Dere som leier ut

Hadde dere kontrakt i tilfelle hvilken?

Har verdt på kurs ang utleie med de som har laget den kontrakten vi bruker og de har ikke nevnt det bør skrives men andre tips har de jo gitt

Svarte sylvanas under her ;) mya kan stå i kontraktene men vår erfaring er jo mer vi har spesifisert desto lettere er det å få dekket noe om uhellet skulle være ute... Leietakere er som regel godt beskyttet av lovverket dersom det skulle bli trist...

Svarte sylvanas under her ;) mya kan stå i kontraktene men vår erfaring er jo mer vi har spesifisert desto lettere er det å få dekket noe om uhellet skulle være ute... Leietakere er som regel godt beskyttet av lovverket dersom det skulle bli trist...

Jeg jeg vett leietaker er beskyttet i lovverket og blir sett på den svake parten.... Stusser bare på jeg ikke har hørt det før i og med jeg har deltatt på kurs og lest meg litt opp...

Men utleie er en risiko sport;)

Jeg jeg vett leietaker er beskyttet i lovverket og blir sett på den svake parten.... Stusser bare på jeg ikke har hørt det før i og med jeg har deltatt på kurs og lest meg litt opp...

Men utleie er en risiko sport;)

Er vel slike ting som er skrevet i de fleste kontrakter men ikke spesifisert godt nok slik at det er "lett" å snu seg unna om det skulle bli skader i leiligheten... Ta f.eks et hull i veggen, det var ikke der når leiligheten ble leid ut men det blir ord mot ord i en evt sak der utleier holder igjen deposetum, da vinner leietaker i 9 av 10 tilfeller med mindre ting er spesifisert og gjerne dokumentert med bilder. Om ikke kan ikke deposetum brukes med mindre det er snakk om manglene betaling av leie, for det er visst det deposetum i hovedsak er for. Dette var det vi fikk beskjed om når vi var i husleietvistutvalget....

Her har vi lært av våre feil og stoler ikke på standard kontrakter :) vi dokumenterer med bilder og spesifiserer i kontraktene :) oppdaget hvor dyrt det kan bli av å ikke gjøre dette sist :p så absolutt risikosport ja :p

Er vel slike ting som er skrevet i de fleste kontrakter men ikke spesifisert godt nok slik at det er "lett" å snu seg unna om det skulle bli skader i leiligheten... Ta f.eks et hull i veggen, det var ikke der når leiligheten ble leid ut men det blir ord mot ord i en evt sak der utleier holder igjen deposetum, da vinner leietaker i 9 av 10 tilfeller med mindre ting er spesifisert og gjerne dokumentert med bilder. Om ikke kan ikke deposetum brukes med mindre det er snakk om manglene betaling av leie, for det er visst det deposetum i hovedsak er for. Dette var det vi fikk beskjed om når vi var i husleietvistutvalget....

Her har vi lært av våre feil og stoler ikke på standard kontrakter :) vi dokumenterer med bilder og spesifiserer i kontraktene :) oppdaget hvor dyrt det kan bli av å ikke gjøre dette sist :p så absolutt risikosport ja :p

Ser den og bilder er veldig smart... Men vett at selv om det er skrevet i kontrakten så dersom det ikke er hold i det juridisk så hjelper det ikke så mye så kan ikke skrive hva som helst og få redning av det heller:/

Og spørs type skader da, mange sladder hadde ikke holdt på det vi tar i depositum, ca 20 tusen holder ikke langt om hele leiligheten er ødelagt og må renoveres:/

Ser den og bilder er veldig smart... Men vett at selv om det er skrevet i kontrakten så dersom det ikke er hold i det juridisk så hjelper det ikke så mye så kan ikke skrive hva som helst og få redning av det heller:/

Og spørs type skader da, mange sladder hadde ikke holdt på det vi tar i depositum, ca 20 tusen holder ikke langt om hele leiligheten er ødelagt og må renoveres:/

Vi også tar 20000 skadene vi rettet opp i kom på 180000 Så var jo bare en liten del av det...

Vi leide ut et hus til et par fra Litauen. Ikke noe problemer i det hele tatt:)
Så leide vi ut til en i familien. Det skulle vi ikke ha gjort. Husleien ble aldri betalt i tide, toalettet ble knust, bosset fløt over alt. H*n smurte alkogel ( eller noe lignende ) på veggene og tente på. Da vi endelig fikk kastet vedkommende ut, sto det 10-12 bossekker med boss og matavfall i kjelleren. Det kom selvsagt mus og de spiste seg inn i veggen og flyttet inn..

Vi har vært veldig heldig med hun som leier hos oss. Det er den første vi har leid ut til. Hun er 55 år og rolig og ordentlig og betaler alltid husleien på tiden :)

Vi var veldig uheldig med hun førstr. Og en dag hun kom hjem fra jobb hadde hun flyttet. Leiligheten var utrolig møkkete og hun skylte oss 3 husleier og en strømregning. Vi sendte inkasso ++ men det sjedde aldri noe.
Men han som bor der i dag er en ordentlig fin fyr!

Vi har hatt flere leietakere.

Med samtykke fra mulig leier så kredittsjekkes de først.

Så må de ha en anbefaling fra en annen person. Helst noen vi kjenner.

Så følges magefølelsen, så er det visning innimellom alt dette.

Nav og depositumsgaranti nekter vi nå, da NAV ikke betaler for alle 3 månedene i oppsigelsestiden som henvist i kontrakten.
Vi mistet en hel måneds inntekt, det er kontraktsbrudd. NAV brydde seg ikke. Vi følte oss lurt.

Har bare hatt en, og vi er strålende fornøyd :D

Vi har leid ut i snart 10 år til 5-6 forskjellige og det har aldri vært noen problemer :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det virker som om en del har peiling her, så:

Er fersk utleier (flytta til samboer og leier ut min egen leilighet). Leietaker har slutta å betale. Har en helt standard kontrakt. Har vært dumsnill og hørt på "betaler så fort jeg kan". Depositumet er overskredet, for å si det slik. Kan jeg kaste han ut? Og kreve pengebe han ikke har betalt?

Er fersk utleier (flytta til samboer og leier ut min egen leilighet). Leietaker har slutta å betale. Har en helt standard kontrakt. Har vært dumsnill og hørt på "betaler så fort jeg kan". Depositumet er overskredet, for å si det slik. Kan jeg kaste han ut? Og kreve pengebe han ikke har betalt?
Så kjedelig :(
Vi kuttet strømmen på vår leilighet da hun vi leide til ikke betalte. Hadde ikke depositum, kun "kommunal garanti " som ikke hjalp for en dritt.

Er på leietaker nr 3 nå.

Nr 1: veldig ungt par hvor nav stod "bak". Mye høylytt krangling dem i mellom, overhørte drapstrusler, og en gang måtte mannen ned å gripe inn.
Husleien ble betalt når den skulle via nav, og vi fikk utbetalt depositumet de garanterte for pga vannskade.

Nr 2: enslig jente i 20- årene. En drømmeleietaker.

Nr 3: bodd her 1 mnd. Enslig gutt i 20-årene. En bekjent av min familie på en måte. Gått knirkefritt hittil.

Ta kontakt med f.eks Huseiernes Landsforbund. Meld deg inn om du ikke er medlem. De har juridisk bistand. Å kaste ut kan ta tid, svært ofte hører jeg om flere mnd. Må sendes skriftlige varsler til leieboer også. Men start prosessen tidlig nok.

Vi leide ut et hus til et par fra Litauen. Ikke noe problemer i det hele tatt:)
Så leide vi ut til en i familien. Det skulle vi ikke ha gjort. Husleien ble aldri betalt i tide, toalettet ble knust, bosset fløt over alt. H*n smurte alkogel ( eller noe lignende ) på veggene og tente på. Da vi endelig fikk kastet vedkommende ut, sto det 10-12 bossekker med boss og matavfall i kjelleren. Det kom selvsagt mus og de spiste seg inn i veggen og flyttet inn..

Æsj, så unødvendig :@ men hva skjer om man anmelder for hærverk feks? Politiet bryr seg vel nada?

Kom igang med advokat og skriftlige advarsler asap! Sørg for at alt går skriftlig. Lykke til :)

Back
Topp