Gjorde akkurat den samme vurderingen ang. Moonboon.
Jeg har også et lite håp om å se en endring rundt 4 mnd. Det blir spennende!
 
Vi gynget og gynget i gyngestol med baby. Det var ihvertfall lettere enn å gå rundt.
Vi hadde også en stor hengekøye som hang i stua så lå baby oppå meg i den og sov.
 
Her har vi hatt et barn med mye behov for nærhet og store vansker med å sovne inn, føler det gikk mye i bølger/perioder hva hun trengte og ikke trengte. Så det hjalp meg, å huske at ok, det er en periode nå på noen måneder kanskje at det er sånn, men det kommer til å endre seg. Også tilpasset vi så godt vi kunne underveis. Om det så var å amme i søvn og sitte stille med henne oppå meg hele luren, eller sitte på jogaball og humpe med henne i armene, bytte på å bysse i timesvis i armene, trille vogna til hun sovnet imens jeg sang, og så sette på sleepytrollen så ikke hun våknet da vogna stoppet opp. Jada, her har vi prøvd mye rart :hilarious: hørt mye bra om moonboon da men ikke prøvd den selv. nå er hun snart 2 år, sovner av seg selv så lenge jeg ligger ved siden av henne i senga og så flytter jeg henne over i sin seng. Sover stort sett hele natten gjennom men våkner ofte og da er det eneste som hjelper at hun får ligge litt mellom oss i senga. Så kan jeg løfte henne tilbake etterpå. Så tydelig at nærhet er det hun trenger. Var veldig tøft i starten, men har blitt bedre og bedre, og vi har hatt god effekt av å beholde roen i enhver situasjon og bare gi henne masse kos og kjærlighet. Tror absolutt dere er inne på riktig spor med bare å ta det for det det er akkurat nå, og som regel så går det seg til av seg selv ❤️ (såfremt barnet ikke har noen plager/vondter som forårsaker det, men høres ikke sånn ut iom at han sover godt om natten). Masse lykke til og håper det snart blir bedre ☺️
 
Første min sov de første 9 måneder nesten utelukkende i bæresele på meg. Eller klin inntil meg om natten. Så plutselig ikke lenger.

Lillesøster foretrakk fra dag 1 hjemme å sove alene, og bæring kun når hun var våken
 
Tusen takk for alle erfaringer dere har delt så langt:) Det er litt trøstende å se at flere har vært gjennom det samme, og at det blir bedre.
Ser helt klart at dette går i perioder. De siste ukene har det endret seg en del. Han vil ikke lenger bysses i armene mine (tror ikke han ligger komfortabelt), og på dagtid er det bare trilling inne/ute som gjelder. Han klarer faktisk å sove hele den første søvnsyklusen uten støtte (hurra!), så her går det fremover.
Det som gjør vondt i mammahjertet, er leggingen på kvelden. Det blir alltid masse gråt og kaving (stakkars lille) nå som byssing ikke er akseptert lenger. Legging tar alt fra 20min til 3t(!!). Føles som et skikkelig sirkus, hvor det er en ny ting som «fungerer» hver kveld. *sukk*
 
Back
Topp