Dere som lager lapskaus

ORIGINAL: Aravis

Hvorfor ikke bare bruke svineknoke? Kjempebillig kjøtt, og det er kjempegodt. Bare å koke det med litt løk, sort hel pepper og kanskje en gulrot for å få litt god smak på kraften. Skum av kraften når den begynner å koke.

Kokes ca 1,5-2 timer til kjøttet slipper beinet. Ta ut kjøtt og bein når det er ferdigkokt, avkjøl og del opp. Fjern bein, fett og annet ulekkert og del opp kjøttet i små biter. Kok gulrot, kålrot, potet, løk og purreløk i kraften og tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper. [:)]

Kan med fordel jevnes litt med meljevning. (litt mel+ kaldt vann blandes til det ikke er klumper, has i lapskausen. Kok opp og kok i 5-6 minutter til melsmaken er borte)

Dette får bli når jeg har avansert meg litt, hørtes jo enkelt ut når du forklarte da, men[8D][:D]

Legger lammekjøtt i saltlake over natta i kjøleskap, koker det i to-tre timer, bruker deler av kjøttkraften til å koke grønnsakene i, og tilsetter kjøttet mot slutten i grønnsakene. Om det blir mye vann i, så heller jeg vekk noe, og tilsetter en halv pose med potetmos-pulver.

Det blir sykt godt, rent og ekte! Ikke noe pølselapskaus. Litt jobb, men totalt verdt det. Lykke til!
Benytter annledningen til å tipse om en god kokebok. Ekte Mat - Andreas Viestad.

At det er litt jobb syns jeg bare er kos, det er bare det at jeg ikke er så god på det[8D]
MEn alt må læres og nå høres det ut som jeg er på vei.

Takk, skal sjekke opp den boka.
JEg liker gamle potetmiddager, er det masse slike oppskrifter?

ORIGINAL: Auliana

ORIGINAL: ~Mummimamma~

ORIGINAL: Aravis

Hvorfor ikke bare bruke svineknoke? Kjempebillig kjøtt, og det er kjempegodt. Bare å koke det med litt løk, sort hel pepper og kanskje en gulrot for å få litt god smak på kraften. Skum av kraften når den begynner å koke.

Kokes ca 1,5-2 timer til kjøttet slipper beinet. Ta ut kjøtt og bein når det er ferdigkokt, avkjøl og del opp. Fjern bein, fett og annet ulekkert og del opp kjøttet i små biter. Kok gulrot, kålrot, potet, løk og purreløk i kraften og tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper. [:)]

Kan med fordel jevnes litt med meljevning. (litt mel+ kaldt vann blandes til det ikke er klumper, has i lapskausen. Kok opp og kok i 5-6 minutter til melsmaken er borte)

Dette får bli når jeg har avansert meg litt, hørtes jo enkelt ut når du forklarte da, men[8D][:D]

Det er enkelt, like enkelt som å koke grytekjøtt. [:)] Er enig med aravis, god smak er det også. Men da ville jeg heller ha laget ertesuppe [:)]

Mmm, ertesuppe[:)]
Men da må jeg nok ete aleine, for det vil nok ikke mennene i mitt liv ha[:D][8D]

ORIGINAL: Mamma x 3

jeg pleier å bruke kjøttpølse uten skinn, hakker den i små biter

SVINEKNOKE!!!!!!! Ikke by meg noe annet, da har du IKKE laga lapskaus!!! [;)]

når jeg lager skikkelig lapskaus så bruker jeg lettsaltet svineknoke...

hmm... nå fikk jeg skikkelig lyst på lapskaus...

bruker oksekjøtt [:)]

Jeg bruker høyrygg. Skjærer den i terninger. Koker opp vannet, lar kjøttet trekke i 2 timer. Har deretter oppi grønnsaksbuljong og grønnsaker. Først kål, potet og purre. Så gulrot når det nærmer seg slutten. Smaker til med salt og pepper. Namnam... Nå fikk jeg virkelig lyst på det.

Her kjøper jeg trimmings, ferdig oppkutta salt svinekjøtt.

jeg lager bare lapskaus fra bunnen av når vi har hatt svinesteik med sjy saus dagen før, da bruker jeg bare kjøtt rester fra det, og sjy sausen som saus i lapskausen...også koker jeg opp grønsaker og poteter og blander alt dette sammen til slutt.

Back
Topp